Annons

Köpa i Shanghai, Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

AndO

Aktiv medlem
Finns det noen på FS som kjenner til prisnivå og gode fotobutikker i Shanghai? Noe som kan rekomanderas?

Mvh
Anders
 
Jag känner inte till läget i Shanghai, men kan säga lite om Kina i stort.

Eftersom Kina inte bara har en enormt stor befolkning, utan dessutom enormt många fotointresserade, finns det många fotobutiker i de flesta städer. Flera av dem har dessutom ett hyggligt stort utbud, vilket är positivt :)

Men på en så stor marknad finns det också plats för många handlare som inte har helt och hållet rent mjöl i påsen. I princip lite samma sak som New York, där många handlare säljer kameror utan förpackningar, papper, batterier, laddare etc. Att du inte kan språket (förmodar jag) gör det ännu lite mer komplicerat om du sedan skulle behöva reklamera något.
Därför skulle jag råda dig att fråga i nåt kinesiskt (eller internationellt) forum på nätet om någon kan tipsa om en bra affär. Om du inte lyckas få något svar, så har du ju alltid möjligheten att i Shanghai kolla ett par olika affärer och se om du får med garanti och allt annat som ska följa med + att du testar prylarna innan du betalar.

I regel är kinesiska elektronikpriser ungefär samma som de i Sverige, men vissa saker kan vara klart billigare. Framför allt objektiv kan vara bra köp, då t ex ett Nikon 35/f2 AF-D kostar runt 2000 RMB (jämfört med 3400 kr på scandinavianphoto.se) i Peking. Objektiv har ju dessutom internationell garanti, så de är "säkra" att köpa.

Om du skulle vara intresserad av några adresser i Peking så kan jag tipsa, men jag antar att du inte åker förbi där något.
 
Flera av dem har dessutom ett hyggligt stort utbud, vilket är positivt :)

Framför allt objektiv kan vara bra köp, Objektiv har ju dessutom internationell garanti, så de är "säkra" att köpa.quote]

Takk for fint svar.
I det her tilfellet er det en Nikon 70-200VR jeg funderer på. Brorsan arbeider for tiden i Shanghai, og kommer hjem på semester til sommeren. Tenkte å undersøke litt i god tid tilfellet man kan spare noen kroner. Shanghai er en stor by, så mulighetene finns nok. Det viktige er å lete opp noe seriøst.
 
Hong Kong är bättre om du passerar

Om du har möjlighet att handla i Hong Kong så är det fortfarande en bra plats vad gäller fotoprylar. I Kina är importerade varor belagda med en lyxskatt som gör att priserna blir relativt höga. I Hong Kong finns det ingen moms och skatt vilket gör att priserna i allmänhet är ca 20% lägre och ibland mer om man går runt och jämför priser. Butikerna är seriösa och man råkar inte ut för kopior.
Hälsningar Niklas
 
För märkesvaror såsom kamerahus och objektiv är priserna normalt bättre i Hong Kong, men typiskt lägre än i sverige.

Dock finns en hel industri med studioprylar med MYCKET intressanta priser. Även lokalt tillverkade stativ finnes till bra pris/kvalitet.

Adresser; hörnet Luban Lu / Xietu Lu ligger "fotomarknaden" med 6 våningar allt möjligt. I "digital plaza" vid Xujiahui finnes märkesvaror, pruta i vanlig ordning...
 
Tack för tipset

För märkesvaror såsom kamerahus och objektiv är priserna normalt bättre i Hong Kong, men typiskt lägre än i sverige.

Dock finns en hel industri med studioprylar med MYCKET intressanta priser. Även lokalt tillverkade stativ finnes till bra pris/kvalitet.

Adresser; hörnet Luban Lu / Xietu Lu ligger "fotomarknaden" med 6 våningar allt möjligt. I "digital plaza" vid Xujiahui finnes märkesvaror, pruta i vanlig ordning...


Kul, jag ska till Shanghai på onsdag. Ska försöka hinna dit och ta en titt.

Niklas
 
För märkesvaror såsom kamerahus och objektiv är priserna normalt bättre i Hong Kong, men typiskt lägre än i sverige.

Dock finns en hel industri med studioprylar med MYCKET intressanta priser. Även lokalt tillverkade stativ finnes till bra pris/kvalitet.

Adresser; hörnet Luban Lu / Xietu Lu ligger "fotomarknaden" med 6 våningar allt möjligt. I "digital plaza" vid Xujiahui finnes märkesvaror, pruta i vanlig ordning...


Xujiahui är en av mina favoritplatser, så otroligt mycket grejer att titta på :)
 
Var ligger detta digital plaza? Vilket område, central, causeway bay eller typ på kowloon sidan?
Har ni några tips på bra affärer o adresser? Hur är läget kring tsimshatsui, är det fejk grejer o så?
Tack för hjälpen:)
 
Var ligger detta digital plaza? Vilket område, central, causeway bay eller typ på kowloon sidan?
Har ni några tips på bra affärer o adresser? Hur är läget kring tsimshatsui, är det fejk grejer o så?
Tack för hjälpen:)

På kowloonsidan hittade vi en liten mysig fotobutik, med väldigt mycket begagnade grejer till schyssta priser. Vart rekomenderad den butiken utav en kines-bröllopsfotograf i Hong Kong.

Butiken heter Zhao Xiang Guang och ligger vid Kimberly Hotel, Kimberly Road 28, Tsim Sha Tsui, Kowloon.
 
Jag har köpt både min kamera (450D) och ett extra objektiv (EF-S 60mm) i Shanghai och kan varmt rekommendera Xujiahui. Där hittar du seriösa handlare och det bästa priset i Shanghai. Kom ihåg att det går att pruta en del på priset. Jag köpte min 450D med kitobjektiv, battergrepp, kameraväska, extra batteri, 4Gb minneskort, UV-filter och småkrafs för runt 7000:- för ca 2 månader sen. Köpte även 60mm för ca 3500 SEK med ett UV-filter på köpet.
Det finns två marknader i Xujiahui. En som ligger i källaren under Metro City och sen som ligger i källaren i byggnaden bredvid.

Sen kan det vara bra att veta att allt INTE är kopior. Det handlar om var du väljer att köpa grejerna någonstans. Affärerna där de går runt med Canon-prylar är att rekommendera om du vill ha garanterat schyssta prylar.

Hoppas det hjälper och maila om du har några ytterligare frågor.

P.S. HK är som sagt billigare. D.S.
 
Och varför skriva i en mer än 10 månader gammal tråd? Dessutom att tillföra något nytt till en redan avslutad diskution.

Och visst - köp i kina du, men räkna inte med att någon garanti, noll intresse vid begagnatförsäljning och en uppenbar risk att du blir lurad. Har du tur, inte behöver använda garantin eller någonsin räknat med att sälja prylen så visst kan du spara några kronor på affären även och vinst/risk kalkylen är klart ofördelaktig.

Vill man spara lite pengar så är det tryggare och enklare att köpa ifrån USA eller polen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.