Annons

Köpa kamera i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Xen

Aktiv medlem
Min syster är nu i USA och jag är sugen på att be henne köpa med en Canon ESO 500d med kitobjektivet åt mig. Är det något speciellt man ska tänka på när man köper kamera utomlands? Mer än att den heter Rebel T1i på andra sidan sjön? Något som inte är kompatibelt med svenska grejer? Garanti?
 
1. Garantin på kamerahuset gäller bara i Nordamerika. Objektiv brukar dock ha världsgaranti.

2. Du kommer att behöva en ny sladd till batteriladdaren.

3. På de flesta orter i USA tillkommer en försäljningsskatt på ungefär 5-8 procent på priset.

4. När man tar in t ex en kamera i Sverige från ett land utanför EU ska man betala moms och tull (om varan är värd mer än 4200 kr).
 
Då är det alltså frågan om det är värt den tusenlappan man sparar på att köpa där i stället för Sverige...
 
När det gäller laddaren så funkar den fint här om man köper en http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3529 för 7 kr (gratis frakt).
Och när det gäller tull & moms så är det bara något man får betala om man säger till att man vill, inget som tullverket kontrollerar (speciellt inte om kameran packas upp ur förpackningarna innan). Jag har i alla fall aldrig hört om någon turist som varken gjort det frivilligt på sådana småsummor, eller blivit tvingade till det. Helt enkelt något som de flesta strunta i (på samma sätt som de flesta inte bryr sig om att de kör 5Km/h för fort med bilen), men om man alltid känner att man måste vara 100% laglig i alla situationer så är det ju klart att man ställer sig vid den obemannade tullstation,e ringer på en tullare som kommer efter en halvtimme och som står och fnissar lite när man fyller i papprena.
Internationell garanti går att köpa till för ett par hundringar oftast, men tycker själv det är väldigt sällsynt att man hör någon som behöver lämna in sitt instegshus första året för en garantiåtgärd ändå.

Sen finns det ju andra alternativ också, exempelvis http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=6917 som är frakt, tull och momsfritt som skickas från Europa med ett års garanti från försäljaren, kanske inte blir mycket dyrare?
 
Du är helt säker på att den klarar 230V även när den är köpt i USA?
De batteriladdare från Canon (köpta i Sverige respektive i USA) jag äger funkar lika bra i USAs elnät som i t ex Sveriges. Bara man har rätt typ av stickkontakt.

Uppriktigt sagt kan jag inte påminna mig när jag senast såg en laddare eller strömadapter till någon elektronisk pryl som inte klarar 100-240 V. Förra seklet nån gång?
 
Du är helt säker på att den klarar 230V även när den är köpt i USA? För annars kan det säga poff och den magiska röken försvinner ut...

Ja, är helt säker på att det följer med laddare som klarar 100-240V 50/60Hz. Har inte sett något portabel utrustning som behöver batteriladdare som inte klarar det de senaste åren heller för den delen heller, blir bara dyrare för tillverkarna att tillverka olika laddare för olika regioner.
 
Ja, är helt säker på att det följer med laddare som klarar 100-240V 50/60Hz. Har inte sett något portabel utrustning som behöver batteriladdare som inte klarar det de senaste åren heller för den delen heller, blir bara dyrare för tillverkarna att tillverka olika laddare för olika regioner.

Låter bra. Tycker inte det är så länge sedan jag råkade köpa en pryttel och fick 110V-varianten nämligen. Men nu när jag tänker efter så är det faktiskt några år sedan.
 
Sen finns det ju andra alternativ också, exempelvis http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=6917 som är frakt, tull och momsfritt som skickas från Europa med ett års garanti från försäljaren, kanske inte blir mycket dyrare?

I USA kostar kameran strax under 6000. På din sida blir det runt 6600 och i Sverige kostar den 6900 inkl frakt så blir det inte USA så väljer jag nog att köpra den hos Digiswe här hemma. Men tack för länken!


Tack för hjälpen alla.
 
I USA kostar kameran strax under 6000. På din sida blir det runt 6600 och i Sverige kostar den 6900 inkl frakt så blir det inte USA så väljer jag nog att köpra den hos Digiswe här hemma. Men tack för länken!


Tack för hjälpen alla.

Jag skulle verkligen verkligen hålla mig borta från digiswe, då 90% av betygen de senaste tre månaderna har varit 1/10 hos prisjakt (http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=6090), så något konstigt är i görningen. Att de skulle vara över 700kr billigare mot näst billigaste svenska butik ringer också varningsklockor. Jag ser snarare närmsta jämförbara pris som 7611kr inkl. frakt.
 
Då blir ju läget ett helt annat. Tack för varningen. När jag ändå har er på tråden så passar jag på att kapa min egen tråd lite. Hur brukar rekommendationerna angående begagnatmarknaden se ut för kameror? tar man projektorer som exempel så varnas det ju lite för att köpa begagnat eftersom man inte vet vilket skick projektorlampan är i. Hur är det med kameror?
 
Det som framför allt slits i kameran är slutaren, så lite koll på hur många bilder kameran har tagit är alltid bra. Annars bör kameran inte ha några synliga skador på huset (eller så påverkar de priset).
 
Ja, är helt säker på att det följer med laddare som klarar 100-240V 50/60Hz. Har inte sett något portabel utrustning som behöver batteriladdare som inte klarar det de senaste åren heller för den delen heller, blir bara dyrare för tillverkarna att tillverka olika laddare för olika regioner.

Jag har samma erfarenhet! Har köpt flera kameror (kompakta) och andra teknikprylar från USA, Alla laddarna har funkat.!
 
För att summera:

Det enda jag behöver oroa mig för är att:

*Jag går miste om garantin på kamera huset. Så skulle det gå sönder kan det bli hur dyrt som helst.

*Jag behöver endast en adapter till laddaren eftersom den i övrigt fungerar fint med vårt nät här hemma.

Så då är det alltså endast det första som kan vara ett problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.