Annons

Köpa kamerautrustning, kanske i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

piratepig

Ny medlem
Hej, jag har under det senaste året blivit mer intresserad av fotografering tänker inskaffa mig en systemkamera. Har kollat runt lite på nätet och läst recensioner och dom det står mellan är dessa:

#1 Sony A-100
#2 Canon Eos 400D
#3 Nikon D40x

Just nu lutar det åt Sonyn pga bildstabiliseringen och allmänt bra omdömen. Vilken skulle ni välja?

Jag funderar på att köpa kameran från USA, då jag flyger till Minneapolis om en månad. Är det en bra idé att köpa där? Vad kan det få för konsikvenser? Någon som känner till någon bra affär i trakterna, kanske i Mall Of America?

MVH Jonas

piratepig skrev:
Hej, jag har under det senaste året blivit mer intresserad av fotografering tänker inskaffa mig en systemkamera. Har kollat runt lite på nätet och läst recensioner och dom det står mellan är dessa:

#1 Sony A-100
#2 Canon Eos 400D
#3 Nikon D40x

Just nu lutar det åt Sonyn pga bildstabiliseringen och allmänt bra omdömen. Vilken skulle ni välja?

Jag funderar på att köpa kameran från USA, då jag flyger till Minneapolis om en månad. Är det en bra idé att köpa där? Vad kan det få för konsikvenser? Någon som känner till någon bra affär i trakterna, kanske i Mall Of America?

MVH Jonas

Du vänder dig verkligen till rätt forum. Här finns massor av trådar med tips och varningar. Sök på "köpa i USA" så får du en massa uppslag. Lycka till.

Sonyn därför att du med den får bildstabilisering gratis på alla framtida gluggar. Den brusar mer på högre ISO men AS gör ju ofta att du kan ligga lägre än annars. Originaloptiken är tyvärr väldigt dyr med det finns ju ganska gott om tredjepatrstillverkare. Sonyn har det mesta i funktionsväg också.

Har funderat och vägt väldigt mycket fram och tillbaka dom senaste dagarna. Men jag har nästan beslutat mig för att köpa sonyn. Nu är bara frågan om jag ska köpa den i Sverige eller Usa.

Fördeler Sverige: Manualer och menyer på svenska.För menyn är väl på svenska, eller?
Nackdelar Sverige: Dyr än USA

Fördelar USA: ca 1800kr billigare än i Sverige.
Nackdelar USA: Inte svensk meny och manual, måste skaffa adapter till laddaren, Ingen Garanti i Sverige.

Hur skulle ni ha gjort? Kommer att vara i USA i tre veckor, därefter kommer ju inte garatin att gälla. Vid köp i Sverige kommer jag nog att teckna försäkring som täcker skada frammkallad av andvändaren.

Så snälla, hjälp mig att bestämma mig! Ska åka runt i bil i mellanvästern i USA, så det är ju ett perfekt tillfälle att prova kameran på. MVH Jonas

piratepig skrev:
Fördelar USA: ca 1800kr billigare än i Sverige.
Nackdelar USA: Inte svensk meny och manual, måste skaffa adapter till laddaren, Ingen Garanti i Sverige.

Tja, det där med garanti tål ju att tänkas på. KAn du inte kolla om det går att köpa till nån sorts världsgaranti?
Men iaf -- min Minolta D5D (som är den modellen som Sonyn är baserad på) har svenska menyer fast den är amerikansk. Så det kan nog Sonyn ha också.

Ringde sony och frågade, det gick inte. Syd och nordamerika hör till en garantigrupp, Asien och Europa till en annan. Oceaninen vet jag inte var den tillhör:p

Någon annan som kan komma med respons?

varför inte köpa kameran här i sverige och köpa till objektiven i usa :)
Då får du garanti, laddare och service på behagligt avstånd.

Objektiven och alla tillbehör är ju det som kostar i efterhand..

Den var smart du! Men det är nog lika bra att köpa kameran med kitobjektivet 18-70mm i sverige för att sedan köpa ett teleobjektiv i Usa.

ANNONS