Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa från USA (dollarras!)

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Nu är dollarn nere i 6,66. Det är nästan ingenting för en dollar. :) Priserna på t.ex. en 20D ligger dock ganska stabilt fortfarande, även om trenden är att priset går ned, främst i Europa. I USA har kameran länge kostat 1500 dollar (BH Photo i det här fallet). Men det motsvarar ju mindre och mindre i svenska kronor, och nu är det nere i 9900 spänn för en 20D.

Nu till frågan. Ett företag drar ju av momsen. Men som jag förstått det kan man bara dra av svensk moms, och inte t.ex. fransk, som man betalar om man köper kameran via en av de billiga nätshopparna. Om jag däremot köper kameran från USA så lägger ju tullen på svensk moms när man tar in den i landet. Den momsen borde väl ett företag få dra av utan problem, eller..?

Som jag har förstått det är digitalkameror befriade från tull. Menn hur gör Tullen sin bedömning om jag köper en 20D med ett tillhörande 17-85 mm objektiv (och ett minneskort)? I affären säljs det som ett paket, med ett pris och ett varunummer. Ser tullen det som en komlett digitalkamera och därmed tullbefriat, eller kommer de att lägga tull på objektiv om minneskortet? Och om de gör det, hur sjutton ska de veta värdet på dessa saker då, när allt säljs som ett paket med ett pris?

PS. Vilken är den bästa prisjämförelsesidan för amerikanska marknaden? Pricerunner finns ju bara för Europa (?). DS.

/Jens
 
hur slipper man momsen helt e väl frågan... tullen e ju ändå bara nån procent, när jag handlar från USA så råkar jag alltid ut för moms, men grannen klarar sej varje gång... *grrr*

/kg som noterat D7D priserna i USA
 
Japp, det var bra. Tänkte väl att det inte borde vara något problem med momsen bara för att det är Tullverket som står ska ha den. Men vad tror ni om tullen på grejorna då? Digitala kameror är ju tull fria, men hur blir det med objektiv och minneskort, förutsatt att de köps som et "kit"..?

/Jens
 
Igår köpte jag en "pentax ist DS" från USA =D

1099$ för

########################
Sigma 28-80mm Mini Zoom Macro Lens with 4 Year USA Warranty

Sigma 100-300mm DL Zoom Lens with 4 Year USA Warranty

1GB 45x High Speed SecureDigital™ Card

High Speed Multi Media / SecureDigital™ Card Reader

Digital Image Recovery Software

Sigma Deluxe SLR Camera Bag

NiMH Rapid Charger with 4 High Capacity NiMH Rechargeable Batteries

Microfiber Cleaning Cloth

#######################

Jag kommer att dra av kameran på mitt företag efter som jag behöver använda den i mitt jobb. Jag ser ingen anledning till att jag inte skulle få dra av momsen eftersom jag betalt svensk moms för kameran.

Du kan jämföra priser på www.ebay.com .
 
Vet inte riktigt... Jag hoppas jag slipper betala nått i tull. Paketet kommer om en vecka så jag återkommer till den här tråden och berättar hur det gick för mig.

/MD
 
Om det är en seriös näthandlare i europa som även är inriktat på export så ska det inte vara något problem att lösa momsfrågan som företagare.

Då uppger man bara sitt momsnummer (VAT-nummer) vid köpet och då ska inte näthandlaren debitera någon moms.

I sin momsdeklaration ska man sedan lägga till momsen för inköpet i rutan för inköp inom EU. Men då man samtidigt drar av den så är det egentligen bara en redovisningsfråga.
 
Större chans att slippa momsen får man genom vanlig flygpost. Undvik budfirmor. Hjälper föstås när det sitter en klisterlapp med texten "Privat" på paketet också.

Tack herr Gandy!
 
Funderar på att köpa Canons 17-40mm L objektiv från amazon.com. Blir under 5000kr men + frakt,moms, tull?. Verkar detta smart?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.