Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köpa gammal L-glugg
- Trådstartare Paulo
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Det finns bara egentligen två saker som kan lägga av: bländarmotorn (jo, den är ju elektromagnetisk) och fokusmotor. Statistik för detta är en affärshemlighet hos Canon. Däremot är konstruktionen så enkel f ö, ingen zoom och få linselement att detta torde vara en av de säkrare korten i Canons arsenal. D u rent optiskt skarpare än IS varianten och betydligt billigare beg än Nikons väldigt lika AF-S variant som saknar VR. Så, på det hela vill jag påstå att det är ett relativt tryggt köp - har ägt det själv. Välbyggt, skarpt och snabb AF. I praktiken, utan stativ så kommer vissa få skarpare bilder av IS varianten då dessa lätta långa telen är lite svåra att få helt stilla på stativ ffa om det blåser lite. Dock på min dåvarande 1DsII fick jag nästan alltid pixelskärpa handhållet vid f/4 ned till 1/250sek. Att blända ner gör man bara för skörpedjupet, max skärpa finns redan vid f/4!
J O Härnström
Aktiv medlem
En klassiker med ett mycket välförtjänt gott rykte.
Ett exemplar i mycket gott skick brukar gå för ca 5500 kr.
Om AF fungerar och den manuella fokusering går jämnt utan att slira eller hacka så vågar jag köpa.
Den vita färgen är ganska mjuk och känslig. Om finishen är lite sliten så behöver det inte betyda att funktionen är sliten.
Ska du skicka efter eller köpa på plats?
Om AF fungerar och den manuella fokusering går jämnt utan att slira eller hacka så vågar jag köpa.
Den vita färgen är ganska mjuk och känslig. Om finishen är lite sliten så behöver det inte betyda att funktionen är sliten.
Paulo
Aktiv medlem
En klassiker med ett mycket välförtjänt gott rykte.
Jag skall köpa på plats. Jag har redan en sådan glugg som jag tappat i marken och den fick sig en rejäl smäll, såpass att den sedan dess kärvar i autofokusen. Detta händer bara då det är riktigt kallt och jag har varit ute med den i ett par timmar. Tydligen beror detta på att metallen krymper då det är kallt och att något innut i gluggen därför börjar kärva. Intervision och Kamerateknik kan inte fixa detta. Talade även med dem angående en fokuskalibrering vid begagnatköp, men det går inte att kallibrera ett så pass gammalt objektiv som köpet gäller. Hur menar du med att den manuella fokuseringen inte slirar? Menar du att den ska vara helt tyst eller får den låta lite men för övrigt gå jämt?
Mvh / Paulo
J O Härnström
Aktiv medlem
Ja, fokusringen ska inte glappa utan vara följsam.
Jag har haft två ex. (bytte det första mot IS-varianten vilket var en miss).
Jag har aldrig hört att EF 4/300mm L felfokuserar. Idag kalibrerar man väl hus och objektiv mot varandra. Men förmodligen kan man mikrojustera i huset om objektivet råkar front eller bakfokusera en aning.
Om du hittar ett fint exemplar så tycker jag att du ska köpa.
Det hade varit annorlunda om objektivet kostat mycket mer än EF 4/300mm L. Det är ju inte så roligt om man köper ett 2,8/300mm L för runt 14000 kr och får problem. Då svider det i plånboken.
Jag har haft två ex. (bytte det första mot IS-varianten vilket var en miss).
Jag har aldrig hört att EF 4/300mm L felfokuserar. Idag kalibrerar man väl hus och objektiv mot varandra. Men förmodligen kan man mikrojustera i huset om objektivet råkar front eller bakfokusera en aning.
Om du hittar ett fint exemplar så tycker jag att du ska köpa.
Det hade varit annorlunda om objektivet kostat mycket mer än EF 4/300mm L. Det är ju inte så roligt om man köper ett 2,8/300mm L för runt 14000 kr och får problem. Då svider det i plånboken.