Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej hej ..

Jag har funderat lite på att köpa en kompaktkamera som är så lik en systemkamera i funktionen, men samtidigt liten så man kan ha den i en "stor" kavajficka. En som man kan ha som mall är canon photoshot s80, i prisklass 5000-6000 eller är det rent av den som är så lik en systemkamera i funktionen ??

Det som jag är intresserad av är att ha en kamera som man kan lätt ha med sig överallt, men samtidigt kan ta foton som platsar tex på fotosidan =) dvs tex.
Macrofoton, fina porträttfoton, vyfoton etc etc ..
även lite experiment foton, så som vattendropp foton. Så jag vill kunna ställa in slutartider o sånt på den.

Hjälp mig vilken kamera skall jag välja ???

MVH
johan
 
Man behöver inte en superkamera för att platsa här på FS. Du kan iallafall inte ladda upp någon högupplöst bild här. Däremot är det ju alltid kul att ha bra upplösning hemma. Canon s80 funkar säkert alldeles utmärkt och den har ju rätt så vid vinkel för att vara kompakt, 28mm. Det är något som jag saknar på min kamera väldigt mycket! Stort tele på en kompakt däremot, känns mer som lek än till nytta.
Men kom ihåg att först som sist är det ljuset som gör bilden vacker och inte kameran!
 
Hmm ,hittar den inte. Den verkar vara lite gammal.

Kan nån av dessa vara ett alternativ:
CASIO EXILIM EX-P700 DIGITALKAMERA
NIKON COOLPIX 7900SE SVART DIGITALKAMERA

eller skall jag skaffa en systemkamera ??

Vad kan man göra med en systemkamera (förutom byta objektiv) som man inte kan göra med en S80 tex ?? Vilka är dom tyngsta argumenten ?

//johan
 
Kriterier som är viktiga är:

spara i RAW
Ställa ISO tal
slutartider minst 1/2000
minst 6MP
+ bra optik

// johan
 
Varför inte köpa dig en digital systemkamera från början! Kan lova att du bara efter någon månad med din nya kamera kommer att börja sukta efter en systemkamera. Spara en månad till och lägg till en tusenlapp så får du dig en väl-recenserad Nikon D50. Det är mitt tips till dig!
 
Det är ju en rätt stor prisskillnad på dem. Vilken av dem är mest prisvärd.

1. Fujifilm FinePix E900 3899 kr;9,1MP;
2. Canon PowerShot S80 5390 kr;8,1MP;
3. Panasonic DMC-LX1 (svart) 5995 kr;8,6MP;
4. Nikon CoolPix P1 (svart) 3795 kr;8,3MP;
5. CASIO EXILIM EX-P700 4295 kr;7,4MP;

Vad det gäller iso och slutartider är dom rel. lika med små varianter.

Någon som har erfarenhet av dom ??
Hur är dom i snabbhet (igång till foto)??
Några + / -
Finns dom reccencerade ??

Fotosidans omdömme är:
1. nåstan 5/5 (E550)
2. nästan 5/5 (S70)
3. -
4. -
5. nästan 5/5

Har någon nån till kamera i denna klassen ??

/ johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.