Annons

Köpa EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

NormySan

Ny medlem
Köp av EOS 350D

Hej,

Jag är relativt ny med fotografering, har tidigare endast använt kompakta digtalkameror.

Har bestämt mig för att nu köpa en Canon EOS 350D. Kollat runt på lite sidor de senaste dagarna och det bästa priset hittade jag på sidan beautifulplanet.org. Läste en tråd med andra som köpt där så det verkar vara en seriös sida.

Är det någon som vet en sida som har bättre pris på kameran, blir det kanske billigare om man importerar själv från USA eller liknande? (Om det ens går, många butiker skickar ju inte hårdvara och liknande utomlands).

Sen till objektivet, jag har en kompis som har samma kamera, han påstår att objektivet inte är så bra och att man borde skaffa ett nytt, men iom att jag är väldigt nybörjare så kan jag absolut inget om objektiv, hur funkar det som följer med? Kommer man att uppleva några större brister?

Tack för eventuella svar, jag hoppas att det blev i rätt forum nu, var inte säker på vart jag skulle skriva.
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag tycker gott du kan leva med KIT objektivet ett tag om du nu som du säger är nybörjare. Jag själv köpte en 350D med kit objektivet och fick mycket fina bilder redan första dagen jag använde kameran.

Ta dig tid och lär dig kameran och känn på objektivet och har din kompis bättre objektiv så se till att få låna dom lite när du har börjat komma igång så får du en känsla för vad du skall investera i för objektiv senare.

Jag själv köpte ganska tidigt äldre begagnade objektiv billigt för att ha något att testa mig fram med.. Fast kan ju säga att man i slutändan ändå är sugen på dom allra dyraste objektiven..

Om du beställer från tex USA så räkna med tull och moms på priset...

//Daniel
 
Jag har haft min 350 i 2 månader snart och är väldigt nöjd med mitt val. Kameran har alla funktioner jag behöver samt några till och bildkvaliteten blir väldigt bra.

Det är klart att kit-objektivet 18-55 inte är världens bästa. Det är ett ganska billigt och enkelt objektiv men det gör sitt jobb. Den mekaniska känslan är inte så bra, plastigt med lite glapp men framförallt så är det inte så ljusstarkt som man skulle vilja, Brännvidden är ju väldigt lämplig för inomhusfotograferering och i autoläge vill kameran gärna ha blixt då, vlket inte alltid blir så bra. Man får köra med längre slutartid och hålla kameran stadigt.

Många tycker att skärpan är dålig men det är inget som jag lider av ännu. Men ju mer man fotar ju mer ökar kraven så vi får väl se i framtiden

Jag tycker dock att det är ett bra vardagsobjektiv. Kompakt och lätt precis som kameran, så att man kan ha den med sig överallt. Det är ju ändå en grundförutsättning för att ta bra bilder, att man har en kamera med sig.
 
Jag har haft min 350 i ett år nu. Körde med kitobjektivet 18-55 i ett halvår. Var nybörjare med systemkamera, och hade dessförinnan en kompakt digitalkamera (Nikon coolpix 880).

Efter att ha haft kameran ett halvår införskaffade jag 70-200 4L för att kunna zooma längre, men även få bra porträttbilder med blurrig bakgrund. Två månader senare köpte jag ett objektiv som jag är mycket nöjd med, och är det som jag använder mest nu och det är 17-40 4L.

Denna vecka köpte jag även hem en blixt, Speedlite 430EX, som ju blir ett måste speciellt när de andra objektiven används.

Ja, vad jag vill säga är att jag tycker 18-55 är ett helt ok objektiv att börja med, främst för att det ju är så stor skillnad från kompaktkameran, du lär ju bli nöjd med kvaliteten som du uppnår med kitobjektivet. Du betalar ju inte alls mycket för kitobjektivet heller när du köper kameran. Därefter kan man ju bygga ut kameraväskan varefter behovet och intresset fortlöper. Själv skulle jag vilja införskaffa ett macro snart...
 
Tveklöst bör du köpa med kitobjektivet om du inte har väldigt gott om pengar. Det finns åtskilliga andra tillbehör som gör mer för dina bilder än bättre optik. Exempelvis en riktig blixt (eller två), optik med andra användningsområden (tele, extremvidvinkel, macro...), stativ osv. Alla dessa kommer ge möjlighet till bilder du inte kan fixa med en aldrig så bra normalzoom.

Kitgluggen må vara sämre än många andra objektiv men den är långt ifrån värdelös, att testa den kostar knappt något. Blir du missnöjd vet du åtminstone var du ska börja bygga ut ditt system:)
 
Jag har nyligen köpt 350D och säger bara en sak: aldrig mer en digitalkompakt här. Nu kan jag fånga de bilder jag vill och prova mig fram för bättre resultat.
Jag ställde en fråga på forumet när jag köpte min kamera och fick det svar jag redan bestämt mig för: Strunta i kitobjektivet. Vill du ha ett finns begagnade för runt 400 kr.
Jag köpte Canon EF 50/1,8 II för 1100 kr och är väldigt nöjd. Köpte också extern blixt Speedlite 430 EX.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.