Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa en kamera som klarar av serietagning med självutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

huqsvarna

Ny medlem
Finns det någon kamera som klarar av att ta en seriesekvens med bilder efter att man aktiverat självutlösaren?

Kör en del motocross och i nuläget så plockar jag stillbilder ur en film för att få till ett coolt foto men då kvaliten är minst sagt bristfällig så behöver jag annat utrustning.

Det finns det flera kameror som gör.
Du ska ha vad som kallas intervalltagning. Men vägen dit, om man måste gå in i menyn för att aktivera eller om det finns en specifik knapp/vred varierar däremot.
Min Pentax måste man in och krångla i menyn medan min Nikon har inställningen via ett vred. Däremot måste man på de flesta kameror (vad jag vet) gå via menyn och där ställa in antal bilder som ska tas och hur lång tid det ska vara mellan bilderna.

Ett annat sätt är att använda en smart fjärrutlösare, t.ex den här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=371471

Men jag vet inte riktigt hur du gör.
Har du kameran riggad bredvid banan och låter den ta bilder medan du själv kör crossen?

Ett problem vid sådana bilder inbillar jag mig måste vara fokus, att bilden blir skarp eftersom ingen håller i kameran och följer med.

Många brukar använda manuell fokus och ställa in den i förväg men då kommer bara de första bilderna bli skarpa.
Det går att ha kameran inställd på följande autofokus. Men då måste du först låta autofokusen hitta något att låsa på och sedan hoppas att automatiken sköter resten.

Ett problem till är att många kameror måste köras i livewiev läget, precis som när du filmar och det är få kameror som antagligen är tillräckligt snabba i skärmläget för att hänga med.

När jag fotar mig själv i båten under mitt fiske brukar jag därför använda en spegellös kamera, i mitt fall en Sony A6000, eftersom dess hybridfokus själv ställer in skärpan utan att jag behöver göra något.
Men det är ju heller inte samma hastigheter vi pratar om precis.

Gissar på att du i ditt fall skulle få ut mest av en spegellös kamera faktiskt.
Det hade varit trevligt om någon med erfarenhet av typ hockeybilder kunde svara i tråden. En del riggar ju kameror i målburen och liknande och skulle nog kunna ge många tips om hur man fixar fokusen och får de skarpa bilderna.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto