Annons

Köpa kompaktkamera i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär2

Avslutat medlemskap
Jag har en systemkamera men sedan min gamla Canon ixus 400 har gått sönder så saknar jag liten fickkamera.

Nu skall jag åka till Usa.Är priserna så mycket lägre att det är värt att köpa en kompakt där?

Jag är inte heller alls insatt i utbudet av kompaktkameror nu så jag vet inte vad jag skall köpa. Jag har inga avancerade krav på kompakten. Jag vill gärna att det skall gå att reglera blixtstyrkan och då brukar priset stiga. Jag vill inte betala mer än 2000-2500 eftersom den endast är avsedd som semester och reservkamera.
 
Adorama B&H

Om du har en adress du har en vän/kollega som du kan ta emot paket är det bästa att beställa från Adorama eller B&H och låta dem skicka till adressen. Om adressen är utanför New York blir det momsfritt.

Jag köpte en Canon S90 i USA från Adorama och fick den för 429 USD, dvs någon hundring över ditt riktmärke men klart den bästa kompaktkameran jag hålt i handen. Har alla inställningar som en systemkamera har. Frugan använder den i automatläge och bilderna hon tar i motljus fixar kameran automatiskt till själv....

Annars hittar du Best Buy butik i alla städer så du kan köpa på plats men ett momspåslag på c:a 5-10 procent beroende på stat.

Lars
 
Jag köpte en Canon S90 i USA från Adorama och fick den för 429 USD, dvs någon hundring över ditt riktmärke men klart den bästa kompaktkameran jag hålt i handen.
Snarare en tusenlapp -- 429 USD plus några procents försäljningsskatt blir ungefär 3300 kr. Men visst är det en trevlig kamera.
 
Senast jag var i USA köpte jag en G11 med minneskort. Ca 3000 billigare än motsvarande kombination här.
Du får fixa adapter till din laddare.
 
Det skiljer ganska mycket i pris mellan olika märken (jämfört med Sverige). Just Canon är klart billigare i USA. Har själv en Canon S90, och det är ju inte DSLR-kvalitet direkt, men klart godkänt (måste dock erkänna att jag inte haft en kompakt på flera år så jag vet inte hur den jämför sig med andra på marknaden mer än vad jag läst på nätet).

Joakim
 
Skicka till annan stat = skattefritt

Som jag skrev kan man köpa utan att betala försäljningsskatt genom att köpa på postorder och skicka till stat där affären inte har verksamhet. Jag köpte från Adorama i New York (429 usd incl väska, minneskort, kortläsare och extrabatteri) och betalade varken frakt eller skatt när det skickades till Texas. Du måste dock ha en adress att skicka utrustningen till (ej hotell).

Mycket riktigt måste man skaffa adapter.




Snarare en tusenlapp -- 429 USD plus några procents försäljningsskatt blir ungefär 3300 kr. Men visst är det en trevlig kamera.
 
Tack för alla snabba svar. Canon s90 verkar vara en bra kamera jag skall titta på den.Kanske lite för stor. Jag kommer förmodligen att jobba ganskam ycket så det kanske inte blir så mycket tid för shopping. Jag får se om jag kommer hem med ny kamera eller ej.
 
Man kanske ska tänka på att många tillverkare -- t ex Canon -- har regional garanti på kompaktkameror. Dvs man kan vara tvungen att skicka till USA för att få garantireparation.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.