Annons

Köpa Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

DrunkGreenFish

Ny medlem
jag har hitils använt Nikon men jag skulle vilja ha en Canon i stället. Jag är amatörfotograf så det behöver inte va nån värsting, men vill ändå att den ska va bra då jag ska gå utbildning till fotograf.
Jag vill att kameran ska visa motived i LCD skärmen innan jag tar bilderna och inte bara i de där "titthålet". 16 megapixel och uppåt. O va en bra kamera helt enkelt. har inte så mycket krav så ja.
Några förslag?

jag har hitils använt Nikon men jag skulle vilja ha en Canon i stället. Jag är amatörfotograf så det behöver inte va nån värsting, men vill ändå att den ska va bra då jag ska gå utbildning till fotograf.
Jag vill att kameran ska visa motived i LCD skärmen innan jag tar bilderna och inte bara i de där "titthålet". 16 megapixel och uppåt. O va en bra kamera helt enkelt. har inte så mycket krav så ja.
Några förslag?

Jag känner inte till någon systemkamera från Canon där man kan titta på motivet i skärmen innan bilden tas.
Mv Thomas

Vill man ha en Canon med minst 16 Mp som inte är en "värsting" är nog det enda alternativet 550D. Fast jag skulle nog råda dig att titta på den lite äldre 50D, som är en mer avancerad kamera även om den har lite färre pixlar. Just nu går den att hitta till mycket bra pris.

Jag känner inte till någon systemkamera från Canon där man kan titta på motivet i skärmen innan bilden tas.
Mv Thomas

Kan det vara Live-view han menar? I så fall så fall är det inga problem med att få den funktionen i kameran. Finns väl i alla i den klassen han har angett?
Björn

Kan det vara Live-view han menar? I så fall så fall är det inga problem med att få den funktionen i kameran. Finns väl i alla i den klassen han har angett?
Björn
Var tvungen läsa lite om 550D och kunde inte komma fram till att motivet kunde ses på skärmen innan bilden togs. Möjligtvis i liveview läget fungerar det att kunna se motivet och ta en bild. Blir kvaliteten lika bra på det sättet att fotografera?? Mv Thomas

Var tvungen läsa lite om 550D och kunde inte komma fram till att motivet kunde ses på skärmen innan bilden togs. Möjligtvis i liveview läget fungerar det att kunna se motivet och ta en bild. Blir kvaliteten lika bra på det sättet att fotografera?
Precis som (i stort sett) all moderna dslr har Canons kameror "liveview" vilket, precis som du misstänker, innebär att man kan se motivet på skärmen innan man tar bilden. Den tekniska kvalitén på bilden påverkas inte av detta.

Precis som (i stort sett) all moderna dslr har Canons kameror "liveview" vilket, precis som du misstänker, innebär att man kan se motivet på skärmen innan man tar bilden. Den tekniska kvalitén på bilden påverkas inte av detta.

Mycket intressant om detta stämmer....måste ta mig 17prova på min kamera och se vad som sker. Har förvisso aldrig frågat eller hört efter om denna tillgång då jag inbillat mig att kvaliteten skulle sjunka i liveview läget. Tack för upplysningen Erland. Mv Thomas

Nu har jag provat och det måste jag erkänna att jag inte läst manualen på ett rätt sätt då jag inte ännu varit intresserad av liveview-funktionen. Det fungerar alledess utmärkt och har tom.. autofokus.. i liveview-läget att kunna se motivet i skärmen och ta bilden. Ja...du får ursäkta första inlägget Sofia..jag hänger inte riktigt med i utvecklingen. Mv Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto