Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa fotoutrustning till undervisning av skolklass. Hjälp behövs!

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är medielärare på gymnasiet och kommer senare under året hålla en mindre fotokurs i "estetisk verksamhet". Undervisar också i medieproduktion.

Mitt stora dilemma när jag funderar över inköp av kameror är om det är lämpligt att satsa på ett fåtal DSLR av typ Canon 300D och se till att kringutrustningen är bra eller om man ska gå på mängd och köpa en bunt kompaktdigitalare i 1500-2000kr-klassen eller liknande så att kameratätheten är hög eller nästan 1 per elev?

Det viktiga i kursen tycker jag är bildkomposition och att utveckla bildsinnet. 3-4mp räcker för de produktioner eleverna kommer att göra. De allra flesta utskrifter kommer att göras på en laserskrivare (färg) med "bara" 600dpi upplösning. Mycket är inriktat på web.

Alltså, mycket talar för att man klarar sig med enkla kameror - enklare än A80 som vi har nu. Känslan av att jobba med en systemkamera går dock förlorad - något som ligger i framtiden för en del i branschen...

Ni som undervisat (och andra) - hur ser ni på saken. Går det att jobba i team med "proffskameror", eller funkar det bättre med en egen "snapshot"-kamera där man jobbar individuellt?

Budgeten är okänd, tyvärr, men ett riktmärke är kanske 30-40.000? Min uppgift är att lämna ett väl motiverat förslag till inköp.

Tacksam för råd!
Mvh, Magnus

Erik: 17-19 år. De går antingen medieprogram eller estetiskt program.

Hoppas på fler råd. Måste finnas många som undervisar grupper i foto som läser detta eller...?

Jag skulle helt klart satsa på "riktiga" kameror.