Annons

Köpa hur snabbt minneskort? CF

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Power

Medlem
Tjena!

Gjorde en blunder, och köpte ett 128 Mb Compact Flash kort, av fabrikatet Dane-Elec, när jag var i USA....
Kom hem, och satte det i min Nikon Coolpix 4500, och det funkar INTE.... Det kan hoppa igång, och funka ibland... En gång på tio kanske.... Kasst! Men kortet verkar funka i en annan kamera. I en billig Samsung funkar det bra.... Av nån mysko anledning...

Har mailat till både tillverkarna i USA, agenter i Europa, men ingen verkar ens vilja svara på mitt mail... Får nog bita i det sura äpplet, och köpa ett nytt här i Sverige....

Men vad ska jag köpa då? Vill ha minst 128 Mb... Kanske även 256... Ska inte betala för mycket, då jag redan lagt ut pengar i onödan... Hastigheten på kortet då? Vad är det för hastighet egentligen? Den tid det tar att ladda ur bilderna ur kameran? Eller har det nån "praktisk" funktion vid själva knäppandet att bilder?
Var ska jag hanndla minne nånstans...? Ska även handla ett SDram till en dator, så jag tänkte handla det från samma ställe helst... Är www.komplett.se ett ställe man vågar handla ifrån? Andra tips?
Alla råd är välkomna!

mvh/

Tommy

Tommy,
have you tried formatting the card in the camera you are trying to use it with? If you don't format them they don't always work...if you haven't, try it.

Bests, Duncan

www.digitalnytt.com har bra priser på minneskort. Jag äger två Transcend 512 MB 26x och ett Transcend 1 GB 30x. De är snabba och pålitliga och Digitalnytt är otroligt snabba på att skicka grejerna.

Tommy Power skrev:
Gjorde en blunder, och köpte ett 128 Mb Compact Flash kort, av fabrikatet Dane-Elec, när jag var i USA....Ska inte betala för mycket, då jag redan lagt ut pengar i onödan...
Har du sådana dåliga erfarenheter skulle jag satsa på Sandisk kort, funkar garanterat. Köp i en butik så du kan byta om du får problem, du kan ju även testa kortet i butiken med din egen kamera. Att snåla med en så viktig sak som kortet är bara dumt. Då kan du få betala ännu mer än du redan gjort.
Coolpix 4500 är väl inte världens snabbaste kamera, så ett vanligt kort duger nog.

Tommy Power skrev:

Var ska jag hanndla minne nånstans...? Ska även handla ett SDram till en dator, så jag tänkte handla det från samma ställe helst... Är www.komplett.se ett ställe man vågar handla ifrån? Andra tips?
Alla råd är välkomna!

mvh/

Tommy

Jag har handlat hos Komplett flera gånger och det har fungerat alldeles utmärkt. Snabba leveranser och bra priser. Datorbutiken.com brukar ha lite bättre priser än Komplett, men det har varit min erfarenhet att det kan ta lite längre tid innan man får grejerna.

256MB till salu

Jag har ett 256MB Lexar-kort 24x som tyvärr inte fungerar i min nya S2.a. Det är inga problem med andra kameror, så om någon vill köpa det så slumpar jag bort det för för 600kr.

Jag har problem med viss kort med min Minolta. Men efter formatering av korten så har det funkat. Så mitt tips är detsamma som Duncan´s.
Prova formatera.

Komplett kan jag oxå rekommendera.
/s

Jag har handlat på komplett ett flertal gånger och har bla. köpt deras minneskort av märket twinmos (CF och smartmedia). Har inte haft några problem på vare sig Olympus c2100 eller på min gamla kodakkamera. Har köpt ett antal 256 och 512 mb sdram av deras billigaste sort och allt har funkat klockrent.

Funkar bättre...

Tjena igen!

Testade nu att formatera kortet.... Felet var innan att det var helt hopplöst att fåm kameran att starta med kortet i... Funkade kanske en gång på 10, om kameran hade fått "vila" en stund.... Formaterade iallafall.... Blev skillnad.
Nu startar kameran med kortet i varje gång, men kan bli problem om man stänger av, och slår på ganska direkt... Väntar man 20 sekunder, går det bra... Lite konstigt.... Har man däremot tagit några bilder, som ligger lagrade på kortet, så funkar det perfekt.... Går att knäppa av och på hur som helst.... Ännu konstigare....???

Jaja, jag nöjer mig nog med funktionen som det är nu..... Tack för hjälpen!!!

mvh/

Tommy

Tommy,
this behaviour can be caused by using a card in multiple camerans of different make and type. The cameras establish their own filing "system" and divisions within the card which are not always compatible with other cameras. It's best to have different cards for each camera and not to interchange. Anyway, glad it works better for you and you at least will get some of your money's worth:)

All the best, Duncan

Kan någon svara på Tommys frågor angående hastigheten på kortet? Alltså, vad är det för hastighet som anges?

Det är helt enkelt hur snabbt kortet är :) Både skriv- och läshastigheten anges ibland. På cyberphoto har du en lista på de olika korten. Ju snabbar skrivhastighet desto snabbar kan kameran lagra bilderna på kortet. Men alla kameror är ju inte så snabba så de kan dra nytta av det.

Ingen uppgift betyder ofta 8x, i alla fall vad gäller Sandisk. Men till en CP4500 har hastigheten ingen större betydelse, utom vid överföring till datorn (om du har en USB 2.0-läsare alltså)

Ralph L skrev:
Ingen uppgift betyder ofta 8x, i alla fall vad gäller Sandisk. Men till en CP4500 har hastigheten ingen större betydelse, utom vid överföring till datorn (om du har en USB 2.0-läsare alltså)

Vad är det 8x (kanske otydligt formulerat, men vad är basen man multiplicerar med)?På en cd-brännare förmodar jag att 8xbetyder att om jag bränner in 8 minuters musik går det på 1 minut, men vad är motsvarigheten på ett CF-kort?

Har hastigheten nå´n betydelse i min A1:a då? Jag har beställt ett vanligt SanDisc, d.v.s 8x eftersom det inte gick att få tag på ultra II. Jag använder mig sällan (läs aldrig) av seriebildtagningar. Då blir det väl bara vid överföringen till datorn som det kommer att bli lite segt?

Bryr du dig inte om serietagningar så kan du köpa vilket kort som helst. Jag har ett sånt där Sandisk av snikigaste sort på 256 MB. Jag klockade överföring av 210 MB bilder en gång. Det tog 39 sekunder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar