Annons

Köpa digital systemkamer för Safari resa?

Simpusk

Ny medlem
Hallå alla glada

Är så att om två veckor åker jag till Zambia och ska blanda en volontärresa med lejon och safariresa i ett. Tänker att de är något man kanske bara gör en gång i livet så skulle vilja ha en bra kamera att fånga alla minnen och så på. Vill ju ha en hyffsad bra kamera där man iallafall kan urskilja vad fotot föreställer. Har dock 0 koll på kameror så tänkte om ni hade något att rekommendera eller tipsa om. Hade tänkt mig för mellan 5-6000.

Tack p förhand

Hallå alla glada

Är så att om två veckor åker jag till Zambia och ska blanda en volontärresa med lejon och safariresa i ett. Tänker att de är något man kanske bara gör en gång i livet så skulle vilja ha en bra kamera att fånga alla minnen och så på. Vill ju ha en hyffsad bra kamera där man iallafall kan urskilja vad fotot föreställer. Har dock 0 koll på kameror så tänkte om ni hade något att rekommendera eller tipsa om. Hade tänkt mig för mellan 5-6000.

Tack p förhand

Nog svårt med den budgeten. Hade du haft mer tid på dig kanske du hade kunnat hitta något begagnat. T.ex beg. Nikon 3200 med Nikon 70-300 objektiv. Att fotografera djur i natur är en materialsport och ska man ha riktigt bra prylar för sådant här är risken stor att du får öka budget med sådär 5-10 ggr eller mer, men med D3200+70-300 lär du i vart fall se lejonen på bild. Vad du missar jämfört med bättre prylar är snabb autofokus, ljusstyrka samt väder/damm-tätning.

Fördelen med D3200 kombinationen är dock att den är liten och lätt, och i och med att den är billig inte så dyr att förlora om den blir stulen vilket är bra om du ska kombinera fotograferandet med annan verksamhet.

Ett problem är att du vill ha väääldigt mycket tele, för att komma djuren lite närmare, men även mycket vidvinkel, för att få bilder på djur som kommer ända fram till bilen, samt även bilder där även bilen syns i bild, för mer närvaro.

Sen vill man nog slippa byta objektiv, då det kan vara mycket sand och skräp i luften.

Då pratar vi om två systemkameror, med en vidvinkelzoom och ett telezoom på den andra, och med även de enklaste kameror (säg två Canon 1200D med ett 18-55 kitobjektiv och ett 55-250), så landar du ändå på runt 10.000:-.
Vill man gå upp en nivå, blir det från 7D med 16-35/4L och 100-400 på andra, men då pratar vi helt andra pengar..

Nej, med en budget på max 5000:- skulle jag skaffa en kompaktkamera med superzoom för safari. Visst, inte lika bra kvalité som med systemkamera samt begränsar möjligheten till bilder i svagt ljus (morgonsafari), men hamnar inom budget iallafall.

Tex Canon Powershot SX60 HS för 4300:- med motsvarande objektivbrännvidd på 21-1365mm.

Jag var nere i bl.a. Zambia för knappt två år sedan och hade Nikon D5100 med 18-55 mm och 55-300 mm som jag köpte som kit för 5600 kr. Jag vill absolut påstå att det går att få mycket bra bilder med denna nivå av prylar. Det var mycket lättare att fotografera djuren i Östafrika än vad det är att fotografera fåglar i Sverige. Jag har superskarpa bilder på leoparder där detaljer på morrhåren syns och tagit på ca 50 meter avstånd. Jag har köpt bättre prylar nu men tror egentligen inte att jag kommer att få mycket bättre bilder.

Ett 55-300 eller 70-300 mm räcker ganska långt. Många av djuren är ju väldigt stora. Sen tror jag inte det är lika vanligt att lejon mm kommer ända upp till bilen som det är i t.ex. Sydafrika/Kruger. Jag använde 55-300 till 98% av alla bilder.

Jag var bl.a. i South Luangwa.
Sen kramade jag lejon i Zimbabwe :)

Lägger till ett viktigt tips för Afrika. ta med superlim. Min kamera tappade spegeln som jag fick limma med tuggummi (som jag fick låna). Det hade varit mycket lättare att fixa om jag haft en microtub med snabblim. Några affärer kommer du kanske inte att vara i närheten av.

NIKON D3200 18-55 VR + 55-300 VR kostar 6500 på mediamarkt. Svårslaget paket om man skall inkludera ett teleokjektiv. Inga proffsgrejor men tar definitivt tillräckligt bra bilder. Blir du inte nöjd med bildkvaliten så beror det inte på kameran utan dina kunskaper.

