Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa eller inte köpa Sigma 70-200/2,8 EX DG HSM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

RYN

Ny medlem
Som ganska nybliven (återfalls)entusiast har jag bestämt mig för att köpa ett telezoom eftersom det visade sig att mitt gamla inte fungerade ihop med den nya kameran. Jag har läst tester, recensioner och foruminlägg för att försöka lära mig så mycket som möjligt.
Nu har jag blivit erbjuden att köpa ett nytt Sigma 70-200/2,8 för 7500:- hos en lokal handlare som ska sluta sälja fotoprylar.

Min fråga till expertisen är om det är bortkastade pengar för en glad amatör att köpa ett sådant objektiv?

/Ronny
 
Fredde13 skrev:
det är ett väldigt bra objektiv!
...men stort och tungt. Och ingen IS.

Är man ute efter just den här brännvidden och ljusstyrkan är det förmodligen en utmärkt köp. Men vissa användare kanske skulle sätta större värde på ett lite lättare och smidigare objektiv och/eller större zoomomfång.
 
Jag har ett och använder det väldigt mycket. Det är alltid monterat på kamerahuset när jag tar med min kameran vid skidåkning. Jag skulle enbart byta det mot Canons motsvarighet med eller utan IS. Men om man inte behöver f/2.8 så är Canons 70-200/4L betydligt smidigare
 
Det blev affär!
Jag kan hålla med om att det är lite otympligt men inte värre än att jag står ut.
Jag har testat det lite nu i helgen, bl a på en bowlingmatch och är verkligen imponerad över ljusstyrkan. Det går att frysa skapligt snabba rörelser i vanlig belysning.
Provade även att fotografera nära objektivets närgräns men fick då problem med att fokus inte hamnade riktigt där jag ville. Förhoppningsvis bara ett handhavandefel...

Tyvärr har jag nu drabbats av ett kraftigt begär att byta ut även kit-objektivet mot något roligare...

/Ronny
 
Blev väldigt besviken när jag skulle börja använda mitt Sigmaexemplar. Har ett glapp i objektivet som är så pass att jag får "err" och "F--" i displayen när jag ska fota. Haft den inskickad på service och där konstaterades att inget var fel och glappet är normalt!

Fick tillbaka grejorna och jag tänkte jaha..

Nåväl, har inte haft möjlighet att fota pga vädret men häromdan var jag ute och skulle bränna av några bilder. Samma sak igen... Skrev ett argt mejl till Sigmas service och nu ska både kamera och objektiv in o kollas.

Kan tilläggas att Nikons 18-135 glugg aldrig krånglat med d80:n som jag har.

Det märkvärdiga är att inomhus funkar grejorna hur bra som helst, men är det lite kall ute som häromdan, -3 och snålblåst så börjar det att krångla!

Hoppas denna gången att Sigma tar sina kunder på allvar och löser problemet!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.