Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon d3200 med eller utan kitobjektiv (18-55)?

Produkter
(logga in för att koppla)

matte123

Avslutat medlemskap
Har mer eller mindre bestämt mig för en d3200.
Jag kommer till 90% fota mina barn inomhus (dock hyffsad ljus lägenhet med mkt fönster).
Men även en del utomhus i trädgård, parker etc. Även kunna ta landskaps och naturbilder i skärgården.

Jag har redan bestämt att jag behöver komplettera med Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G.
Kostar ca 1600kr.

Men kommer detta räcka för mina behov. Eller är kitobjektivet att föredra också. Lite zoom vore ju alltid trevligt men kommer 18/55 att räcka då? Ev andra objektiv får inte heller bli så mkt större än kitobjektivet.
Alltså. Finns andra objektiv än kitobjektivet med mer zoom fast ändå kompakta till ett trevligt pris?

Jag tänker att man sparar väl ändå in lite grann på att bara köpa hus om jag ändå inte kommer nyttja kiten.

Priset för ett kit blir ju lägre än om du köper hus + obj separat. Ett zoom är ju väldigt bra om du ska ta bilder på barn, de befinner sig ju aldrig på en plats mer än en halv sekund :). Lämpligt är ju då att köpa ett kit med ett "dyrt" objektiv och komplettera med ett billigare, som ditt 35/1,8.
Men det är ju en prisfråga, kit med 18-55 kostar omkring 4 papp medan kit med 18-105 kostar 5 papp. Man kan ju satsa på ett kit med det större zoomet och köpa 35mm senare, för att sprida ut kostnaden.
Jag rekommenderar att du även lägger en peng på en extern blixt, kommer väl till pass på barnkalasen.

Avstå kitobjektivet

Tyvärr gör varken 18/55 eller 18/105 objektiven en 24mpx sensor rättvisa.

Mitt tips är att avstå dessa och köpan antingen en begagnad 16/85a eller ett sigma 17/70. Dessa kan hittas för ca 2-3 tusen kr.

35an är ett mycket bra val. Vill du ha ett budgetalternativ med lite tele finns utmärkta Rokinon 85mm f 1,4 på B&H eller via Amazon. Det kostar ca 300$ +frakt.

Generellt är huset mycket bra för priset och 24 mpx kommer att räcka länge, så lycka till oavsett objektivval.

Tyvärr gör varken 18/55 eller 18/105 objektiven en 24mpx sensor rättvisa.

Mitt tips är att avstå dessa och köpan antingen en begagnad 16/85a eller ett sigma 17/70. Dessa kan hittas för ca 2-3 tusen kr.

35an är ett mycket bra val. Vill du ha ett budgetalternativ med lite tele finns utmärkta Rokinon 85mm f 1,4 på B&H eller via Amazon. Det kostar ca 300$ +frakt.

Generellt är huset mycket bra för priset och 24 mpx kommer att räcka länge, så lycka till oavsett objektivval.

Tack för inputsen. Blev kit + 35 1.8.
Supernöjd än så länge.
Nu böir det bara till att skaffa ny dator oxå som orkar med den stora filstorlekarna :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar