Annons

Köpa en utskrift (a4)

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Tjohej!

En privatperson vill köpa bilder av mig i a4 storlek och det är såklart skoj. Pris vill hon också ha, givetvis. Bara det att jag kan inte komma på något rimligt pris. För billig och för dyr vill man ju inte vara men ändå så att det känns bra. Är 250-300 kr för billigt?
 
Det är alltid svårt att sätt ett pris på sina bilder, speciellt då man blir glad över att någon vill göra det.

Först tycker jag du ska räkna ut kostnaden bara för själva utskriften. Skriver du ut själv eller skickar du iväg för att få bilden utskriven hos någon firma, t ex Crimson. Finns det några andra kostnader, kanske en tur med bilen för att ta dig till det stället du tog bilden? Lägga till lite så man kan köpa något nytt till kameran. Sen kanske något för besväret att fixa till bilden, skicka till utskrift och kanske skicka bilden till personen (portokostnader).

Trots allt ska du ha något för besväret. Tänk om du börjar sälja fler bilder i framtiden och inte tjäna en enda krona, men du lägger ner massor av tid.

Själv skulle jag inte gå under en femhundring för en A4. Även det är billigt om man drar ifrån kostnaden för utskrift.

/Gunnar
 
Jag ger bort mina bilder till den som frågar (för det mesta) då de flesta som frågar är vanliga männsikor utan särskilda ekonomiska intressen. Tar jag en bild på nåns hund och den blir bra, så får hundägaren en jpg-bild i samma upplösning som ramlar ur kameran, utan att jag tar betalt. Om de frågar förståss.

Skall jag skriva ut bilden tar jag runt 100-ringen för det, eftersom det är ungefär 3 ggr så mycket som fotoklubben där jag skriver ut tar för en utskrift. Jag passar då på när jag ändå skriver ut för egen räkning, och ibland blir det misslyckat så det går varken plus eller minus. Och jag tycker inte att det skall gå plus när jag använder klubbens grejor utan då lägger jag överskottet i klubbens utskriftburk.
Men, så är jag rätt medelmåttig fotograf utan proffsdrömmar och gärna ger bort mina bilder.

Sist jag var med i en lokal konstrunda verkade de flesta som fick sina utskrivna bilder sålda ha en prislapp runt 250-300 spänn. Då var de flesta bilder i fotoklubbnivå i a4-storlek. Sen kunde naturligtvis de erkända lokalproffsen ta helt andra priser, flerfalt mer än 300 kronor.

Känns 250-300 kronor rätt för både dig och köparen? Då är det rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.