Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köpa kemi?
- Trådstartare viktorAX
- Start datum
matnyttige
Aktiv medlem
Det är bättre med ett riktigt stoppbad, dvs en sur lösning som stoppar framkallningen effektivare än vanligt vatten och som sparar fixet.
Det går med vanlig ättika som man späder med vatten för att få stoppbad. Det ska vara ca 2 % ättiksyra i stoppet. (Så du får räkna lite matte beroende på hur stark ättika du köper. Isättika ska vara väldigt koncentrerad).
Det går med vanlig ättika som man späder med vatten för att få stoppbad. Det ska vara ca 2 % ättiksyra i stoppet. (Så du får räkna lite matte beroende på hur stark ättika du köper. Isättika ska vara väldigt koncentrerad).
J. Patric
Aktiv medlem
Ja. 40-50 ml vanlig 24% ättika från mataffären per liter vatten.Okej, tack så mycket. Gäller detta både för stoppbad vid film och pappersframkallning?
Erik Schalin
Aktiv medlem
När man framkallar film och sköljer i vatten så klingar framkallningen av ganska fort.
Med stoppbad gör den halt direkt och det är det som är fördelen.
Jag förordar inget annat än stoppbad med färgindikator.
Till film spelar det ingen roll för där slänger man alltid stoppet och tar ny.
Men till papper så spelar det roll. När indikatorn färgar stoppet lila så byter man ut det till nytt.
När jag häller upp ett stoppbad så använder jag 1,5L vatten och stänker i ett par droppar stopp. Efter en halvtimme till 2 timmar så blir det lila och jag byter ut det. Det funkar att hälla i ett par droppar till men det är bättre att byta stoppet.
En liter Kodak stoppbad räcker ca 5-15 år och kostar runt en hundring. Det är inte värt att klabba med ngn egen blandning.
Med stoppbad gör den halt direkt och det är det som är fördelen.
Men till papper så spelar det roll. När indikatorn färgar stoppet lila så byter man ut det till nytt.
När jag häller upp ett stoppbad så använder jag 1,5L vatten och stänker i ett par droppar stopp. Efter en halvtimme till 2 timmar så blir det lila och jag byter ut det. Det funkar att hälla i ett par droppar till men det är bättre att byta stoppet.
En liter Kodak stoppbad räcker ca 5-15 år och kostar runt en hundring. Det är inte värt att klabba med ngn egen blandning.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Bra köpställe är tex Photax
matnyttige
Aktiv medlem
Oj då! Är det så man ska göra? Jag byter ut mitt stopp när jag byter fixet och jag är inte smålänning. ;-)Jag förordar inget annat än stoppbad med färgindikator.
Zewrak
Aktiv medlem
Jag har kört 20+ filmer i samma stop nu och det håller fortfarande samma ph.
Köp en PH mätare/lackmuspapper och använd vad som helst, när PH't stigit för mycket, byt ut stoppet. Finns väl ingen anledning att kasta bort fullt fungerande kemi?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Svårt att hävda ngt annat eftersom att du redan vet att jag är smålänning....Oj då! Är det så man ska göra? Jag byter ut mitt stopp när jag byter fixet och jag är inte smålänning. ;-)
Hej Mats
Du har helt rätt, det här blev lite tokigt uttryckt.
Jag sparar ALDRIG stoppbad.
Det jag menar är att i och med att jag bara häller i några droppar så kostar stoppbadet ingenting. Och eftersom stoppbadet självt indikerar när det är slut så är det bara att byta när det blir lila.
Sparar filmfix.
Sparar andra fixbadet och använder det till första fixbad nästa gg.
Det händer att jag sparar framkallaren men normalt inte.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja säkert men om du gör som jag och bara tar 1 ml stopp så funkar det inte till 20 filmer.Jag har kört 20+ filmer i samma stop nu och det håller fortfarande samma ph.
Köp en PH mätare/lackmuspapper och använd vad som helst, när PH't stigit för mycket, byt ut stoppet. Finns väl ingen anledning att kasta bort fullt fungerande kemi?
Det brukar räcka till 2-3 FÄRDIGA bilder 16x20 och det är ungefär vad man hinner en kväll. Om man då fortsätter in en bit på natten eller att en bild jävlas och det blir många testkopior så måste jag byta.
Jag ser det nog som att det är meningslöst att lägga pengar på en PH-mätare & lackmus när en liter räcker i så många år.
matnyttige
Aktiv medlem
Jo, stoppbad är ju nog det billigaste så man kan ju göra på olika sätt där. Men det är ju en fördel om det är surt.
Zewrak
Aktiv medlem
Ja säkert men om du gör som jag och bara tar 1 ml stopp så funkar det inte till 20 filmer.
Det brukar räcka till 2-3 FÄRDIGA bilder 16x20 och det är ungefär vad man hinner en kväll. Om man då fortsätter in en bit på natten eller att en bild jävlas och det blir många testkopior så måste jag byta.
Jag ser det nog som att det är meningslöst att lägga pengar på en PH-mätare & lackmus när en liter räcker i så många år.
Iofs. Jag har alltid enliters flaskor blandade med stop och fix och byter ungefär samtidigt. Till papper är jag inte så noga alls, egentligen. Kollar det ibland och blandar när det behövs.
Är lite nyfiken på vilket stop du använder. Jag köpte en flaska kodak Maxstop förut. Men den skulle blandas 1+15, vilket ju betyder att det bara blir 16 liter. Det räcker ju inte länge alls. Med bara några droppar måste det ju bli en väldigt svag lösning. Har ni surt vatten där du bor?
Zewrak
Aktiv medlem
Jo, stoppbad är ju nog det billigaste så man kan ju göra på olika sätt där. Men det är ju en fördel om det är surt.
Jag gör samma lika med fix. Testar det innan jag använder det, i alla fall på film. Funkar det kör jag på, gör det inte det, blandar jag nytt. Funkar finfint. Den liter jag blandade sist har som sagt räckt till över 20 filmer nu. Och den fixerar fortfarande tillfredställande.
fredrikru
Aktiv medlem
Hej, Jag behöver köpa stoppbad och fix för både film och pappersframkallning. Någon som har tips på var man kan köpa billigt?
Jag har hört att man bara sköljer i vatten som stoppbad i filmframkalningen, funkar det vid pappersframkallning också?
/viktor
Stopbad kan du använda vanlig ättika. Stopbadets funktion är att skydda fixet från framkallaren. Själv kör jag med isättika.
Fotokemi köper du enklast på Scandinavian Photo eller Fotokompaniet om du ska till Göteborg. Annars så finns Photax men det är lite surt som stopbad med 99kr i frakt.
Igår så provade jag att framkalla med Agfa Rodinal. Flaskan köpte jag in för 19 års sedan och framkallade en rulle då. Tryckte ut luften ur flaskan och igår testade jag den och den fungerade perfekt.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Tryckte ut luften? Plastflaska? Det måste vara en modern Rodinal du hittade. Senast jag köpte Rodinal kom den i en liten brun glasflaska ...Igår så provade jag att framkalla med Agfa Rodinal. Flaskan köpte jag in för 19 års sedan och framkallade en rulle då. Tryckte ut luften ur flaskan och igår testade jag den och den fungerade perfekt.
fredrikru
Aktiv medlem
Tryckte ut luften? Plastflaska? Det måste vara en modern Rodinal du hittade. Senast jag köpte Rodinal kom den i en liten brun glasflaska ...
Köpt 1990. Vit plastflaska.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej Mullsjö har tillgång till väldigt bra och gott vatten.Är lite nyfiken på vilket stop du använder. Jag köpte en flaska kodak Maxstop förut. Men den skulle blandas 1+15, vilket ju betyder att det bara blir 16 liter. Det räcker ju inte länge alls. Med bara några droppar måste det ju bli en väldigt svag lösning. Har ni surt vatten där du bor?
Kodaks stoppbad, en halvgenomskinlig flaska. Ser lite rosa ut med innehållet i. Fast den gamla ½ liters flaskan var en högre koncentration.
Nej du behöver inte blanda den 1+15.
Jag bara skvätter i minsta lilla. Till film använder jag bara ngn milliliter.
Vid pappersframkallning så byter den färg åt det lila hållet när den är slut. Då byter man bad.
Gissar att den innehåller BTB som reagens.
Zewrak
Aktiv medlem
Nej Mullsjö har tillgång till väldigt bra och gott vatten.
Kodaks stoppbad, en halvgenomskinlig flaska. Ser lite rosa ut med innehållet i. Fast den gamla ½ liters flaskan var en högre koncentration.
Nej du behöver inte blanda den 1+15.
Jag bara skvätter i minsta lilla. Till film använder jag bara ngn milliliter.
Vid pappersframkallning så byter den färg åt det lila hållet när den är slut. Då byter man bad.
Gissar att den innehåller BTB som reagens.
Den menar du? Spännande, har flaskan i mörkrummet. Ska testa vilket PH man kommer ner i på så vis.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Indikatorn kan vara BTB (Bromtymolblått) eller fenolftalein. Jag är lite tveksam till BTB då den är mer gul vid lågt pH än Kodak stoppbads orange. Det var länge sedan jag använde Kodaks stoppbad, men jag vad jag minns blev purpur när den var slut, dvs indikatorn är troligtvis felolftalein.Den menar du? Spännande, har flaskan i mörkrummet. Ska testa vilket PH man kommer ner i på så vis.
Tillsätt något basiskt och notera färgförändringarna (kan vara flera) och jämför med dessa länkar:
Bromtymolblått
Fenolftalein
Erik Schalin
Aktiv medlem
Japp den är det.
Den menar du? Spännande, har flaskan i mörkrummet. Ska testa vilket PH man kommer ner i på så vis.
Så länge stoppet är surt så funkar det.
När det inte är surt så mörknar det (vågar inte skriva lila längre....).