Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

gammas

Medlem
Har haft ögonen på en Canon EOS 1DS MarkII ett bra t ag nu och har bestämmt mig för att slå till.
Jag hittade den för endast 51 000:- ink frakt ifrån USA (www.bhphotovideo.com)

Är det någon här som har beställt något ifrån B&H photo eller USA innan?

Det som jag oroar mig över är "tull avgiften" har jag fattat det rätt så ligger den på 33% utav priset på varan som man köper ifrån utlandet (förutom inom EU) Men ibland så har man ju tur att slippa den. Men hur stor är chansen och finns det något som en tull avgift idag? Och isfåall hur gör man för att kringå den?

Är mycket tacksam för svar på min fråga!

digitalkameror = 0% tull, men moms 25% tillkommer på varans pris + fraktkostnaden.
Så 51000:- + frakt (gissningsvis ungefär) 500:-
blir 51500 x 1,25 = 64375:-

-- MW

Hej,
Tillägget på priset är 25% moms på kameran inklusive frakt. Dock är det ingen tull på digital kameror.
Så du kommer att få betala 25% till på priset från B&H, har man tur slinker paketet genom tullen och det blir billigare.

Har köpt saker från B&H vid ett flertal tillfällen och kan varmt rekomendera att handla därifrån.

Tull?

Tror inte du blir uppkrävd tull på kamerahus, men 25% moms kommer du inte undan (utan tur)
Vanligen kan du räkna X10 på $-priset til SEK inkl moms och frakt. Köpte objektiv fra New York för $600, det ble SEK 6000.
mvh Erik J

ah okej!
Fick tag på en polare som bor i USA just nu.
Men om han skulle köpa den där då för 51 000:- och sen skicka den till mig så slipper man momsen va?

Aktning.

gammas skrev:
ah okej!
Fick tag på en polare som bor i USA just nu.
Men om han skulle köpa den där då för 51 000:- och sen skicka den till mig så slipper man momsen va?
Skickar han den till dig, kann du risikera at du åker på moms endå vid tullkontrollen i Sverige. Märkt som gåva kommer du heller ikke undan, med det värdet. Enda säkra är at han tar den hem hit som resgods.
Erik J

OBS. Om du köper med leverans i USA, tillkommer Sales Tax. Storleken är avh. av vilken stat.

Ah då är jag med.
Jag håller på att starta upp ett företag som är klart om ca 5 veckor .. kanske lika bra då att vänta tills dess och sen dra av momsen?

gammas skrev:
Ah då är jag med.
Jag håller på att starta upp ett företag som är klart om ca 5 veckor .. kanske lika bra då att vänta tills dess och sen dra av momsen?
Låter klokt. Men kolla lite til. Du kan nog få denna lite billigare. BroadwayPhoto, USA $6.040,- , TechnikDirekt, Tyskland EURO 6762,- inkl moms. Till exempel. Säkert billigare i Hong Kong, men inte så säkert :)
Det blir fort pengar på slika Kanoner...
Erik J

Tack för tippset!
Vad skulle ni rekomendera för objektiv och stativ samt blixtrar? Och även övrig utrustning som kan behövas?

Oj,oj,oj,oj

gammas skrev:
Tack för tippset!
Vad skulle ni rekomendera för objektiv och stativ samt blixtrar? Och även övrig utrustning som kan behövas?
Ja, du kan fråga.........
Kanskje en EF 24-105/4 L IS USM til en början, och en Blixt EX 580. Och för at hålla dina 100.000 mååste du nog ha et stativ med guldforgyllning.
Erik J
.........som håppas på Harry Boy.........

Jasså guld säger du :)
Har kollat på ett manfrotto stativ. Men vilket skall man välja? Vad behöver man för huvud/kulled till stativet?

köp en enklare kamera

känns som du inte har fotat allt för mycket om du inte har någon uppfattning om vilken typ av objektiv du vill köpa. kanske kan du starta med lite enklare prylar och känna dig för?

hälsningar

wilhelm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar