Annons

Köpa ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Har under många år ägt och använt en canon eos 50D. Jag betraktar mig som en amatörfotograf är alltså inte ute efter de så kallade fulländade foton.

Nu kan jag inte förneka att en aning pryltokig är jag och har nu börjat fundera på att byta upp mig till en modernare
kamera. Har därför kikat på eos 7, 70, 6 och 60 och har inte helt lyckats komma fram till vilken som kan bli aktuell, frånsett priset.

Har i första hand tänkt mig en begagnad till max ca 8000 kr.

Av en ren tillfällighet läste jag om medlemmars synpunkter på 50D kom då fram till att jag har en gammal men bra kamera och att det är tveksamt om jag får någon kamera som är klart överlägsen mitt nuvarande innehav.

Ser nu fram mot synpunkter från er som kan bra mycket mer om de senaste modellerna än vad jag kan, hoppas att di undviker detaljer.

Ser nu fram mot synpunkter från er som kan bra mycket mer om de senaste modellerna än vad jag kan, hoppas att di undviker detaljer.

7D, 60D och 70D kommer inte ge något enormt lyft vad gäller bildkvalitén. De är bättre kameror, snabbare, bättre filmfunktioner, AF mm. Massor av fina finesser som kan vara kul men i grunden är det "samma" kamera som du redan har.

Om du däremot byter till en 6D så tror jag att det kommer upplevas som något "nytt". Den större sensorn ger en avgjord fördel. Räkna med att du kanske måste skaffa en del nay objektiv. Är skillnaden värt det högre priset? Jag tyckte det när jag gick från 7D till 5D III.

Ser över dina objektiv.

Ser över din objektiv är det jag skulle rekomendera. Det och fundera länge och väl över dina behov, din stil och dina mål.
Vad är det 50D inte klarar av? Vad gör du med dina bilder? Skrevs de ut eller postas de bara på Google+, Instagram osv
Bara du kan såklart svara på dessa frågor.
8000 på en ny objektiv kanske låter dig växer som fotograf och ger bättre resultat än 8000 på en nytt hus men samma objektiv.

Jag har länge velat uppdaterar till en fullformat hus från min 12 år gammal Canon D60. Men det blev istället en Fujifilm x100s. Jag är ingen profs fotograf, jag plåtar inte bröllop för 6000 kronor och jag ha inte framkallat ett kort på många år. Det senaste åren, tills x100s inköptes, ha mina bästa kort tagits med en mobiltelefon eftersom den är vad jag alltid hade med mig!
Nu ha jag alltid en x100s med mig.
Ska jag på någon event eller föreställning där en fast tack-skarp 35mm inte lämpa sig så ta jag D60:n.
Som sagt fundera länge och väl.
Good luck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar