Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa från privatperson i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Kan någon svara på detta.
Jag ska kanske köpa lite saker av en kille på FredMiranda forumet. Han bor i USA och är inte så sugen på att skicka det som gift eftersom det är så många saker i paketet sa han.

Allt ska han sälja för 1575$.
Jag är sämst på matte.. Finns det någon som vet hur mycket jag skulle få betala om tullen tittar på paketet?

Om det står "gift" på paketet spelar ingen roll. Tull och moms är du skyldig att betala ändå om värdet överstiger 500:- eller något sådant. Momsen är 25% (av värdet inklusive frakten) och sedan några procents tull på det beroende på vad det är för vara.

I runda slängar borde det väl betyda att du får betala en 3300, 3400:- i tull, förutsatt att det korrekta värdes anges på paketet.

Jag hade skickat det väl inslaget i ett anonymt paket.
Men det är ju jag.

Jag hade nog valt att märka det hela som "gift" även om man såklart kan låtsas att det handlar om flyttgodds som måste skickas via posten..

MVH Niclas,

Kan vara bra att veta att i det rubriceras som bedrägeri (iallafall i USA) att ange lägre värde än det sanna på internationella försändelser. Kan vara bra att veta ifall innan man eventuellt ber avsändaren skriva ner värdet på innehållet. Sedan har vi ju dilemmat ifall varan kommer bort under frakt också så täcker eventuell försäkgring bara det angivna värdet.

Lätt off-topic: värdet på paketet kan ställa till det även åt andra hållet. Köpte för ett år sedan en DVD-box från USA. Den kostade 100 dollar, men av en för mig outgrundlig anledning valde företaget att skriva 150 dollar (kanske för att vara snälla OM paketet skulle gå förlorat, vad vet jag). Som om inte det var nog: även följesedeln angav samma värde.
Hade minst sagt ett helvete att övertyga tullen om det rätta värden. Slutade med att jag fick skicka kopior på mitt bankutdrag för att bevisa vad jag hade betalat.
Mitt råd är därför att inte be avsändaren mixtra med värdet. Min erfarenhet är att det inte enbart är dumskallar som jobbar hos tullen.

ANNONS