** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köpa kamera i USA, hur mkt i tull?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ully

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa Nikon 2dx huset från USA. Det går loss på 5000 USD där (ungefär 34500 SKR). Plus frakt då. PÅ cirka 1000:- Vilket ju är ett jätte bra pris!
I Sverige går kameran loss på 43500:-

Men, så finns det ju alltid ett men.
Den där jäkla tullavgiften.

Har läst på tidigare forum att man kan slippa undan den om man har TUR.
Och någon hade bett dem skriva "Replacement parts" på paketet och då skulle man visst kunna slippa tullavgidten.

Men. Frågan min lyder. Hur hög är den där tullavgiften egentligen?
Och är de den enda extra avgift som tillkommer om man beställer från USA?

Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av att beställa kamera från USA (elller annat land)?

Har hört att kamerorna ska vara billiga på gran Canaria också. Och i Saudi arabien, eller var det nu var.

Ja, återigen en låång fråga. Men tacksam om någon bra person kunde svara på den. =)

Ok ett tillägg i frågan.
MOMS

Ska man verkligen betala det i Sverige också?
+ 25 % med andra ord på priset.
Jag har hört lite olika bud.

Någon som vet?

Då lir dte ju plötsligt en dyr historia. Att betala mioms både i USA och i Sverige.

Jäkla-skatte-älskar-sverige-som-suger-folk-på-pengar-land.

Du betalar ingen moms i USA. Köper du varan där så får du betala sales tax, men detta beror på vilken stat du handlar i.

Således betalar du bara svensk moms, vilket du sedan kan kvitta mot din intjänade, som frilans..

Angående skatteläget i sverige så är det en annan diskussion.. Men försök att få samma vård i USA om du är oförsäkrad...t.ex.

resa till usa.

Om man åker dit själv och köper kameran på plats, då kanske man slipper momsen i Sverige?

Jag menar,de där 25 procenten, kan man ju få en semesterresa för istället. Resorna till USA är ju så billiga nu. Nytta med nöje menar jag.

Eller?

Fast då kan man ju i ju för sig inte dra av någon moms på något kvitto på sitt företag. Men ähh... då kan man ju skriva av kameran bara som den är. Och dessutom skriva ett trevligt traktamente och dessutom dra av resan (flyg+hotell osv).

Eller?

Någon trevlig företagare som är bra på avdrag?

betala moms i efterhand?

Ni som köpt kameror i USA på plats så att säga, har ni i efterhand betalat moms på dessa i Sverige?

Har du företag kan du ju egentligen köpa den och skicka hit den.
Betala moms som du sedan drar av igen..

Skall du köpa den i butik i USA så får du betala USA moms.

Vi köpte grejor hos bhphotovideo.com och i.o.m. det handlades i butik fick vi betala 8,5 % i sales tax (moms..)

Alla priser på BHphoto är angivna EXKL sales tax

Man vist en resa är aldrig fel.. =)
Var moga med att kolla med butiken & Svenska Nikon hur garantier etc gäller vet ej vad som gäller på kamerahus.. PÅ objektiv finns det en USA modell med världsgaranti samt en Importmodell där endast USA garanti..

Dollarn ligger i c:a 7,70 x 5000 = 38500.. marginalen krymper.. =(..

Köp inte en D2x i USA.

Du förlorar både på priset + strul med garantier.
Utan moms gav jag ca 35000:- för min på Cyberphoto.
Du betalar 25% på varan och 30% på frakten redan här är det mycket dyrare.
Nu ska du köpa till en extra garanti som täcker internationell service. Kostade 200 dollar till D70.
39000:- för kameran i USA plus moms = 9750
Detta blir en dyr affär.
Cyberphoto kan förhandla om priset om du köper paket. Ända företaget som kunde det.

Lycka till.

det blir nog sverige ändå...

ok tack allihopa för alla svar! =)
Summan av det hela blir... att jag köper min kamera i Sverige.
I detta fall blev det mest prisvänligt, eftersom moms och hela faderullan tillkommer. Men USA är inte helt fel att ha i åtanke för andra köp. och speciellt om man ska på semester elelr jobb dit. =)

So ok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar