ANNONS
Annons

Köpa nya Canonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Fotosidan!
Jag är en student med fotointresse sedan ca 5 år som efter några års studentfattigdom äntligen fått lite pengar över till ny utrustning och tänkte kolla här om man kan få hjälp i sina val och åsikter om ens funderingar verkar vettiga.

Jag köpte för snart tre år sedan min första systemkamera, en begagnad 40D till den medföljde endast ett Canon 50mm f1,8 så jag köpte även en normalzoom, Sigma 17-70 f2,8-4,5 Macro för att jag tyckte det verkade mångsidigt och det fick mestadels positiva omdömen. Jag skaffade senare också ett 70-200 L f4,0 för djur,natur, porträtt mm.

Nu har jag fatat mycket i sommar och har en slant över och vill utveckla mitt fotograferande med ett par nya objektiv. Jag har aldrig varit 100% nöjd med mitt Sigma, visst är det mångsidigt men det känns lite mycket kompromiss vad gäller skärpa, kontrast och även byggkvalitet och autofokus. Tycker inte riktigt att det levererar de där rikttiga pangbilderna. Vad gäller normalzoomar har jag snöat in på Canons 17-55 f2,8 respektive 15-85 f3,5-5,6 som båda verkar vara bra, skarpa och välbyggda (om än ej L-klass) med respektive för- och nackdelar.

15-85:
Fördelar: Stort omfång, bättre IS, bättre byggkvalitet (?), lättare och smidigare, närmre närgräns och billigare.
Nackdelar: Ingen fast bländare, mindre ljusstarkt, mer vinjettering, möjligen något mindre skarpt.

17-55
Fördelar: Ljusstarkt, fast bländare, skarpare
Nackdelar: Dyrare, mindre omfång, större och tyngre, sämre närgräns

Jag lånade nyligen en vidvinkelzoom, en Tokina 12-24, av en vän och blev frälst av de nya möjligheter det gav så utöver en bättre normalzoom är jag även på jakt efter en vidvinkelzoom och de modeller jag fastnat för är främst Canons 10-22 och Sigmas 8-16 som båda verkar hålla hög klass där Canons är något mindre extrem med stort omfång och något ljusstarkare medans Sigmas erbjuder så mycket raktecknande vidvinkel man kan få på en APS-C-kamera och dessutom i många tester verkar skarpare än Canon och det till ett lägre pris.

De kombinationer som verkar vettigast i mina ögon är:
1) Sigma 8-16 + Canon 15-85
2) Canon 10-22 + Canon 17-55

Jag fotograferar mest utomhus, mycket natur, landskap och resefotografi men har även en ambition av att bli bättre på att plåta människor, både porträtt, vimmelbilder och på stan. Jag skiftar objektiv mer sällan än jag borde och uppskattar därför mångsidiga lösningar och har inte fastnat för idén med fler fasta objektiv.

Vad tror ni, vilken kombination är mest logisk att satsa på? Jag skulle verkligen uppskatta om ni med erfarenhet av objektiven ger er syn på saken.

Tack

MVH/Johan
 
Jag hade satsat på 17-55 2.8 och Sigma 8-16. Båda optiskt superba.

17-55 2.8 valde jag själv. Det känns inte som en kompromiss, omfånget är en perfekt normalzoom på crop och det är ett rejält och förtroendeingivande bygge. Optiska egenskaperna är top notch. Ljusstyrkan är jag mycket nöjd med.

8-16 den mest extrema vidvinkelzoom anpassad för canons crop-kameror idag. Stora möjligheter till kreativ fotografering, samtidigt som de optiska egenskaperna gör detta valet lätt enligt mig. Funktionaliteten är bra, landskap, stadslandskap och inomhus är inga problem. Har själv testat denna lins mycket, och är väldigt frestad att slå till.

Tillsammans har du ett kompetent paket som visserligen kostar en del, men du kommer inte ångra dig.

Mvh, Anton
 
Jag hade valt EF-S 17-55/2.8 IS utan att tveka, beg för 6500kr.
Eller en ny Sigma 17-50/2.8 OS, men aldrig en 15-85 pga f/5.6

Som vidvinkel hade jag nog valt Tokina AT-X 11-16/2.8. Men Canon 10-22 är också ett bra val. Båda finns beg 25-30% under prisjaktkpris.

Av ovanstående har jag bara ägt/använt canonobjektiven.
 
Nytt!

Viull du köpa nytt så skulle jag definitivt (för att komma ner i rimligt pris kon tra kvalitet) rekomendera sigma 17-70/Os (fantastiskt skarrp och bra OS) och tokinat när det gäller vidvinkelzoom (om du verklígen behöver ända ner till dessa supervidvinkelvinklarna). Alternativt ett canon 15-85 och ett ljusstarkt Canon 50/1,8! Nya sigma 17-70 är hästlängder bättre än ditt gamla men jag misstänket av din beskrivning av bilderna att ditt exemplar felfokuserar för så förbaskat stor skillnad är det ändå inte mellan olika normalzoomar om man jämfölr exemplar som fokuserar rätt. T.o.m. mitt gamla canon 18-55 (utan IS) som anses som en kass normalzoom har producerat många väldigt skarpa och bra bilder.
 
Tack för synpunkter

Jag lyssnade på era synpunkter och funderade lite och kom fram till att jag skulle ha större nytta av ljusstyrka och möjlighet till kortare skärpdjup än omfång och fick tag på en 17-55 på begagnatmarknaden. Har bara testat det lite men det verkar riktigt bra. IS är ju makalöst! Vidvinkel har det inte blivit än men det har jag inget akut behov av just nu men det lutar åt en 8-16, verkar toppen. Tack för synpunkter och ha det bra!
mvh/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.