Annons

Köpa kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

gäddmannen

Aktiv medlem
Hej..
Jag har nu en Minolta 5d med lite objektiv
Jag har på senare tid upplevt att kameran har fått allt svårare att fokusera
tex hårig hund i gräsmatta där tar kameran fokusen på gräset framför eller bakom
ingen större skillnad på att köra spot fokusering
Så nu funderar jag på att byta kamera
är inte på något sätt låst till Sony/Minolta utan kan tänka mig att byta helt

det jag vill ha är en kamera som är lätt att ta "ögonblicksbilder" med
men det ska även vara möjligt att pyssla lite själv med inställningarna
jag vill att kameran ska vara snabb på fokusen i lite skum belysning (se nedan)
jag kan tänka mig att lägga ut ca 7-9000:- på kamera och ett bra objektiv

Det jag fotar är hundar dvs
vi (jag och min fru) håller på med hundar det blir mycket utställningaroch agilitytävlingar
dessa aktiviteter håller vintertid till innomhus i ridhus/sporthallar dvs lysrörsbelysning i bästa fall
hundarna rör sig snabbt och oftast är blixt INTE att rekomendera för det stör hundarna
fotar även mycket ute i ur och skur

Vad ska jag ha ??????

Har du fotat på agilitytävlingar innan? I så fall vilken brännvidd har du då fotat med? Undrar nu detta för att det skall bli enklare vägleda dig rätt i objektivdjungeln.

Om du klarar du dig med kortare brännvidd under 50mm kan en ljusstark normalzoom vara lämplig (dvs ett objektiv 18-50mm f/2.8). Om du behöver ha ännu mer ljusstyrka (omkring f/1.8) finns objektiv med fast brännvidd som inte kostar en förmögenhet, fast då blir det inte så flexibel eftersom man inte kan variera brännvidd, istället måste man zooma med benen…

Har du fotat på agilitytävlingar innan? I så fall vilken brännvidd har du då fotat med? Undrar nu detta för att det skall bli enklare vägleda dig rätt i objektivdjungeln.

Har ett Orginal 35-70 och ett gammalt Tokina 75-300 (bland annat) det är dessa två som går mest
har ett macro objektiv med

Problemet för mig ar just att jag alltid har använt dessa
och bilderna/kameran har blivit sämre med tiden
därför vill jag byta
mvh
Peter

Nikon D3100 och Tamron AF SP 17-50/2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) kanske funkar om du klarar dig med kortare brännvidd. Budgeten borde inte spräckas med dessa två.

D3100 har ganska modern och har bra isoegenskaper. Det senasteTampronobjektivet som nämnts ovan har inbyggdfokusmotor varmed autofokus funkar tillsammans med D3100. Detta objektiv utan vibrationsreducering är att föredra framför den med vibrationsreducering, eftersom denna är bättre optiskt sett. Den är också något billigare...

Finns även Nikon D90 som har snarlika brusegenskaper. Men detta hus är mycket mer robust och har bättre sökare fler snabbknappar samt inbyggd fokusmotor varför många äldre objektiv utan fokusmotor funkar fullt ut.

Senast ändrad:
Vad ska jag ha ??????

Agility inomhus med utrustning för under 9000 tror jag inte du löser, om jag ska vara brutalt ärlig. Du kommer antagligen att hamna på minst ISO 3200 och bländare f/2.8 eller bättre för att komma ned i slutartider som ger något annat än suddiga pälsbollar i lysrörsljus (1/800 eller kortare, skulle jag påstå krävs).

Det sagt - och eftersom jag inte vet något om Nikon - så kommer du ganska långt med en Canon EOS 60D och ett EF 85/1.8 plus kanske något annat fast objektiv med kortare brännvidd för mindre hallar. Bättre upp är en EOS 7D och ett EF 70-200/2.8L.

Utställningar och framför allt hundsport utomhus är en helt annan historia, förstås. Ju mer ljus och/eller mindre rörelse det är, desto mindre krävs det av utrustningen.

