Annons

Köpa mp3-spelare, sprätta upp den och anv minneskortet till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej på er,

En kompis till migt äger en Nikon D70, han köpte dessutom en Creative MuVo 2 4GB för en mindre summa pengar jämfört med att köpa ett "rent" 4 GB kort.

Det funkar alldeles utmärkt för honom att sprätta upp den och anv minneskortet i D70an och det är lite lockande för mig också att göra likadant vid köp av D70an.

Har du några erfarenheter kring detta som du kan dela med dig?

Jag är INTE intresserad av vad du tycker om moralen och etiken kring detta förfarande av att sprätta upp grejen ...

Senast ändrad:
Jag läste någonstans att de nya Muvosarna innehåller en microdrive som inte är borttagbar. Kanske inte ens av CF typ.

Inga erfarenheter, men har läst att det bara funkade på den äldre modellen av Muvo och den nya saknar någon del som gör att det inte går att använda i en CF-slot på kameran. Hitta en gammal till försäljning så kan du stycka den. Det går tydligen att se på kartongen vilken modell det är. Någon annan vet säkert mer om detaljerna.

Johan

Vad jag har hört går det inte att göra så på de nyare MuVo-spelarna. Kolla på Dpreview, där har det diskuterats en del. Sök även här på FS och kolla om någon har info.

Jag har för mig att KjellF gjorde samma sak med bra resultat.

Det jag kan tänka mig är om vissa kameramodeller är känsliga för vissa fabrikat av minneskort

Snabbare än Lucky Luke...

Hej och tack för snabba svar,

Med andra ord så skall jag således inte ropa hej innan jag gått över bäcken känns det som.

Bör alltså utredas så att jag inte köper grisen i säcken.

MP3-spelare är bra för den som vill ha en MP3-spelare till en MP3-spelare, men inte till snåljåpar som jag i detta fall.

Tack så mycket för påpekan om nya och gamla spelare.

Är det värt det då?

Priserna på CF korten är juh ganska låga nu, tycker jag!

2gb Ultra-II för under 2000 kr är juh inga problem att hitta!

/Jocce

Jocce skrev:
Är det värt det då?

Priserna på CF korten är juh ganska låga nu, tycker jag!

2gb Ultra-II för under 2000 kr är juh inga problem att hitta!

/Jocce

2000 kr för 4 GB får jag genom att göra som jag frågar om.
Jag tar hellre 4 GB för 2000 kr än 2 GB för lite mindre än 2000 kr, men det är ju jag det...

andersgunnare skrev:
2000 kr för 4 GB får jag genom att göra som jag frågar om.
Jag tar hellre 4 GB för 2000 kr än 2 GB för lite mindre än 2000 kr, men det är ju jag det...

Jag skulle hellre ta minneskortet för 2000 kr, av den aledningen att det är snabbare, och dessutom säkrare, inga rörliga delar!

/Jocce

Ett klipp från Zebra

Sandisk 2GB 60X Write Ultra II Compact Flash Card
Art-no: 20010056

Med en skrivhastighet av 9 MB/sek och en läshastighet av 10MB/sek är Ultra II Compact Flash en snabb och pålitlig produkt.
Fraktvikt: 62 g

SanDisk

--------------------------------------------------------------------------------
Pris i KR: 1 808,13

Jag skulle satsa på fler minnen än att lägga allt på ett som kanske kan gå sönder :(

Kan vara lite synd om 4 giggarn pajjar.. Vadå att man skulle bli ledsen i ögat om man inte tankat över till datorn. O hantera 4 gigg bilder är nog inte heller nån höjdare. Köpa flera mindre är nog det som passar mig iaf ;)
Men visst är det intressant att man kan göra ett sånt "klipp" :)

Alltid finns det några som påstår att en microdrive skulle hålla sämre för att "den innehåller rörliga delar" så fort dessa diskuteras. Finns det någon statestik ni kan hänvisa till eller är det bara gissningar?

tormig skrev:
Alltid finns det några som påstår att en microdrive skulle hålla sämre för att "den innehåller rörliga delar" så fort dessa diskuteras. Finns det någon statestik ni kan hänvisa till eller är det bara gissningar?

Kan bara referera till det jag hört, samt lite logik!
Först det jag hört/läst:
Har sett flertalet inlägg, inte bara här, utan även på andra ställen, om strulande Microdrives, aldrig någonting om nått Minneskort som strulat!

Det var även nån tidning som för ett tag sen provade att misshandla ett minneskort, och gjorde det tyligen ordentligt, och de funkade fin fint hur illa de än behandlades, tvättades i tvättmaskin t.om har jag för mig!

Sen att t.ex. Sandisk lämnar livstidsgaranti säger väl sitt också?

Nu till logiken:
Inga rörliga delar = "inget" som tar direkt skada av att röra sig på fel ledder/sätt (stötar) samt inget slitage!
Rörliga delar = Saker som kan ta skada av att röra sig på fel ledder/sätt (stötar) samt slitage (vilket ökar skaderisken med tiden!)

Sen att minneskorten är så pass mycket snabbar väger också upp kostnaden en del tycker jag!

/Jocce

Microdrive är en hållbar produkt men kan vara känslig för stötar, speciellt under skrivning. Den är också mer känslig för stötar än ett minneskort, oavsett vilket bör ju dessa behandlas försiktigt. Den är dock långt mindre känslig för stötar än en 2.5" hårddisk av den typen som sitter i dom flesta bärbara. Men faktum kvarstår att det är en liten hårddisk.

Är det tillräckligt hård golv och ingen zon som ger efter på minneskortet så är det troligt att ev. lödning spricker, etc.

Dessuom är ju inte en Microdrive hermetiskt tillsluten så tvättas den i maskin lär det komma in vatten, och jag tror inte att en mikrodrive klarar detta i samma utsträckning som ett minneskort.

Jag har en 4 GB microdrive från en MUVO2 spelare, den fungerar väl bra, man måste vara väldigt försiktig med den, det räcker att man tappar den från 20 cm höjd och det är gonatt. Ett vanligt CF kort klarar nästan hur mycket stryk som helst.
En annan sak är ju skrivningshastigheten till kortet. Jag skall i alla fall börja använda vanliga CFkort när jag fotar hockey det tar rätt lång tid att tömma bufferten till microdriven.

Det finns en ny mp3 spelare med en seagate 5 GB microdrive som man också skall kunna använda, MUVO2 är bara att glömma om du inte hittar ett väldigt dammigt exemplar på någon lanthandel. Hitachi satte nämligen stopp för användandet av MUVO drives, tidigare så hade microdrivarna i MUVO CF kretsar, när Hitachi fick reda på detta att människor slaktade mp3 spelare för att på ett billigt sätt få stort minne till sin digitalkamera så började de leverera microdrives med IDE kretsar, dessa fungerar hur bra som helst i en kortläsare men sätter man den i kameran och försöker formatera den så kan inte kameran hitta någon lägringsenhet i CF platsen.

/ Jerker

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar