Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa i utlandet

Produkter
(logga in för att koppla)

hakaan

Aktiv medlem
Var är bra att beställa ifrån om man vill inhandla kamerautrustning så billigt som möjligt?

Vad jag förstår så har vi ingen importskatt inom EU så det är fördelaktigt att beställa från Tyskland t.ex. Hur brukar ni göra och vilka webbsidor/affärer är att rekommendera?

Jag funderar främst på en Canon 30D, ett Sigma EX 18-50/2.8 DC Macro och ett Sigma EX 100-300mm/F4.

Tack på förhand!

Jag har handlat från ett flertal Tyska butiker/webbshoppar, och om du väljer en som har hängt med ett tag och har goda omdömen på tyska konsumentsajter fungerar det oftast perfekt. Kolla upp på samma sätt som du skulle gjort om det var en svensk webbshop.

Det finns bara en nackdel med att handla från Tyskland och det är att de ytterst sällan tar kreditkortsbetalning. Man får oftast betala i förskott till bankkonto. Tiden för banköverföringen brukar vara runt 5 dagar, så det tar ca en vecka längre än om du köper från en svensk postorderbutik.

Sen är det en fördel att förstå tyska, eftersom den engelska infon ofta är mystiska översättningar, och kundsupportens engelska är också ofta lite haltande.

Priserna är pga den lägre tyska momsen och att marknaden är så mycket större ofta fördelaktiga, så en extra vecka kan vara väl värt det.

Reklamationer mm brukar inte vara problem från seriösa butiker, men man får förstås skicka grejorna till Tyskland för lagning eller utbyte.

För att jämföra priser och se konsumentomdömen på butiker så titta t ex på idealo.de eller geizkragen.de (Obs! kolla butikernas leveransvillkor, inte alla levererar till Sverige).

Man betalar ingen tull eller andra avgifter för import inom EU.

Lycka till!

Köper du smart i Sveige och lägger på kostnaden för manual så tycker jag det ofta är svårt att motivera den lilla besparningen som blir kvar med det extra stöket levernastid som det innebär att shoppa i Tyskland.

Visst, på vissa produkter kan det skilja mycket men många av de stora märkena har Eu pris nu mer och det distribueras mycket från Eu till svenska butiker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar