Annons

Köpa kameraprylar på Usa:s västkust

Produkter
(logga in för att koppla)

andha885

Ny medlem
Hej

Ska åka till Usa om några veckor och tänkte passa på att köpa lite objektiv mm. Dessvärre kommer jag inte att landa i New York så jag kan inte handla på B&H. Undrar således om någon kan tipsa om någon bra och billig affär i eller runt San Fransisco eller Las Vegas? Det är framförallt Nikon prylar som ska inhandlas..

/Andreas

Absolut INTE hos The Good Guys om du betalar med kort. Deras bank ligger och avvaktar med transaktionen tills valutakursen är förmånlig för dem, och det kan ta månader. Det finns Ritz-butiker lite varstans antingen i eller strax vid sidan av de lite större utomhusgalleriorna.

Billigaste bankomaterna heter Washington Mutual, de enda som inte tar extra avgift vid uttag.

Nikon har en bra sökfunktion på sin USA-site, men du måste veta inom vilken zip-code du ska söka.

/AnnaKarin

Ps. Är du en gottegris så finns det två affärer i Las Vegas som du inte får missa! M&M och CocaCola, på strippen nästan vid MGM.

andha885 skrev:
Undrar således om någon kan tipsa om någon bra och billig affär i eller runt San Fransisco eller Las Vegas?
Bäst är att ställa frågan på Dpreview. Finns många hjälpsamma jänkare där. Själv ska jag till L.A snart och frågade om bra någon bra butik, fick mycket hjälp.
Jag har varit i San Fransisco och var i ett par butiker, minns inte vad de hette dock. Det är ganska lätt att hamna i suspekta butiker, var på din vakt. Men det märks ganska snabbt om det är ett bra ställe, en del kan man räkna bort direkt utan att ens gå in i dom. I SF ska du helst inte handla i Chinatown. Där gäller dessutom att pruta. I seriösa butiker gör man inte det i USA, iallafall inte mycket. Kanske om du köper fyra kamerahus och åtta gluggar, men annars gäller oftast utgångspriset. Det funkar som här i Sverige, ungefär.
Har varit i Vegas, dock inga fotobutiker. Värt att kolla är vilken stat, Kalifornien och Nevada, som har lägst moms, för den tillkommer priset. För närvarande är den så kallade "sales taxen" i Kalifornien 8.25%. Har du otur får du betala tull på dina inköp.
Lycka till!

Tackar

Tack för tipsen, har börjat planera exakt vilka städer jag kommer att besöka, kanske blir en sväng till Los Angeles oxå.. Tack igen!

/Andreas

En fråga: Du ska inte hälsa på någon bekant som bor någorlunda permanent i någon av städerna du besöker på västkusten??
Absolut bästa upplägget är nämligen att via webben beställa önskade varor från B&H (billiga, har det mesta hemma och är pålitliga) med leverans till eventuell bekant i Californien. Eftersom B&H skickar till en annan delstat så slipper du New York's mervärdesskatt (5-10%, minns inte exakt). Det kostar (beroende på vad du beställer) någon hundring i frakt. Du kan kolla orderstatus på webben och betalar med ditt kreditkort. Smidigt!
Jag har gjort så här några ggr och det funkar väldigt bra, och man slipper springa och leta i affärer och blir garanterat billigast beroende på momsfristen. Du behöver starta nu eftersom det tar några dagar för B&H att verifiera ditt kort (om du är ny kund, och eftersom billing adress skiljer sig från shipping adress är de lite petigare) samt att frakten tar ca 2-7 dagar beroende på fraktalternativ.
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar