Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa nya grejjer

Produkter
(logga in för att koppla)

Handläggarn

Avslutat medlemskap
Inser att denna fråga säkert ställts tidigare i detta forum men eftersom kameror verkar vara något av en färskvara så kan det vara värrt att ställa frågan igen.
Behöver hjälp med förslag på vilken kamera/objektiv/övrig utrustning jag ska köpa. Ska åka på en ganska spännande resa i november och tänkte köpa en kamera samt gå någon fotokurs för att lära mig grunderna i fotografering innan dess. har fotograferat en hel del innan men aldrig genomtänkt medvetet och planerat och mest med ganska kassa kompaktkameror. alltså väldigt amatörmässigt. kombinationen prylgalen och fattig är inte bra inser jag men jag räknar med att lägga ut 12-13000 på kamerautrustning. några förslag? motivera gärna så att en amatör förstår... även tips på kurser i centrala stockholm på kvällstid skulle vara tacksamt. tack på förhand

Jo den ställs lite då och då. Finns många olika kombinationer på utrustning beroende vad man känner för å fota.

Har inget konkret tips angående fotokurs i Stockholm, men du har ju god tid på dig. Ett tips är att fota lite själv å lära sig sin utrustning lite innan fotokursen.

Om du inte är helt säker på vad du vill fota så testa ett objektiv med bra omfång i början, för å sedan se vad du tycker om.

Finns en del olika typer av områden tex:

Vidvinkelobjektiv
Normal -II-
Tele -II-
Makro -II-

Lycka till

Tack för svaret. kanske skulle ha varit mer specifik. Jag ska åka till Vietnam samt Kambodia. Alltså mest utomhusfotografering där behovet av en blixt inte lär vara så stort...?
Vad gäller objektiv tror jag inte makro eller tele är aktuellt. Var nog mest inne på ett normalzoomobjektiv då dessa verkar följa med de flesta amatör/semiprokameror man köper, för en hyffsat billig peng. Vad menas med "bra omfång"förresten? vilket vidvinkelobjektiv som helst? kanske en dum fråga men som jag tidigare skrev så är jag helt grön på området.

Tjenare,
Hade jag varit dig så hade jag fokuserat (häpp !!) på ergonomi mer och kanske vad du vill ha kameran till utöver resan.
Jag har bara haft Nikon kameror de senaste 15 åren, så jag skall egentligen inte säga vilket märke du skall välja...men tänk på att du köper ett system, inte en kamera.
Nikon D80 är förmoligen en bra kamera för dig, och om du är nybörjare kanke du skulle välja 18-135 mm's optiken eller kanske t.o.m. 18-200 mm.
"www.scandinavianphoto.se" har ett kit med D80+vertikalgrepp+18-200 mm optiken för 13.595:-, jag vet inte om priset är bra eller dåligt - men jag tror det är ett smart kit att börja ifrån.

/ Magnus

Canon EOS 450D eller Pentax K200D kanske? Pentax K10D är relativt billig och stabil.

En K10D med ett Sigma 18-50 Macro får min röst. Köpte själv den nyligen som första DSLR och är mycket nöjd. Stabil och känns relativt pansarvagnsaktig.

Edit: Cyberphoto har paket med Sigmat, K10D och alla tillbehör du behöver. Kanske ett extra batteri eller så kan behövas.

Senast ändrad:
Menade egentligen stort zoomomfång förut när jag skrev "bra omfång"

Ett konkret råd från min sida faller för 40D med 17-85 IS ngt åt telehållet iallafall, går lös för 11 500 kr efter Canon's cashback. Ett väldigt svårslaget paket pris/prestanda.

Länk: http://www.kungsholmsfoto.se/index_engel.htm

Scott Kelby's böcker tycker jag är sköna, översättningen kan ju diskuteras men det är helt klart bra å givande tips han ger. Kika tex på bokus.se. "Yrkesfotografernas hemligheter", ny utkommen två finns ju till och med nu. Böcker kan man lära sig mkt av.

Undvik systemkameror med CCD o inte CMOS, det flesta tillverkare har idag CMOS sensorer men finns undantag tex K10D och K200D, Pentax K20D har CMOS (mindre brus) men står fast att rekomendera Canon 40D som många ibland vill jämföra med Nikon D300 för 15K.

Handläggarn skrev:
Tack för svaret. kanske skulle ha varit mer specifik. Jag ska åka till Vietnam samt Kambodia. Alltså mest utomhusfotografering där behovet av en blixt inte lär vara så stort...?

Tänk på att i tropikerna är ljuset under i stort sett hela dagen OERHÖRT kontrastrikt! Att klara täckning i skuggor och högdagrar under dessa förhållanden är vida mer än vad dagens digitala sensorer klarar av. Alltså vill jag VARMT rekommendera blixt! Särskilt om du vill fota gatuliv, marknader, osv. Alla där nere har vett att hålla sig i skuggan! Du kan använda kamerans inbyggda blixt, men jag rekommenderar en "riktig" blixt och gärna en diffusor av något slag. (En omnibounce funkar nästan bara innomhus, så det har du ingen större glädje av...) Jag har en liten uppblåsbar softbox som jag är nöjd med. Har även använt liknande små softboxar i kartong och mjukplast. Funkar. Ett ytterligare trick är att ta med ett inte alltför stort vitt paraply. Jättebra solskydd och kan slängas upp framför blixten vid behov (om du kan bjuda på ett gott skratt, vill säga...)

/Peter

Tack för alla svar.
Nu blev det en aning klurigt för min del. har spenderat hela dagen på jobbet för att googla på vad en diffusor, softbox samt skillnaden mellan cmos och ccd är. Kan säga att någon softbox lär jag inte konka runt på... :) däremot det där med blixt trots dagsljus är något att fudnera på.
har fått ett annat tips. en Nikon d300 + standard normalzoomobjektiv för 13500kr inklusive frakt inom en vecka. Problemet är att det är en jänkarbutik på nättet som kränger dessa. Någon som vet om det blir en massa krångel med strömförsöjning och annat (garantier) osv om man köper från en jänkarfirma på nätet? skillnaden i oris är ju 5000 spänn trots allt. verkar vara en bra kamera som ingen har något dåligt att säga om?

Handläggarn skrev:
Tack för alla svar.
Nu blev det en aning klurigt för min del. har spenderat hela dagen på jobbet för att googla på vad en diffusor, softbox samt skillnaden mellan cmos och ccd är. Kan säga att någon softbox lär jag inte konka runt på... :) däremot det där med blixt trots dagsljus är något att fudnera på.

Hoj!

CMOS och CCD är olika sensorertyper. De flesta verkar övergå till CMOS. Dock finns det superbra CCD-kameror ute på marknaden. Har du inte brytt dig tidigare, så titta inte för mycket på just detta. Brusegenskaper, mm, hänger på mer än bara sensorn.

OCH jag vill bara tillägga att min lilla uppblåsbara softbox väger ca 10g och monteras på 15 sekunder (från ouppblåst i kameraväskan till den sitter på blixten). Den är visserligen bara ca 15x25 cm, men det gör stor skillnad i ett mjukare, mer diskret blixtljus. Min gamla lumiquest var ungefär lika stor, men lite krångligare och dyrare.

/Peter

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar