Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa fotoutrustning till undervisning av skolklass. Hjälp behövs!

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är medielärare på gymnasiet och kommer senare under året hålla en mindre fotokurs i "estetisk verksamhet". Undervisar också i medieproduktion.

Mitt stora dilemma när jag funderar över inköp av kameror är om det är lämpligt att satsa på ett fåtal DSLR av typ Canon 300D och se till att kringutrustningen är bra eller om man ska gå på mängd och köpa en bunt kompaktdigitalare i 1500-2000kr-klassen eller liknande så att kameratätheten är hög eller nästan 1 per elev?

Det viktiga i kursen tycker jag är bildkomposition och att utveckla bildsinnet. 3-4mp räcker för de produktioner eleverna kommer att göra. De allra flesta utskrifter kommer att göras på en laserskrivare (färg) med "bara" 600dpi upplösning. Mycket är inriktat på web.

Alltså, mycket talar för att man klarar sig med enkla kameror - enklare än A80 som vi har nu. Känslan av att jobba med en systemkamera går dock förlorad - något som ligger i framtiden för en del i branschen...

Ni som undervisat (och andra) - hur ser ni på saken. Går det att jobba i team med "proffskameror", eller funkar det bättre med en egen "snapshot"-kamera där man jobbar individuellt?

Budgeten är okänd, tyvärr, men ett riktmärke är kanske 30-40.000? Min uppgift är att lämna ett väl motiverat förslag till inköp.

Tacksam för råd!
Mvh, Magnus
 
Erik: 17-19 år. De går antingen medieprogram eller estetiskt program.

Hoppas på fler råd. Måste finnas många som undervisar grupper i foto som läser detta eller...?
 
Jag skulle helt klart satsa på "riktiga" kameror.
Att lära sig grundläggande begrepp som bländare och slutartid blir svårt med kompaktdigitalare.

Man har inte alls lika stor kontroll med en kompaktdigitalare. Experimentera med skärpesdjup osv brukar inte riktigt gå som man vill när sensorn är så yttepytteliten.

/Henri
 
Jag ser nog en del fördelar med att ha några systemkameror.

Det ger möjlighet för att lära sig mer om teknisk kvalitet.
Möjligheten att kunna jobba med vidvinklar och telen ger fler bildlösningar.
Statusen höjs på utbildningen.
Det går utmärkt att ha ett fåtal kameror som delas mellan grupper. Med en digitalare är det görlätt eftersom det inte blir snack om hur filmen skall delas som exempel.

Om jag hade tjugo elever skulle jag se tre systemare och fem kompakter som en lämplig lösning, men det är ju budgeten som styr förstås.
Alla måste ju inte fota samtdigt, lär dem planera sin dag och att kunna skapa bild utan att bara strosa runt på måfå. Om du förstår min tanke.
 
Jag tror faktiskt att du också bör ha med en manuell systemkamera med s/v film. Detta gissar jag också att skolan redan har undanstoppat någonstans, säkerligen också en komplett gammal dammig mörkrumsutrustning. Kolla upp det. Detta om något är lärorikt och ger en helt annan känsla för vad man sysslar med, mycket lättare att förstå ljus, kontraster, skuggor och så, blir liksom mer fysiskt närvarande (svårförklarat), och som ger kunskaper som i mångt o mycket är överförbart på digitalt.
 
Jag är lärare på en skola som just har gjort en satsning på Digital utrustning till medieprogrammet.
Du kan läsa närmare detaljer i augustinummret av allt om Digitalfoto.
Vi är ett normalstort medieprogram med 64 elev i varje årsklass.
Till kursen i medieproduktion för ettorna har vi på på 16 A70 och A85, till kurserna fotografisk bild A och B har vi ett 10 tal digitala spegelreflexer
Våra klasser är 16 grupper.
Enklare kameror bör ha alla manuella inställningsmöjigheter, som Canoms Powershotmodeller har.
Det är inte fel att ha några Digitala spegelreflexer även till de lägre kurserna.
Arbetar ni i photoshop bör ni satsa på ordentligt med minnne i datorerna och är eleverna på medieprogrammet kan krav ställas påå färgkalibrering av skärmarna osv.
Hör gärna av dig om det skulle vara något jag kan hjälpa till med
Mvh Wille
 
Tack så mycket för era svar!

Wille: Mycket bra att jag får några siffror att gå på där. Verkar vara rätt hög "kameratäthet" ni har! Får se vad ekonomiansvarige säger om detta. Powershotmodellerna tycker jag om också, så det kanske blir en bunt sådana...

Magnus: Tyvärr har vi inga "gamla" gömmor - ny skolbyggnad, friskola som bara haft verksamhet i tre år där jag är. ;-) Blir till att börja från scratch..

Blir nog 1-2 DSLR och sedan så många Powershots som budgeten tillåter...

Datorerna och Photoshop är redan fixat, så det kommer att funka fint. Färglaser får räcka och så får man väl samla ihop ett antal bilder och skicka på "nätframkallning" då och då.

