Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa enbensstativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa ett enbensstativ. Är det något särskilt att tänka på? En kulled upptill är väl inte så dumt?
Jag ska plåta mest sport och även lite djur i natur med en CanonD60+EF70-200/4.

Jag använder ett Manfrotto 479B med 234RC huvud, vilket tillåter att jag kan tippa kameran 90 grader samt har ett snabbfäste. Finns säkert bättre lösningar, men det funkar kanon för mig (natur), och är inte så fasligt dyrt.

Mvh
John

Tänk på längden, så slipper du stå hukad alldeles för mycket.

Ett Manfrotto 479-4 med en 308 kula blir 164cm,
alldeles lagom....:cool:

Kostar en sisådär 838:- på cyberphoto

Annars är ju ett kolfiber adrig fel om man vill hålla vikten nere (plånboken blir ju också lättare)

Frågan är förståss om du behöver en kulled med ett enbensstativ...

Jag skulle säga att en 308-kula på ett enbensstativ är slöseri. Räcker det inte med någon enklare kulled (352?) då man ändå knappast behöver någon precision vid inställningen.
Om man sen vill kunna flytta huvudet mellan enbenaren och ett vanligt stativ är det förstås en annan femma...

Hej

kolla på Manfrotto 222 borde vara en bra lösning på enbenaren. Jag köpte ett 222 själv för detta ändamål men tyckte det var så bra att det sitter på mitt stativ istället.

Mvh
Johan

Jag har ett Manfrotto. Nu minns jag inte numret på den, men det kvittar för det var inte det jag skulle säga.

Jo. Om du ska vara mycket ute i skog och fjäll, tänk på att köpa ett stativ som är så pass kraftigt att du kan ha det som vandrarstav, för det är det den mest kommer att användas till.

Min "påk" har burit mig upp på Kilimanjaro, och den är tillräckligt kraftig att ha som stödjande tredje ben vid vadning över en strid jokk med trettio kg ryggsäck på ryggen.
Jag har använt den till att shasa bort svartväxlare och knarklangare med på resor.

Dessutom kan man använda den till att fotografera med.:)

Ett tips om man vill ha båda händerna fria:
Ficklampstillverkaren Mag-lite har som tillbehör till sina större modeller en ring som kan fästas i bältet, och som man kör ner ficklampan i så att den blir hängande.
Detta funkar utmärkt även på enbensstativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar