Annons

köpa kompaktkamera i usa snabba tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
Min bror åker till USA i veckan och jag tänkte skick med en beställning.
Men vad får man för kompaktkamera för ca 1500- 2000kr?
tänkte köpa en komplement till min systemkamera.
Vill att den ska ta ok bilder och gärna kunna filma i hd.

Har tänkt ha den på mc utflykte, skoterturer osv där man inte orkar släpa med sig 40d med alla objektiv...

Tacksam för alla svar!

Vet inte. Har bara köpt en sån i USA, en Canon G11. Med ett 8 GB kort kostade den ungefär 4300. Här kostade den 7300 då.

Så något som här kostar runt hälften av vad en G11 kostar borde man väl kunna få?

Ett exempel: En IXUS130 kostar hos Cyberphoto med 4gb minne och väska 2190 kronor.

På amerikanska B&H går den på $230 utan minneskort. Ett minneskort och en väska går på $35 till. Summa $265.

MEN priset i kassan blir litet till."Sales tax" läggs på i kassan (i NYC 8.75%) och det är inget undantag för turister och inte heller något man kan få tillbaka vid utresan. Då är priset $288 vilket med en dollarkurs på 7,43 ger 2141 kronor. En hel 50- lapp sparat ....

Sen har man inte samma garantier som hemma och kontakten till laddaren passar heller inte i europa utan man får skaffa en adapter....

Kort sagt: Kamerautrustning i den här prisklassen lönar det sig inte att köpa i Usa.

Fast kursen för USD är ungefär 7,20 -- inte 7,43. Så några tior till sparar man på att strunta i garantin.

Enligt Swedbank nu är köpkursen 7,43
Forex visar 7,59

Man får också leta rätt på en adapterplugg till laddaren. Den kostar cirka $5 till.

Hur man än vänder på det finns det inte stora pengar att hämta på denna typ av grejor. Vitsen kan vara att det finns ett större utbud i lager än svenska butiker kan kosta på sig. Men lönsamt blir det först på riktigt dyra grejor - om man inte redovisar köpet i tullen förstås...

Enligt Swedbank nu är köpkursen 7,43
Forex visar 7,59
Forex kan vi väl lämna därhän -- ingen vettig människa köper valuta där. Och varför Swedbank visar fel kurs vet jag inte. Avista är i dag ungefär 7,23 kr.

Edit: Förmodligen är det så att Swedbank visar en gammal siffra, från före den svenska räntehöjningen förra veckan. Då låg kursen runt 7,40.

Och innan Tims bror hunnit handla kan kursen mycket väl ha rört sig ytterligare några procent upp eller ner.

Såg att jag räknat med kursen för *sedlar* den är högre ju.

Men oavsett $288 + $5 för nätplugg passande i sverige = $293

Med 7,23 blir det 2118 kronor

Svenskt pris som sagt 2190.

Några tior till en pilsner sparar man. Mer är det inte.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto