Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa FS4000US - Canon diascanner

Produkter
(logga in för att koppla)

macmolarin

Aktiv medlem
Har blivit erbjuden en Canon FS4000US för 4000:- +moms. Ett knappt använt demoex.

Behöver den egentligen inte förrän till våren. Ska fotografera en reklambroschyr då. Har den sjunkit i pris ännu mer då eller har det kommit nya modeller till bra pris? Största nackdelen jag kan se med den är att den saknar USB2/FW men det är ju inga problem att köra via SCSI.

Säljaren rekommenderade deras flatbäddare, 9900 men en dedikerad diascanner känns bättre. Vad tycker ni?

Kan bara rekommendera, speciellt med SCSI-interfacet. FARE för damm- och repborttagning fungerar perfekt. /Göran

En flatbäddsskanner kan inte mäta sig med en filmskanner i detaljrikedom och kvalitet. Men plåtar man mellanformat eller störa kan en flatbäddsskanner vara tillräckligt bra. För småbild behövs en filmskanner om man ska använda bilderna för tryck.

En tuff konkurrent till Canon-skannern är Nikons nya LS-50 som jag själv funderar på. Den tycks vara mer prisvärd en Canon-skannern till ordinarie pris.

Även om du måste lägga till en tusenlapp skulle jag välja nikon-skannern. Dels har den USB 2 och du slipper köpa SCSI-kort. Men den har också en bättre programvara med större inställningsmöjligheter.

Jag har en Canon FS4000U i mitt ena jobb och en Nikon 4000-skanner i mitt andra. Canon skannern är bra men långsam och har dålig programvara. Till Canonen kör jag med Vuescan skannerprogram istället som är superbilligt. Man kan också köra ett riktigt bra proffsprogram son SilverFast. Det programmet kör jag med Nikon-skannern och det tar ut allt som skannern har.

Minoltas 5400-skanner lär ara bra, men jag har ingen kunskap om den.

Som Nikonist tackar jag för tipset, Magnus!

LS-50 ser helt ok ut och lär ju inte öka i pris de närmaste månaderna utan snarare tvärt om. USB2 är trevligt, då slipper man installera SCSI-kort.

(Dessutom matchar den min dator bättre än Canonen)

Senast ändrad:
ANNONS