Finns även Nikon D90 som har snarlika brusegenskaper. Men detta hus är mycket mer robust och har bättre sökare fler snabbknappar samt inbyggd fokusmotor varför många äldre objektiv utan fokusmotor funkar fullt ut.
såg att Rajala har detta hus med ett 18-105vr för ca 6700
då finns det med i min budget ett fast 50 1.8 för ca 1700:- oxå
D90 är det en bra kamera ?
vet att den är "gammal" vet oxå att en bra bild är inte hur många megapixlar det finns
utan att det till minst lika stor del hänger på optiken

jag ska dock erkänna att för det mesta fotas det i automatik läget
det finns inte tid för det mesta att "mixtra" med intställningarna
därför är det bra om inställningarna är "lätta" att komma åt
mvh
Peter

Tar fasta på ett par saker i det du säger och försöker ge konkreta förslag enligt det.

Halvskumma ljusförhållanden och ingen möjlighet till blixt, alltså skulle en kamera med goda ISO egenskaper vara att föredra. Ett bra och relativt billigt val skulle vara Nikons D5100 som har en bra sensor, du borde inte ha något problem med att fota utan blixt med denna i en upplyst hall.

Ute i ur och skur, nu klarar de flesta kameror mycket mer än man tror men om du vill ha något sorts väderskydd inbyggt i kameran så måste du tyvärr gå upp lite i pris (begagnat går troligtvis att hitta inom din budget), här skulle jag säga att Pentax K5 är det som bäst passar in, samma (eller bättre) ISO prestanda som D5100 samt många andra fördelar i ett mer robust hus. Med kitobjektivet, som även det är vädertätat, får du en kombination som du kan fota med i ösregn utan att oroa dig. Du skriver att du vill ha ett bra objektiv och jag kan inte direkt rekommendera kitobjektivet men för att få en vädertätad kombination med bättre optik måste du igen gå upp i pris.

Finns även Sonymodeller med samma sensor som dessa två men de har jag dålig koll på så vågar inte rekommendera någon. Skulle inte se på Canon eftersom de verkar ligga en generation efter i sensorteknologin (läs ISO prestanda / dynamiskt omfång). Om systemet i övrigt passar bäst tror jag dock inte att du kommer lida särskilt mycket av det.

såg att Rajala har detta hus med ett 18-105vr för ca 6700
då finns det med i min budget ett fast 50 1.8 för ca 1700:- oxå
D90 är det en bra kamera ?
vet att den är "gammal" vet oxå att en bra bild är inte hur många megapixlar det finns
utan att det till minst lika stor del hänger på optiken

jag ska dock erkänna att för det mesta fotas det i automatik läget
det finns inte tid för det mesta att "mixtra" med intställningarna
därför är det bra om inställningarna är "lätta" att komma åt
mvh
Peter
D90 är en mycket fin kamera som fått mycket gott omdöme runtom. D90 tillsammans med Nikon AF-S 50/1.8 G borde ge bra möjligheter för att fota under sämre ljusförhållanden. Detta Nikonobjektiv har också fått fina recensioner där den sägs ge mycket bra skärpa i sin prisklass. Frågan är om du klarar dig med denna under hundutställningarna (dvs att brännvidden är tillräkligt lång eller kort). D90:ans isoprestanda är en annan aspekt. Kanske behöver du ännu bättre isoegenskaper som D5100 och D7000 kan ge (jag har för mig att dessa ger ungefär 1.5 stop i fördel gentemot D90).

Nikon har en smart funktion för autoiso. Här går det att ange ett maximalt isovärde och en lägsta slutartid. Tex vill du ange slutartid på minst 1/80s och att iso inte får överstiga 1600. I exponeringsläget bländarprioritet (A) kontrolleras då exponeringen, förutsatt att det finns tillräckligt med ljus, med valda autoisoinställningar. Men jag antar att du behöver mycket kortare slutartid vid agilitytillsällnigarna. Kanske räcker 1/500s för att frysa rörelsen hos en hund.

18-105vr är ett mycket ljussvagt objektiv som inte kommer att funka alls för att stoppa rörelse vid sämre ljusförhållanden. Vibrationsreduceringen VR hjälper endast för att kunna handhålla stabilt för längre slutartider…

D90 är en mycket fin kamera som fått mycket gott omdöme runtom. D90 tillsammans med Nikon AF-S 50/1.8 G borde ge bra möjligheter för att fota under sämre ljusförhållanden.