Några trevliga förslag på fototeman och fotorelaterade multimediaprojekt som gymnasieelever uppskattar?
 
Nu vet jag inte om det är overkill, men på www.fata.dk (fatamorganas hemsida, fotoskola i danmark) finns flera års olika uppgifter... Något jag själv brukar gå in och få inspiration från...

Du kan ju alltid kolla igenom och ta dom du tycker passar dina elever..

(Ligger under undervisning/opgaver...)

Skulle det vara att du tycker danska är som grekiska för dig, så skrik till så kan säkert jag eller någon annan hjälpa dig med att översätta.... =)

Lycka till!

Och tänk på att aga är förbjudit enligt svensk lag, även om din nya dslr är sänkt i ån... (läs: tänk på försäkring!!!)
 
Jag vet inte vad ni har för resurser eller om det ens fins några möjligheter till mörkrum på skolan men personligen skulle jag rekommendera en många analoga systemkameror och komplettera detta med ett par digitala systemare.

Jag jobbade ett tag som fotolärare på medieprogrammet här i Umeå och jag tycker personligen den bästa vägen att lära sig foto är att börja med grunderna. Manuellt och svartvitt som eleverna får framkalla själva.

De flesta uppgifter går att lösa i grupp, grupperna bör dock inte vara större än tre, helst två, men möjlighet för individuella uppgifter bör finnas så att eleverna kan ta med sig en kamera hem över t.ex en helg. När behövet av digital systemkamera finns kan grupperna vara något större, eller så kan man spida uppgiften att en eller två grupper jobbar digitalt medans de andra jobbar med andra uppgifter och så roterar man detta.

När jag gick gymnasiet gick jag själv medieprogrammet och det var skitkul att fota manuellt och själv få framkalla och kopiera bilder. Lite dia körde vi oxå, men det var en dödsstöt tyckte jag när vi skulle rikta in oss på färg och läraren kastar fram några digitalkompakter, det var inte kul. Jag ville fortsätta med dia eller köra med dSLR.

Detta var mina tankar.
 
men skolverkets kursplaner?

Jag utgår från att du har de nationella kurserna i Fotografisk Bild på medieprogrammet.
Utgångspunkten för medieprogrammet är att eleverna lär sig med hjälp av medieteknik, dvs kamera och tidigare var det mörkrumsarbetet.
Det står väldigt tydligt att man utgår från hantverket, dvs det fotografiska mörkrumsarbetet.
Eleverna skall kunna framställa fotografiska bilder i mörkrummet.
Nu är det så att detta skrevs för 10 år sedan när medieprogrammet utvecklades, senare reviderades kursplanerna och om några år, till det nya gymnasiet som utvecklas kommer nya kursplaner som säkert är bättre anpassade till verkligheten.
Jag menar att gör man avsteg från dedssa krav måste det edrsättas med motsvarande nivå på det somm kommer efter.
Tidigare kunde man säga att ett budgetalternativ var förutsatt att vi talar om16 grupper
Eftersom mörkrumsarbetet tog så mycket tid att man kunde dela upp eleverna i två grupper, en som fotade och en somm labbade.
Det som du planerar med ett fåtal kameror, skriva ut med laserskrivare anser jag inte håller.
Vilka kunskaper skall eleverna ha efter avslutad kurs?
När det gäller skolans ekonomiavdelning kan man säga så här.
1. Skolan får en ersättning per elev somm finansierar er verksamhet, eleversättning för medieprogramselever ligger i allmännhet på dubbelt så mycket som samhälls eller estetelever
just för att utrustningsnivån kräver detta.
2. Foto är på de skolor som bedriver verksamheten på ett bra sätt mycket populärt .
Varje elev som väljer skolan och stannar kvar betyder 100.000 tals kronor till skolan.

Jag kan utveckla det här vidare men måste avsluta nu mvh wille
 
jag går själv på medieprogrammet.
i våra fotokurser ingår mörkrumsarbete, vilket jag tycker är ganska viktigt och roligt.
jag tycker du borde satsa på analoga systemkameror framför digitalt
 
Tack för många intressanta synpunkter!

Givetvis är det skolverkets kursplaner jag jobbar efter, men det handlar alltså inte om kursen Fotografisk Bild i dagsläget, utan om ESV (Estetisk verksamhet) Det är alltså en mindre kurs där foto är en valbar verksamhet bland andra. De övriga kurserna där kamerorna kommer till användning i är multimedia och medieproduktion.

Till saken hör att skolan är väldigt inriktad på digital, internetinriktad media, så eleverna förväntar sig inte direkta "hantverkskurser".

Analoga kameror kommer vi nog att skippa i dessa kurser men eleverna kommer ändå att få några tillfällen till analog fotografering och framkallning genom samarbete med en annan skola inom företaget som har kurser i Fotografisk Bild.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar