Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon F-801 & F-401 - BRA el DÅLIGT?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcuslind

Ny medlem
Jag tänkte införskaffa ett par billiga Nikon-hus ( se rubriken) och vill helt enkelt veta av någon som kan, om dessa är något att ha. Kan inget om Nikon men jag vill ha tillgång till Nikon-objektiv då det finns många fler och billiga på beg-marknaden än Canon (som jag kört tidigare). Hur pass kompatibla är dessa hus med övriga objektiv i Nikons serier?
Tacksam för svar!

F801 är en mycket trevlig och gedigen kamera. Man skulle kunna säga att den är släkt i rakt nedstigande led med F100 via F90. S-modellen har spotmätning, så en sån är ju idealisk. Runt 8-900 kr kanske det är värt. Med F801 kan du använda alla manuella objektiv från 1977 och uppåt. Äldre objektiv går också, men då måste de vara AI-konverterade för att passa. Alla autofokusobjektiv utom de som har G, IX eller DX i namnet funkar också bra. Med AF-S-objektiv funkar inte autofokusen och med VR-objektiv funkar inte bildstabiliseringen.

F401 är ett enklare hus som dessutom inte ger ljusmätning med manuella objektiv. Men som backuphus duger det gott, bara du inte betalar för mycket. 3-400 kr skulle jag tro att det bör vara värt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto