Annons

köpa min första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

W0lfie

Medlem
Hejsan, ja som titeln säger så är jag nu lite sugen på att skaffa mig något annat än min nuvarande point and shoot kamera. Vet inte riktigt vad jag ska köpa för någon dock, har läst runt här på forumet lite och kollat lite tester.

Har kollat mest på Canon kameror men det är för att min syster har en eos 7d som jag fotat lite med. Men då hon är mer intresserad av porträtt och foton av människor och jag är mer sugen på att fota djur,natur och landskap. Jag gillar hur den 7d känns(vikt/storlek osv).Men har kollat runt och en 70d ligger på ungefär samma begagnatpris. Så min fråga är egentligen vad har ni för tips?

Är ute efter en något sådär användarvänlig kamera då jag inte är allt för van, men samtidigt inte såpass nybörjar vänlig som 1100d då jag vill utvecklas med kameran i ett par år framöver och vill slippa byta efter något år som min syster.

Jag gillar även att filma kan ju nämnas så om jag förstått det rätt så är det Canon som passar bäst till det. Men har ni tips på andra märken så är det välkommet. Har ju som sagt lite vana med canons menyer osv då jag fotat med syrrans 7d.

Blev lite längre post än tänkt men hoppas ni orkar läsa, är tacksam för svar. Men har inte brottom med att få tag på en kamera bara kul att veta vad ni tycker.
 
Både 7D:n och 70D:n är bra kameror. Har själv en 70D och är mycket nöjd. Gillar du att filma och kommer filma en del så är 70D:n det bättre valet.
 
Det finns två anledningar att välja en EOS 7D framför en EOS 70D.
  1. Om man vill använda sin kamera som slägga.
  2. Om man vill konfigurera AF-systemet i extrem detalj.
Om man inte absolut behöver något av ovanstående så tycker jag EOS 70D är ett bättre val. Den har samma AF-system som EOS 7D, men har inte riktigt samma detaljnivå i konfigureringen av AF-punkter.

EOS 70D är betydligt bättre på video.

En ny 7D kan man antagligen hitta billigare än en ny 70D, så om man vill ha en ny kamera och pengar är en bristvara så kan 7D vara ett bättre val.

(Själv valde jag EOS 70D. Jag brukar inte vara vårdslös med mina kameror så den extra robustheten hos EOS 7D var ingen jättefördel för mig.)
 
Djur, natur och landskap är inget som kräver särskilt mycket av kameran, objektivet är antagligen viktigare. För filmning är Canon EOS 70D klart bättre eftersom den (hittills) är den enda systemkameran som har bra autofokus under filmning. Om du ska fota sport eller annat som rör sig snabbt är EOS 7D bättre.
 
Om djuren är fåglar som flyger så krävs det en del av kameran (men ännu mer av fotografen).

EOS 7D och EOS 70D har samma AF-system och skillnaden i bildhastighet (till EOS 7D:s fördel) är 1 bps. 8 bps mot 7 bps. Jo, EOS 7D är kanske lite bättre för action, men det är allt en mycket marginell skillnad.
 
Det finns två anledningar att välja en EOS 7D framför en EOS 70D.
  1. Om man vill använda sin kamera som slägga.
  2. Om man vill konfigurera AF-systemet i extrem detalj.
Om man inte absolut behöver något av ovanstående så tycker jag EOS 70D är ett bättre val. Den har samma AF-system som EOS 7D, men har inte riktigt samma detaljnivå i konfigureringen av AF-punkter.

EOS 70D är betydligt bättre på video.

En ny 7D kan man antagligen hitta billigare än en ny 70D, så om man vill ha en ny kamera och pengar är en bristvara så kan 7D vara ett bättre val.

(Själv valde jag EOS 70D. Jag brukar inte vara vårdslös med mina kameror så den extra robustheten hos EOS 7D var ingen jättefördel för mig.)

Just nu är (iallafall här i Finland, borde väl vara lika i Sverige?) 7D:n som ny lite dyrare än 70D:n.
 
Jag kan inte säga annat än gott om Canon 7D, och även om jag inte testat 70D, så utgår jag ifrån att den borde kunna passa dig väl så bra. Om du har möjlighet så besök en butik och be att få prova en 70D. Det är rätt viktigt att kameran känns rätt att hålla i och att det går lätt att hitta alla relevanta knappar.
Nikon har sin D7100 som kanske också kan passa dig - jämför dem i en butik.

Med stor sannolikhet så kommer det presenteras en ny 7D-variant om några veckor, och om du kan hålla ut så länge kan det gynna dig om du letar begagnade 7D. Priserna lär gå ned på den gamla vanliga 7D:n...

Lycka till!
 
Jag kan inte säga annat än gott om Canon 7D, och även om jag inte testat 70D, så utgår jag ifrån att den borde kunna passa dig väl så bra. Om du har möjlighet så besök en butik och be att få prova en 70D. Det är rätt viktigt att kameran känns rätt att hålla i och att det går lätt att hitta alla relevanta knappar.
Nikon har sin D7100 som kanske också kan passa dig - jämför dem i en butik.

Med stor sannolikhet så kommer det presenteras en ny 7D-variant om några veckor, och om du kan hålla ut så länge kan det gynna dig om du letar begagnade 7D. Priserna lär gå ned på den gamla vanliga 7D:n...

Lycka till!

Tackar för tipsen alla. Har varit iväg på elgiganten och sina och där hade de inte många kameror alls... Men ska försöka ta mig iväg till media markt och klämma och känna lite.

Om det nu är en ny 7d på G så väntar jag och ser vad som händer på beganatmarknaden då nytt kanske ligger lite i överkant på min budge,och impulsköp är inte min grej. Inte ovanligt att jag kollar och jämför produkterna i 1-3 månader innan jag köper något ;-) . Vilket datum ryktas det om när de ska visa 7d mkii?
 
Tackar för tipsen alla. Har varit iväg på elgiganten och sina och där hade de inte många kameror alls... Men ska försöka ta mig iväg till media markt och klämma och känna lite.

Åk till en fotoaffär i stället. De har bättre utbud och personal som är mer kompetenta på just kameror och foto. Om du tycker att de ligger för högt i pris så kan du ju nöja dig med att titta och prova och sedan köpa på nätet i stället.

Om det nu är en ny 7d på G så väntar jag och ser vad som händer på beganatmarknaden då nytt kanske ligger lite i överkant på min budge,och impulsköp är inte min grej. Inte ovanligt att jag kollar och jämför produkterna i 1-3 månader innan jag köper något ;-) . Vilket datum ryktas det om när de ska visa 7d mkii?

Om den kommer i år så kommer den antagligen att lanseras på Photokina i september.
 
Åk till en fotoaffär i stället. De har bättre utbud och personal som är mer kompetenta på just kameror och foto. Om du tycker att de ligger för högt i pris så kan du ju nöja dig med att titta och prova och sedan köpa på nätet i stället.



Om den kommer i år så kommer den antagligen att lanseras på Photokina i september.
Vilken fotoaffär har större eller likvärdigt utbud hemma för att känna på de fysiska produkter än Media Markt?

Muchael - Som vill dit och klämma -
 
7D börjar bli en gammal kamera som kör med Compact Flash kort.

70D har wifi och SD-kort och vridbar displaj med touch. Väldigt käckt må jag säga. Har själv en 70D.
 
Vilken fotoaffär har större eller likvärdigt utbud hemma för att känna på de fysiska produkter än Media Markt?

Muchael - Som vill dit och klämma -

Jag brukar åka till Scandinavian Photo.
De MediaMarkt jag har varit på har bara haft instegskameror och billiga objektiv av de båda stora märkena. Dessutom bara i kartong, så klämma och känna kan man glömma.
 
MediaMarkts utbud

Varierar tydiigen. De MediaMarkt jag har besökt brukar ha stort sortiment av kameror från instegs till rejält dyrare. Samtliga klämbara.

(Västerås, Barkarby, Uppsala och Kungens Kurva tror jag är de butiker jag senast har besökt).
 
Bor ca 15 min från media markt i kungens kurva så blir en sväng dit först i alla fall. Känns det som jag har frågor så åker jag till en foto affär, antagligen Scandinavian photo.
 
Om jag skulle få göra om mitt köp av första kamera så skulle jag köpt en Sony RX-100 istället för min 650D+Tamron 17-50+ Canon 50 1.8. Enda anledningen: storleken kontra bildkvalité på Sony är bättre än storleken kontra bildkvalité på systemkameran. Så för mig som vill ta lite bilder då och då, är nog RX100 mycket bättre. Hämtar den antagligen imorgon om den kommer med posten då.
 
Har ni testat kameran en stund. Första intryck: Gediget byggd. Fantastisk bildkvalité. Jag märker ingen skillnad mot mina 650D-bilder. Fullständigt grym kamera som nog kommer växa i mina ögon.

KÖP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.