Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa MacBook Pro i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.B.A

Aktiv medlem
Åker till USA i januari o tänkte köpa med mig en macbook pro 17" hem.

Undrar om nån här har erfarenhet av detta.

Enligt kompisen som jobbar på Apple (dock inte som säljare :) ) kan det eventuellt vara så att det inte finns maskiner där som är anpassade för våra 230V här i Sverige utan att jag i så fall kommer bli tvungen att sitta med en transformator så fort datorn ska laddas...

Lite praktiska tips om att köpa dator i USA vore toppen.

Undrar även om någon har nåt tips om hur man billigast möjligt får tag i Adobe CS för Mac.
 
Du får en burk med amerikanskt tangentbord.
Billigaste PS får du väl om du är student eller har studerande barn som "köper ut".
 
Strömfrågan skall inte vara några problem, adaptern fungerar lika bra i 110v som i 230.
Det vikigaste att kolla upp är hur det funkar med garantin; går skärmen sönder och du inte får en den reparerad på garantin utan att skicka den till USA så kommer du att gråta blod. Oavsett vad så skulle jag rekommendera Applecare.
 
Ja, Applecare verkar vara svårt att vara utan! Funkar den som en "världsgaranti" då eller?

Gunnar - Att det är amerikanskt tangentbord är inte ett problem då jag pluggat på mac'ar i USA i fem år och nästan inte fattar nåt med svenska översättningar i program i alla fall. :) (Det där med att stundenter köper ut funkar till en viss gräns, tex funkar inte alltid alla uppgraderingar osv. Jag hintade mest åt kopior...hoppsan, sa jag det högt nu oxå? :) )

Rickard - E du säker på att adaptern funkar så om den köpts i USA? Verkar vara svårt att få dem där borta att haja frågan.

En annan sak jag skulle vilja veta som jag kom på nu... Är batterierna löstagbara? Så man kan ha med sig ett laddat istället för sin bästa vän, transformatorn? :)
 
Men blir det inte trist att skriva utan ÅÄÖ på ett enkelt sätt, jag blir galen på min laptop som inte har Å.
Beträffande studentlicenser så funkar det utan begränsningar, vet inte vad du har fått för märkliga uppgifter.
 
Va på macforum o snacka med en försäljare där som sa att det inte funkar med uppgraderingar med studielicencerna?? Stämmer inte det är det ju perfekt!

En annan grej han sa dock var att man inte får använda stuentlicencerna för att tjäna pengar på...iof kanske ingen kommer kolla det såvida man inte blir nästa Annie Liebowitz men ändå...

Är ju sant det där med åäö men tänkte använda datorn tillsammans med extern skärm och tangentbord i förlängningen...
 
Vad jag vet är det världsgaranti på bärbara Macar. Du kommer dock att få USA-standard på nätkontakten, men det kanske går att lösa på något snyggt sätt. Själva laddaren borde funka på 110-240V 50/60Hz, dvs både i USA och här.
 
Sara: Ja, du byter bara ut kontaktfjuppen mot en europeisk sådan som finns i det här kitet:
http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore?productLearnMore=M8794G/B

Och batteriet är löstagbart, men ett utbytesbatteri kostar ju skjortan (skräddarsydd, dessutom), och går mig veterligen inte att ladda när det är uttaget.

Det är värdlsgaranti i applecare: "The plan also provides global repair coverage, which can be very important if you travel abroad." Så om du klarar dig utan åäö så är det ju bara att tuta och köra!
 
Får man fråga hur mkt du har räknat ut att spara på detta?

Här i Sverige kan man ju få 10% rabatt via CSN-kortet dessutom.
 
Betänk oxå att andrahandsvärdet är nära 0 för en import-mac.
Beträffande PS licenser så rekommenderarr jag att du söker lite på forumet här.
Finns massor av trådar i ämnet och slutsatsen är att du får tjäna pengar med licensen.
 
jag sparar ca 12500:- på köpet i USA. Har kompisar som jobbar på Apple i Cupertino, CA (där jag bodde förut) som handlar till personalpriser.
Är klar med studierna sedan 4 år tillbka som tur är! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.