[..]

förutsatt att det finns tillräckligt med ljus, med valda autoisoinställningar. Men jag antar att du behöver mycket kortare slutartid vid agilitytillsällnigarna. Kanske räcker 1/500s för att frysa rörelsen hos en hund.

Jag skulle nog skippa tanken på actionbilder inomhus helt (även om det kanske är fel säsong just nu för att fota utomhustävlingar), det är svårt, dyrt och förutom att ljuset är svagt så har lysrör lite speciella egenheter med färgtemperatur när det blir riktigt korta tider. Börja utomhus, då har utrustningen en bättre chans att lyckas både med fokus och bildkvalitet.

D90 är nog ett bra val för både hobbysport och familjefoto (med reservation för att jag inte kan Nikon, som sagt), men jag skulle ändå säga att en kombination av normaloptik (~30 mm) och tele (Nikon har väl också ett rätt ok prisvärt 85 mm?) vore värt att satsa på istället för bara en 50 mm-glugg.

(Nej, 1/500 s är oftast inte tillräckligt om hunden (med eller utan förare) fyller ut bilden. Vidvinkelbilder funkar nog med lite längre tider om man inte ska detaljstudera hårstrån. ;) )

Nikon AF 85mm f/1.8 D är ett prisvärt korttele som funkar fint med D90 (detta objektiv har inte inbyggd fokusmotor, men eftersom d90 har fokusmotor funkar AF (AF=Auto Focus)).

Nikkor AF 85mm f/1.8 D:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/626-nikkorafd8518dx

Fördelen med objektiv som har inbyggd fokusmotor (detta benämns som AF-S hos Nikon) är att AF blir snabbare och mer tyst. Detta blir mer tydligt hos objektiv med längre brännvidd där mer glas måste förflyttas över större avstånd.

Jag tror att d90 tillsammans med 18-105mm och AF-S 50/1.8 ger en bra början om man vill ha ett rejält hus med bra ergonomi till billigare peng. Nikon 18-105mm borde ge exakt fokusering i många fall, speciellt då AF hos Nikonoptik brukar funka bäst med Nikonhus (objektiv från tredjepartstillverkare som t ex Sigma kan ge AF som ibland upplevas som mindre följsam).

ISO på 2000 tycker jag är en övre gräns för D90 sensorn. Går man över detta isovärde blir inte bildkvalitén så lysande längre, i alla fall om bilden detaljgranskas vid större förstoring.

Ett knep för att få till kortare slutartider utan att behöva gå över iso 2000 är att underexponera - och i efterhand korrigera exponeringen i ett bildbearbetningsprogram. För bästa resultat här måste fotografering ske i raw (NEF), ty det funkar inte riktigt att ändra exponering hos bilder i jpg format. Rawformatet ger även ökad kontroll över vitbalans och skärpesättning. Men innan exponering ökas i ett bildbearbetningsprogram måste brusreducering ske. Görs inte detta blir slutresultatet inte alls bra eftersom bruset från bildens skuggpartier framträder kraftigt. Själv brukar jag använd plug in programmet Topaz Denoise 4 som är mycket bra på att undertrycka brus utan att smeta ut detaljer alltför mycket.

Men Topaz Denoise 4 och Photoshop är inte gratis...

Hur är det med Nikon typ D90 och äldre objektiv
En gammal vän till mig som fotar en del sa att
till Nikon så passar i stort sett alla gamla objektiv
dom har inte bytt objektivfattning på många år
det man naturligtvis missar är ju AF och bildstabiliseringen
Canon har tydligen bytt fattningen en hel del dom senaste åren
det gör ju att utbudet blir lite (inte mycket) begränsat
stämmer detta ?
mvh
Peter

(Nej, 1/500 s är oftast inte tillräckligt om hunden (med eller utan förare) fyller ut bilden. Vidvinkelbilder funkar nog med lite längre tider om man inte ska detaljstudera hårstrån. ;) )

Njae jag är inte ute efter att få extrema närbilder där man ser vart enda hårstrå
mer att bara få en bra fokuserad bild i stort

Problemet med min galma Minolta 5D är att den helt enkelt inte klarar det längre
det gick utmärkt när den var ny
den har stora svårigheter att fokusera på det jag vill även i dagsljus
om jag ställer en hund i gräset och ska fota den
så fokuserar kameran på grässtrån framför hunden eller bakom
trots att jag ställer den i spotfokus
jag har nog bränt av en 10000 bilder (minst) med kameran under åren som gått
så den kanske helt enkelt är slutkörd
mvh
Peter

Hur är det med Nikon typ D90 och äldre objektiv
En gammal vän till mig som fotar en del sa att
till Nikon så passar i stort sett alla gamla objektiv
dom har inte bytt objektivfattning på många år
det man naturligtvis missar är ju AF och bildstabiliseringen
Canon har tydligen bytt fattningen en hel del dom senaste åren
det gör ju att utbudet blir lite (inte mycket) begränsat
stämmer detta ?
mvh
Peter

Nikon D90: alla objektiv med F fattning sen 1959 passar. Ljusmätning får man bara med AF-S, AF, AF-D, AIS, AF-I osäker på AI objektiven. Så allt ger inte ljusmätning. Autofokus får man med alla autofokusobjektiv.

Canon: bytte fattning till EF 1987 alla EF objektiv fungerar fullt ut på alla Canon EOS kamerahus. Den gamla FD optiken passar inte (den kan monteras och användas manuellt med adapter utan oändlighetsfokus.

Hej..
Jag har nu en Minolta 5d med lite objektiv
Jag har på senare tid upplevt att kameran har fått allt svårare att fokusera
tex hårig hund i gräsmatta där tar kameran fokusen på gräset framför eller bakom
ingen större skillnad på att köra spot fokusering
Så nu funderar jag på att byta kamera
är inte på något sätt låst till Sony/Minolta utan kan tänka mig att byta helt

det jag vill ha är en kamera som är lätt att ta "ögonblicksbilder" med
men det ska även vara möjligt att pyssla lite själv med inställningarna
jag vill att kameran ska vara snabb på fokusen i lite skum belysning (se nedan)
jag kan tänka mig att lägga ut ca 7-9000:- på kamera och ett bra objektiv

Det jag fotar är hundar dvs
vi (jag och min fru) håller på med hundar det blir mycket utställningaroch agilitytävlingar
dessa aktiviteter håller vintertid till innomhus i ridhus/sporthallar dvs lysrörsbelysning i bästa fall
hundarna rör sig snabbt och oftast är blixt INTE att rekomendera för det stör hundarna
fotar även mycket ute i ur och skur

Vad ska jag ha ??????

Det blir svårt med den budgeten. Du behöver en kamera med bra autofokus, annars är man tvungen att förfokusera. Jag använder mest 70-200/2.8 objektiv, när jag inte kan vara på banan (vilket man inte kan på tävling). I ridhus är det knappt att ens bländare 2.8 räcker. Jg har däremot inte märkt att blixten stör hundarna, men det är ofta långa avstånd och då räcker blixten knappt till och man får fula skuggor på väggarna bakom hund/hinder/förare.

Ett objektiv som jag använt som har funkat hyfsat är Tamron 70-200/2.8 (minns inte bokstäverna efter). Dock inte allra bästa autofokus. Men då hamnar man över din budget om du inte köper begagnat.

Jag tycker du ska satsa på ett billigare instegkamerahus (märket spelar inget större roll) och ett bättre och kanske begagnat objektiv.

Hälsn Maria

Hej ..
Det blev en lite beg Nikon D90
Fyndade en på Blocket i min stad dessutom
mycket lite använd 2 år gammal inga repor eller andra "skador"
killen hade köpt den ny på expert här i stan kvitton med för över 22000:-
det var kamera D90 , 3st objektiv nikon (50mm 1,8 / 18-200 / 28-80)
blixt Nissin , väska , Nikon batterigrepp + 2st orginal batterier och fjärrutlösare
det satt uv filter på alla objektiven och alla böcker och kartonger var med
priset blev 8500:- helt i min budget :eek:)
nu ska vi se om denna är bättre än min gamla Minolta 5d :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar