Annons

Köpa filtersystem till islandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)

mange83

Ny medlem
Kommer åka till Island om ett par veckor och ta mig runt hela ön. Är inställd på att fota en hel del landskap och planerar för att köpa på mig ett filtersystem tills dess. Har en Nikon 14-24 som vidvinkel och är inne på LEE 150 systemet nu när de kompletterat med big stoppen osv. Min plan är att börja med följande:

Filterhållare + adapter
0,6 ND grad hard
0,6 ND grad soft
0,9 ND
Big stopper

Tänker jag rätt eller ska jag satsa på 0,9 ND grad istället. Tänker att 2 steg fungerar i de flesta fallen och ett steg till går att få till i LR. Vilken styrka skulle ni andra föreslå?

Något mer som kan vara bra att ha i filterväg? Polfilter eller ND på 6 steg är väl det jag funderat på också.

Några fler här som kör med LEE 150 systemet och vad tycker ni om det? Har även tänkt tanken på att byta till 16-35 för att kunna gå på 100 systemet men lite segt att behöva byta ut optik man redan köpt. Och jag kommer nog använda filter mest på 14-24an ändå.
 
För egen del hade jag satsat på ett polfilter innan jag hade kompletterat med fler ND-filter.
I regel man man ju justera bländaren för att leka med antalet stop.
Men vill man absolut inte tumma på den så finns det ju ingen annan utväg än att bygga upp ett hyfsat förråd av ND-filter :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.