Annons

Köpa ny kamera - Nikon D3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

L_vgren

Ny medlem
Är ny här på forumet men jag hoppas att det är okej att göra så här:

Det är så att vi på företaget där jag jobbar ska investera i en ny kamera och jag har fått den tveksamma äran att lösa detta. Därför tänkte jag att man kanske kunde få lite tipps och ideer...

Det vi är ute efter är en systemkamera som även kan filma (gärna i HD). Det stora problemet är att vi ofta fotar i trånga utrymmen, tänk er att ni ska fota insidan på t ex en husvagn på ett så bra sätt som möjligt.

Har ni några tips på var jag ska börja leta i kamera djungeln? Jag tänker mig att en billigare (för billigt ska det ju såklart vara) "kit" kamera med ett extra vidvinkelobjektiv kanske skulle kunna vara något för oss.

Har tidigare fått tipps om en Nikon D3100 + ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon. Tankar på detta?

Och fråga två:
Vad är det för skillnad på optikerna "AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II" samt "AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR"
 
Nikon d3100 plus en vidvinkelzoom låter helt rätt. Du skulle kunna behöva en separat blixt som går att vinkla också och/eller ett stativ. Om det gäller en husvagn så räcker den billiga SB400 alldeles utmärkt. Stativ kan bli knepigt i det trånga utrymmet.

VR betyder Vibration Reduction, dvs bildstabilisering. De extra kronorna VR betingar är väl värt pengarna.

Per.

PS. För att inte anklagas för Nikonpatriotism kan jag tillägga att det går lika bra med motsvarande kombination från någon av de andra stora, Nikon är inte speciellt i detta fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.