Annons

Köpa Nikon D7000, när kommer ersättare? D8000?

Produkter
(logga in för att koppla)

danohl

Medlem
Hej!

Jag funderar på att klicka hem en Nikon D7000. Men, Den har funnits sedan 2010 och av erfarenhet så brukar det normalt ta 1.5-3år för ny uppdaterade efterföljare att komma, lite beroende på tillverkare. Jag googlar men hittar väldigt lite relevant information om detta. Vidare grundar jag det också på att i princip ingen svensk återförsäljare har den i lager, många har också listat den som ej beställningsbar, vilket får det till att bli två alternativ ungefär, väldigt populär och lev problem hos nikon, eller i utfasningsperiod så att återförsäljarna väntar på att beställa och få in den nya efterföljaren!

Men är det någon av er som hört något om att det är en efterföljare till D7000 på gång inom en snar framtid? Är det D8000 eller finns det information att tillgå alls? Feel free med att dra på med både kvalificerade gissningar och rykten etc!

Tackar!
 
Jodå, det är nog rätt troligt att det snart kommer en efterföljare till D7000. Dock lär den heta D7100, med tanke på att efterföljarna till D3000 och D5000 fått heta D3100 och D5100.

Det finns ju rätt gott om begagnade, det kan ju vara något så länge tills D7100 kommer?
 
3 nya modeller på G

Hej!

Jag funderar på att klicka hem en Nikon D7000. Men, Den har funnits sedan 2010 och av erfarenhet så brukar det normalt ta 1.5-3år för ny uppdaterade efterföljare att komma, lite beroende på tillverkare. Jag googlar men hittar väldigt lite relevant information om detta. Vidare grundar jag det också på att i princip ingen svensk återförsäljare har den i lager, många har också listat den som ej beställningsbar, vilket får det till att bli två alternativ ungefär, väldigt populär och lev problem hos nikon, eller i utfasningsperiod så att återförsäljarna väntar på att beställa och få in den nya efterföljaren!

Men är det någon av er som hört något om att det är en efterföljare till D7000 på gång inom en snar framtid? Är det D8000 eller finns det information att tillgå alls? Feel free med att dra på med både kvalificerade gissningar och rykten etc!

Tackar!
Nikon ska presentera ytterliggare systemkameror i år och ett av ryktena gör gällande att D3200 (16mp), D5200 (24mp) och D7100 (24mp) den sistnämda sensorn används av SONY A77/A65 och NEX 7. Vi får se om det stämmer, tror åtminstånde att 2 av kamerorna blir verklighet.
 
Tack till er båda! Ja D7100 kanske som ett rimligt namn om man ser till hur det arbetat senaste åren:)

Okej, är det ett gott tecken att den använder samma sensor som A77? Är det den sensorn som sitter i dagens D7000? Vet du nr i år de planerar att tillkännage deras nya modeller? Finns det något mer läckt info? Är det värt att vänta?

Tackar!:)
 
Nåja, verkar väll ganska tydligt att en D7100 kommer:) Frågan är väll bara hur stor skillnaden blir!:)
 
D7000 har en äldre 16 mp sensor som är riktigt bra. Den nya 24 mp ska nog också vara bra om det är den det blir! Kanske inte lika stor förbättring över 16 som den var över den gamla 12 mp men definitivt bra!

Jag tror inte det finns något datum än. Nikon har ju haft stora problem efter tsunami och översvämningar och grejer så de är väl inte riktigt där de skulle vilja vara i lanseringarna.

Totalt sett, nja jag tror du blir lika nöjd med en D7000 nu som med en D7100 om ett par månader. Hur som helst får du väl ca 4000 kr över till optik om du köper en beg D7000 nu istället för en ny D7100 direkt när den lanseras. Men eftersom jag varken känner dig eller har testat D7100 är det ju bara en gissning ;-)

Vad har du för grejer nu?
 
D7000 har en äldre 16 mp sensor som är riktigt bra. Den nya 24 mp ska nog också vara bra om det är den det blir! Kanske inte lika stor förbättring över 16 som den var över den gamla 12 mp men definitivt bra!

Jag tror inte det finns något datum än. Nikon har ju haft stora problem efter tsunami och översvämningar och grejer så de är väl inte riktigt där de skulle vilja vara i lanseringarna.

Totalt sett, nja jag tror du blir lika nöjd med en D7000 nu som med en D7100 om ett par månader. Hur som helst får du väl ca 4000 kr över till optik om du köper en beg D7000 nu istället för en ny D7100 direkt när den lanseras. Men eftersom jag varken känner dig eller har testat D7100 är det ju bara en gissning ;-)

Vad har du för grejer nu?

Har D7000 och är fantastisk nöjd med den, men två punkter skulle jag vilja se förbättrade kalla det gärna 7000s Buffertmängd så jag kan ta fler bilder i följd samt AF prestandan som kan vara säkrare och snabbare!
Blir det uppdaterat köper jag på studs!
 
Satsa på beprövad teknik!

Tack till er båda! Ja D7100 kanske som ett rimligt namn om man ser till hur det arbetat senaste åren:)

Okej, är det ett gott tecken att den använder samma sensor som A77? Är det den sensorn som sitter i dagens D7000? Vet du nr i år de planerar att tillkännage deras nya modeller? Finns det något mer läckt info? Är det värt att vänta?

Tackar!:)
Jag anser INTE att det är något gott tecken på att det är bra att använda SONY 24 mp sensorn, har funnit en del information att den inte funkar som den skall. Tydligen behövs det brusreduceringsprogram i själva kameran för att få någelunde brusfria bilder. hittade en jämföresetes mellan NEX-5 å NEX-7 där visserligen 24mp sensorn gav lite bättre detaljer men 16mp sensorn brusade betydligt mindre. Jag tycker att du ska satsa på D7000, jag tror att 24mp sensorn behöver utvecklas ytterliggare 2 år innan den funkar som den skall....................SONY har helt enkelt haft för bråttom för att skaffa sig ett försprång gentemot konkurenterna (CANON), ( Nikon använder tyvärr sig nästan uteslutande av SONY sensorer). P.S SONY A77 (24mp) är ingen jättehöjdare enlig tester jag sett............
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.