Okej. Har du gjort det? Eller du kanske funderar på o göra det, eller snarare har börjat? Vore lite intressant att veta vad man behöver i material, grejjerna måste ju ligga säkert också
Jag har gått in för att göra en lite mer mångsidig och avsevärt mycket mer välskyddande rygga än den som finns i länken här ovan, samt en som vid behov kan bära tyngre.
Jag har använt mig av tre stycken huvudkomponenter som sedan hamnar på/i en ryggsäck som fyller de tre olika skydds-skikten.
Innifrån och ut ser materialet ut som följer:
Liggunderlag 10mm
(fastare och mer stadigt än skummgummi så det håller formen bättre, sen erbjuder det bättre skydd.)
Vattentät packpåse 42 liter
(helt vattentät med rullstängning, jag gillar inte att göra saker halvdant så ska det vara tätt så ska det, med denna kommer jag kunna kantra med kanoten utan att oroa mig för vätan!)
Slitstarkt yttertyg
Jag är ännu inte helt säker vad för typ av väska denna ska få omkring sig, antagligen syr jag en mindre ryggsäck själv som bara rymmer denna och inget mer som sedan i sin tur kan fästas utanpå min större väska eller rymmas i den eller så köper jag en av försvarets gamla persedelpåsar. Huvudsaken är att denna lilla blir enkel att bära kortare sträckor efter att ha separerats från huvudryggsäcken och skyddar den vattentäta packpåsen mot vassa stenar och liknande som riskerar nöta/punktera fuktskyddsskiktet.
Detta ska sedan bekvämt kunna bäras längre sträckor på eller i en ramryggsäck som också ska kunna rymma en hel del normal packning för att föda även mig och inte bara mitt foto-intresse, detta ska vara en lösning som ska fungera lika väl för en vecka i fjällen som en tur på några timmar till den där speciella platsen...
Det är inte primärt en väska som ska vara snabb att komma åt grejerna i...det går inte att kombinera det med ett förträffligt vattenskydd så jag har offrat lite av snabbheten väl medveten om att det inte direkt är aktion-foto jag kommer hålla på med, denna kommer snarare kunna tillåta mig att få med mig antingen storformat, mellanformat eller småbild till speciella platser långt från vägar och liknande. Det är i huvudsak landskapsfotografering eller andra saker där den speciella miljön står i fokus jag tänker på här.
För att kunna husera en (ev) storformatskamera så har jag valt att göra mitt kamerautrymme lite mer som en kub och mindre som en platt bädd, det gör att jag kommer behöva ha min utrustning i två "lager" så att inte allt är tillgängligt direkt men det är ingenting som stör mig då detta i huvudsak inte kommer vara en "snabb" väska.
Jag har ytterväskan/slitskyddet kvar att fixa och sedan bestämma mig lite mer exakt för hur jag ska göra avdelningsväggarna då jag kommer ha en del fasta sådanna och resten kommer vara lösa bitar som hålls på plats av utrusningen i sig, inge kardborre eller liknande som det ser ut i dagsläget. Att en del väggar kommer vara fasta kräver ju lite extra tänk om man ska kunna få till en nog hög polyvalens för olika kamerautrustningar
Jag tänkte nog ta lite bilder på projektet när det är färdigt men inte gödsla med bilder under tiden, det är ju trots allt inge direkt svåra moment, det knepiga är att frigöra sig från den mycket etablerade tanken på hur en kamera väska "ska" vara och inte fastna i konventionella lösningar.