Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa blixt från USA och slippa tull

Produkter
(logga in för att koppla)

younso

Aktiv medlem
Jag vet att kameror som köps från B&H i New York tullbeläggs när dom når Sverige, men hur är det med blixtar? Fundera nämligen på att köpa en Sony blixt för ca 2300 kr istället för 3600 kr i Sverige. Är det lika stor chans att jag fastnar hos tullen? Har det någon betydelse hur B&H skickar varan? Jag kan välja mellan UPS Worldwide Saver ($41.20), Fedex Priority ($87), International Express Mail ($55.50) och International Priority Mail ($47.25). Kostnaden bryr jag mig inte om men jag tänkte att dom sist nämnda kanske är bättre för att undvika tullen.

Simon
 
Re: Re: Köpa blixt från USA och slippa tull

Gunnar D skrev:
Men herregud!
Betala tull och moms dâ.
Eller är din gräns för kriminalitet ett par hundringar?

Det är ju faktiskt inte de 1300 kr som Gunnar syftar på...
Det är snarare så att vi tycker att köp den från USA och betala din tull och moms...

Eller köp den här hemma....
 
OK, jag förstår. Är det någon som kan ge mig en uppskattning av vad tull och moms går på i så fall? Det är klart att detta orsaker att jag sparar 200-200 kr så är det självklart bättre att köpa hemma.
 
Chansen att lura staten på moms är ganska liten, använder du UPS så kan du definitivt inte lura staten på momsen. Möjligen om du använder USPS, så kan paketen slinka igenom och du lyckas lura staten på pengar. Nackdelen är att det kan försvinna i postgången och så är det med det.

Har du själv några tips på hur man smiter undan momsen när man handlar i butik hemma i Sverige?
 
Tror inte det spelar roll vilket fraktsätt du använder, all import tullas och momsas in i Sverige av speditören (som också vill ha en ca 200 kr för jobbet har jag för mig vid privatimport).

Hur slarvig jag än är på jobbet med import utanför EU så ser tullen alltid till att moms och ev tull betalas av mig. På 4½ år har dem inte missat en enda gång, så dem är duktiga på det dem gör ;)

Köpa svenskt verkar blir samma pris va?
 
Ok, detta var tydligen väldigt känsligt. Men alla tips om att köpa objektiv i Hong Kong i annan tråd går tydligen bra eller? Ni som köper från Pixmania eller från tyska internet företag, ni betalar inte svensk moms på dessa utan det franska eller tyska momsen, som är väl lägre än det svenska, eller? Jag är helt enkelt efter det bästa priset för en blixt och då är USA billigast.
 
Sorry, men enda chansen att "köpa billigt" från USA är att A) ta med en hem på resan, eller B) ha en kompis som köper den på plats och skickar den "som gåva" till dig.

Att privatimportera direkt från B&H innebär moms, tull etc då de skickar med en handelsfaktura med värde som speditören sen gör en tulldeklaration på och kräver dig på inkl deras arvode...ja i korta drag.

Sen...

Inom EU råder frihandel, så vad har det med saken att göra?
 
younso skrev:
Ok, detta var tydligen väldigt känsligt. Men alla tips om att köpa objektiv i Hong Kong i annan tråd går tydligen bra eller? Ni som köper från Pixmania eller från tyska internet företag, ni betalar inte svensk moms på dessa utan det franska eller tyska momsen, som är väl lägre än det svenska, eller? Jag är helt enkelt efter det bästa priset för en blixt och då är USA billigast.

Inte känsligt, men man ska räkna med tull och moms på priset, när man köper utanför EU. Detsamma gäller fö. från Hong Kong, även om en del exportörer gladeligen sätter värde till 100 kr (vilket gör det problematiskt att få ersättning för förlorat gods). Köper man från EU, så betalar man inköpslandets moms, detta är reglerat i lagen och är således helt laglydigt.

Om du är ute efter det billigaste priset, så är det bara att räkna med 9 kr per USD, så får man ut ett ganska bra pris, på vad varan kostar hemma i handen. Momsen är en del av ekvationen.
 
OK, tack i alla fall för alla svaren.Räknar man som Jesper föreslog med 9 kr / USD så sparar jag inget. I så fall blir det Scandinavian Photo.
 
Skickade över min K10d med tillbehör till Sverige förra veckan, de lät bli paktet av någon anledning, hade deklarerat korrekt på lappen med. Kanske tomten som hade ett finger med i spelet? :eek:
 
Köp från HK Supplies i HongKong, be dem snällt att skicka blixten som "Gift" så slipper du tull&moms, men paketet kommer vara oförsäkrat, kommer det bort på vägen så är du rökt... vill du slippa tull&moms så är det en risk du får ta, själv har jag klarat mig dom två ggr jag beställt från dom.

http://www.hksupplies.com/index.php

Köper du från dom stora judarna i USA så går det inte komma undan tull&moms, dom vågar inte syssla med sådant, men i HongKong är dom inte lika nogräknade..

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.