Hallå alla glada

Tack p förhand

Nu frågar du visserligen om systemkamera, men kan inte en bra långzoom vara ett bra val här. T.ex. en Panasonic FZ200/300 som är lätt, har ett långt tele, hyfsad vidvinkel och bra video

Ett problem är att du vill ha väääldigt mycket tele, för att komma djuren lite närmare, men även mycket vidvinkel, för att få bilder på djur som kommer ända fram till bilen, samt även bilder där även bilen syns i bild, för mer närvaro.

Sen vill man nog slippa byta objektiv, då det kan vara mycket sand och skräp i luften.

Då pratar vi om två systemkameror, med en vidvinkelzoom och ett telezoom på den andra, och med även de enklaste kameror (säg två Canon 1200D med ett 18-55 kitobjektiv och ett 55-250), så landar du ändå på runt 10.000:-.
Vill man gå upp en nivå, blir det från 7D med 16-35/4L och 100-400 på andra, men då pratar vi helt andra pengar..

Nej, med en budget på max 5000:- skulle jag skaffa en kompaktkamera med superzoom för safari. Visst, inte lika bra kvalité som med systemkamera samt begränsar möjligheten till bilder i svagt ljus (morgonsafari), men hamnar inom budget iallafall.

Tex Canon Powershot SX60 HS för 4300:- med motsvarande objektivbrännvidd på 21-1365mm.

Jag är lite tveksam till om man faktiskt behöver så mycket tele som 1365 mm. Tror det blir svårt att få glädje av så långt tele. Savannen är varm och det kommer att vara mycket värmedaller i luften så man måste vara ganska fysiskt nära för att få bra bilder i vilket fall. Ett 70-300 på en APS-C kamera bör räcka utmärkt. (se nedan).

Förklaring av "motsvarande brännvidd":
Avbildningskalan på sensorn är direkt proportionell mot brännvidden. Ju längre brännvidd desto större avbildningsskala, men om sensorn är liten behövs inte lika stor avbildningskala för att t.ex. ett lejon ska fylla hela bilden/sensorytan som om man hade haft en stor sensor. Eftersom småbildsfilm länge var det dominerade filmformatet brukar man ibland (såsom i Canon SX60 fallet) räkna i ekvivalenta brännvidder för småbildsformatet. I dagens digitala värld kallas småbildsformatet fullformat.

Dvs de 1365 mm brännvidd som nämn för Canon kompakten är i själva verket inte alls några 1365 mm, utan mycket kortare. Vad som avses är att motivet fyller ut sensor/sökare lika mycket som det gjort på en småbildskamera med ett 1365 mm objektiv.

Genom att välja en kamera med liten sensor får man därför hanterligare utrustning som gör att motiven ser stora ut på bild. Nackdelen med liten sensor är att den fångar mindre ljus vilket medför sämre signal brusförhållande vilket i sin tur innebär att man inte kan skruva upp iso (känsligheten) lika mycket utan att få orimligt mycket brus.

En annan effekt av mindre sensor och därmed mindre avbilningskala för att få motivet att fylla bilden lagom mycket är att skärpedjupet blir större vid sammabländare. Om detta är en för eller nackdel beror förstås på vad man fotograferar, men vill man få oskarpa bakgrunder som framhäver huvudmotivet fordras det ljusstarkare optik för små sensorer.

Canon 1200D och Canon 7D samt Nikon D3200 är inte heller fullformatskameror utan är vad man kallar APS-C kameror. Vill du jämföra förstoring mellan dessa och Canon kompatens angivna 1365 mm behöver du multiplicera brännvidderna för Canon och Nikon med 1.5.

Panasonic FZ200 eller FZ1000

Eftersom Du skall åka om två veckor så tycker jag Du skall satsa på point & shoot. Det tar trots allt tid att lära sig en systemkamera för att man skall kunna utnyttja den på ett optimalt sätt.

Panasonic FZ200 eller FZ 1000. (5000 eller 9000 SEK)

Två bra kameror som har bra zoom ger bra bilder så länge det är rimligt ljust.

Båda alternativen har zoom som räcker till och blir över.

Har själv en FZ150 som jag inte förmår att att göra mig av med trots att jag har systemkameror. De få gånger jag behöver lång brännvidd så FZ150 en bildkvalitet som räcker väldigt långt.

Hallå alla glada

Tack p förhand

Jag har varit på 3 safari resor. Den första med kompaktzoom och de 2 sista i år med Canon 70D. Den senare varianten är att föredra då ljuset är dåligt ibland. När jag åker bil har jag zoom 18-135 och på morning walks zoom 55-250. Man hinner inte byta objektiv när det händer nåt. Kolla mina bilder på Instagram eller Flickr, konto kumlasak

Har som sagt väldigt lite koll på det här. Jag är ju inte ute efter värsta proffsgrejorna, utan dugliga och bra kameror till rimligt pris. Så man iallafall kan urskilja om det är ett lejon och inte en fluglort på bilden. Kommer ju vara väldigt nära en del vilda djur under volontärarbetet då de är vilda djur jag ska vara med. Är APS-C kameror ingen höjdare eller? Finns ju en del Canon kameror, dem är väl bra inom det här? Eos M3 för 5000 typ såg jag. Är de nått att ha? Jobbigt att inte förstå sig på alla specifikationer.

APS-C kameror är det som kan vara aktuellt som systemkamera och de är som regel mycket bra. De krav du ställer uppfylla av alla systemkameror utan undantag och även en del kompaktkameror. Kameror i den prisklassen är helt enkelt så pass bra nu förtiden.

Är det bättre för mig med väldigt lite erfarenheter av kameror att köpa en digital kompaktkamera? Tänkte om det är lättare, om dem nästa är likvärdiga vad gäller resultat.

Hade om jag varit du köpt en sk superzoom. En form av "automatkamera" med stor spännvidd på zoomen. Då du inte är nån mästare på fotografering kommer du nog använda automatläget. 5000 kr räcker inte heller till bra systemkamera och 2 objektiv iallafall.

Lycka till!

Du behöver använda höga ISO-tal och korta slutartider En kompaktzoom är inte bra. Mina bilder från första safarin går ej att jämföra med de senare

Jag ska påpeka att jag är jämförelsevis dåligt insatt men tror att om du enbart tänker på safaribiten så är en systemkamera att föredra.

Tänker jag tillbaka på egen erfarenhet från safari (begränsad till två) med din budget så hade jag satsat på en äldre (billigare) kamera med en så bra/skarp teleozoom som möjligt och istället offrat fotografering i sämre ljus. Knappt med tid att hitta rätt begagnat, men för mig hade kanske Canon 50d + normalzoom + 70-2004L varit bästa valet (som går in i din budget) i efterhand. De bilder jag verkligen ville ta var i dagsljus med typiskt avstånd på 10-50 m. På en annan resa hade det såklart kunnat se helt annorlunda ut (liksom för resan som helhet, kanske är betydligt bättre med en kompaktare lösning i andra situationer).

NIKON D3200 18-55 VR + 55-300 VR kostar 6500 på mediamarkt. Svårslaget paket ...

Jag tror att både det och förslaget om Canon SX60 är kameror som TS kommer att bli nöjd med.

Två råd till TS:
1. Gå till en bra butik och känn på dessa båda alternativ. Lyssna inte på allt försäljaren säger, utan välj det som du tycker känns bäst.
2. Se till att få med dig en så bra kikare som möjligt. Den betyder mer för din upplevelse av en safari än du kan föreställa dig. En liten fickkikare duger inte (även om det skulle stå Leica på den).

kanske nikon P900 skulle kunna vara något för TS?

Grym zoom och fördelen att aldrig behöva byta objektiv. ligger på cirka 6300 kr.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cpp900

Ska man betala så mycket , är det nog bättre med enkel APS-C systemkamera med zoom på
kring 300 mm som max.

Det är svårt att utnyttja jättelånga telen som finns på superzoomkompakter som cpp900, dels p.g.a. värmedaller i luften om man fotograferar på långt håll. Dels på grund av att telen som förstorar jättemycket är svåra att hålla stilla även med skakreducering. Det här innebär att man behöver väldigt korta tider, som kommer att kräva höga iso, som i sin tur kommer att ge mycket brus p.g.a. liten sensorstorlek.

På tal om skakningsoskärpa. Tänk på att be föraren att stänga motorn när ni stannar för att fotografera.

Det är svårt att utnyttja jättelånga telen som finns på superzoomkompakter som cpp900, dels p.g.a. värmedaller i luften om man fotograferar på långt håll.

Värmedaller kan vara ett problem ibland, men långtifrån alltid. Och när det är ett problem så är det ju inte ett mindre problem med t ex 300 mm än med 600 mm. Det är alltså inte ett skäl till att inte ha lång brännvidd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar