Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon F80 från tyskland.

Produkter
(logga in för att koppla)

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
Hej.

Jag har surfat runt på lite olika web-affärer
och kommit fram till detta: I Tyskland är det extremt billigt vs Sverige då.

SÅ nu tänkte jag slå till med ett köp.
En Nikon F 80 för 397,07 EUR
Frakten är på 17 EUR.
Total summa på 414,07 omvandlat till Skr högt räknat,kurs på 9.10 så blir det 3768,037 kr

här är en länk till produkten.

http://www.directshopper.de/nikon-f-80-schwarz-gehaeuse_search_p

SÅ till min fråga.
Skall jag eller skall jag inte köpa därifrån?
Nån som har erfarenhet?

Mvh Robert

RawBeer skrev:
ingen som gjort nått köp från tyskland????

Hej.
Jag har handlat från ny-camera, och det gick bra på alla sätt och vis (bortsätt, möjligtvis, från att jag fick en manual på tyska).
Generellt gäller väl, precis som med sverigeköp, att försöka undersöka/gissa om säljaren (person eller organisation) har rent mjöl i påsen.
Och, som mången gång påpekats, verkar det vara för bra för att vara sant så kan det mycke väl vara ngt skummt med det.
Lycka till.

/Mattias

Priserna på hemsidan är inte lägre än hos andra tyska internethandlare. Detta är därför inte ett för-bra-för-att-vara-sant-ställe.

På F80 har de ett mycket bra erbjudande just nu.
Om jag inte funderade så mycket på att gå digitalt skulle jag kanske slå till själv.

Akta Dig!

Jag skriver detta fraan Tyskland. Fraagan är om det är en seriös fotohandlare. Min bror som bor i Tyskland har ocksa handla via Internet med förskottsbetalning som krävdes pga det laaga priset.
Och han blev lurad. Ingen kamera och pengarna borta.
Men det var en annan Internethandlare.

Tack för svaren.

Tackar för svaren.

nu har den gått ned 7 euro :) på en annan sida. undra om den kan bli mycket billigare.

då lägger man snart en order..

Tyskland har en befolkning som är 10 gånger större än den som Sverige har. Massor med Internethandlare så att "bovar" kan lättare blanda sig med seriösa affärsmän.
Det är min uppfattning.

Jag har handlat vid ett par tillfällen från Isarfoto och det har gått mycket bra. Dom har ett brett utbud inom ett smalt segment, för avancerade amatörer och proffs, inga vanliga konsumentprylar. Priserna på vanliga spegelreflexer är inte speciellt låga.

hur är det med skatten då? Jag vill köpa från Usa (RitzCamera) pga kronkursen, men vet inte hur mycket skatt jag blir tvungen att betala...

Hur funkar det inom EU?

...

Inom EU batalar man skatt i landet där man köper ifrån. Om priset på internet inkluderar den tyska mervärdeskatten tillkommer ingen skatt i sverige, bara frakt.

Det är ingen skillnad mellan att handla över internät från ett EU land och Sverige när det gäller skatt.

Skillnader kan ligga i garantin på varan. Köper man från t ex Tyskland ska man se till att få världsgaranti. Ibland är det ett garanti där man ska skicka varan tillbaka till försäljaren som ingår. man ska vara medveten om att detta finns.

Sedan kan det vara svårare att få pengar tillbaka om man köper från utlandet och man får fel/trasiga varor. Du kan söka på olika forum vilka erfarenheter andra har. Du kan också se på de utländska sites som fotosidan länkar till eller de som är med på Pricerunner.

Detta har varit uppe många gånger. Sök på import, skatt, EU och USA.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar