Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamerautrustning från andra länder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Jag brukar normalt köpa min kamerautrustning från Tyskland, eftersom priserna är bättre där. (Ibland är de ännu bättre i USA, men man löper risk att åka på tull och moms!)

Det jag har upplevt är att de allra flesta tyska företag inte levererar mot postförskott - endast mot förskottsbetalning. För mig som konsument känns det lite kymigt - ibland är det ju ganska stora summor som ligger ute.

Anledningen till detta sägs från tysk sida vara att det dröjer innan de får sina pengar - ibland upp till flera månader...

Nyfiken som jag är tänkte jag därför börja snoka i var pengarna blir liggande under mellantiden.

Med dagens teknik finns ingen anledning att det skall dröja mer än några sekunder innan pengar förs över från ett konto till ett annat. D.v.s. vid betalning per postförskott skulle de firmor vi köper från ha sina pengar i samma minut som vi gör inbetalningen.

Men jag misstänker att antingen svenska eller tyska posten ruvar på pengarna några dagar för räntans skull...

Vad har ni för erfarenheter av att hanlda från andra länder - postförskott eller inte? Vore kul att veta...

New York Camera http://www.ny-camera.de/ i Tyskland ska leverera mot PF. Jag beställde en Canon Teleconverter där för 3 månader sedan och inte fått leverans ännu. Så jag vet inte om jag kan rekommendera dom.

www.internet-photo.de är ett riktigt bra företag med snabba leveranser till Sverige mot PF (10 dagar, med ekonomipaket 300-350:)

Har beställt:
Sigma EX 70-200/2.8 med 2x Converter Levererat på 10 dagar.

Handgrepp VG-10 och Handrem E-1, Fjärrkontroll 60-T3 och Motljusskydd till min EOS 5:a tog 7 dagar. (Svenska Canon kunde inte ens leverera.........)

Handlar numera allt som är billigare därifrån om det inte är riktigt bråttom.

Tillägg till Torstens inlägg, jag beställde en Tamrac väska som inte fanns i Sverige som jag ville ha.. Den kom efter 2 veckor men jag har förstått att de har ett väldigt litet lager, så vissa saker kan ta tid men 3 månader är löjligt. Prova ovanstående länk istället Torsten. De svarar snabbt på mail.

Senast ändrad:
Jeppe skrev:

Tillägg till Torstens inlägg, jag beställde en Tamrac väska som inte fanns i Sverige som jag ville ha.. Den kom efter 2 veckor men jag har förstått att de har ett väldigt litet lager, så vissa saker kan ta tid men 3 månader är löjligt. Prova ovanstående länk istället Torsten. De svarar snabbt på mail.

Visst är 3 månader löjlig, de skyller på Canon förstås.
Tack för tipset Jesper. Jag har skickat ett mail till internet-photo för att kolla läget.

Tack för svar och bra länkar.

Min utgångspunkt i min lite pladdriga fråga var emellertid: har ni vid köp från utlandet - Tyskland eller annat land - blivit nekade PF och i så fall med vilken motivering?

:)

/Janne

Jag har handlat från BH Photo i New York... Gav dem mitt kortnummer och det var inga problem med leveransen. Tog väl en 3 veckor att få det. Men håller man sig till de stora i USA dvs. Adorama www.adorama.com eller BH Photo www.bhphoto.com så är det inga problem.

Bli inte sugen om du hittar firmor som verkar oslagbart billiga som t.ex. AAA cameras eller andra för det är bara rufflare hela högen. Bara att läsa på photo.net.

Annars brukar det bli nästan lika billigt från Tyskland.

Toste skrev:

Visst är 3 månader löjlig, de skyller på Canon förstås.

Det låter inte osannolikt... om jag förstått rätt har Canon under våren flyttat sitt europeiska centrallager, med totalt kaos och stora leveransproblem som följd.

Vad jag inte förstår är varför man skulle vilja köpa nåt på postförskott? Med kort typ Eurocard eller American Express betalar man ju i allmänhet månaden efter, och behöver alltså inte ligga ute med några pengar. Och om handlaren luras funkar kortbolaget som konsumentskydd, och du behöver inte betala nåt (bevisbördan ligger på handlaren).

Nej det var lagret i Sverige som skulle omorganiseras så att alla nordens beställningar skulle handhas av Sverige.......tror jag det var visst om jag hörde rätt. Verkar dock som de fått rätt på det nu för Scandinavian har börjat fylla på Canon-sortimentet....för sent..har redan köpt från Tyskland :)

Billigt i Tyskland???????????????

Hej
såg er diskussion och kollade länken. Jämförde 70-200/2,8 till Canon det var bar några hundra billigare än Björns Foto. Är det nåt jag fattat fel eller?

Re: Billigt i Tyskland???????????????

jansta skrev:
Hej
såg er diskussion och kollade länken. Jämförde 70-200/2,8 till Canon det var bar några hundra billigare än Björns Foto. Är det nåt jag fattat fel eller?

Nej inget fel...bara att allt är inte billigare...svårare än så är det inte...

Sigma EX 70-200 med 2x converter
Sverige: 13000:- Tyskland: 10000:- (3000:)

EF 70-200/4L
Sverige: 9600:- Tyskland: 7100:- (2500:)

EF 75-300/4-5.6 IS USM
Sverige: 6100:- Tyskland: 5000:- (1100:)

EF 400/4 DO IS USM
Sverige: 72500:- Tyskland: 63700:- (8800:)

EF 20-35/3.5-4.5 USM
Sverige: 5250:- Tyskland: 4700:- (550:)

Så man kan nog säga att priserna är i snitt 9-10% lägre vilket kan stämma rätt bra eftersom Sverige har 25% moms och Tyskland bara 16%

Eller som någon sa...less is more... :)

Eller
EF 300/2.8 L IS
Björns: 61000
NY-Camera: 47000

14000 att spara.
Men en del saker är billigare i Sverige: Scandinavian Photo har t.ex ett väldigt bra pris på Manfrotto 460 MG.
Hasselblad har bra priser i Sverige (inte så konstigt kanske)... ;)

Loj skrev:

Med dagens teknik finns ingen anledning att det skall dröja mer än några sekunder innan pengar förs över från ett konto till ett annat. D.v.s. vid betalning per postförskott skulle de firmor vi köper från ha sina pengar i samma minut som vi gör inbetalningen.

Men jag misstänker att antingen svenska eller tyska posten ruvar på pengarna några dagar för räntans skull...

Det här är ett av mina favorithatobjekt- till och med när man skickar paket mot postförskott inomSverige kan det hända att det tar en hel vecka innan pengarna bokas på kontot- grrr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar