Annons

Köpa bild

Produkter
(logga in för att koppla)

rovhoret

Medlem
Tja!

Jag står i valet om att köpa en av Pieter Ten Hoopens bilder från utställningen Stockholm på fotografiska nu.

Det jag undrar är vad man skall tänka på och hur man skall göra med inramning osv, det känns lite vanskligt att lämna ifrån sig en svindyr bild till en affär.
Och kan man pruta på bilder som kostar drygt 10.000:-?

Sen undrar jag hur det generellt ser ut med värdet på sånt här, håller det sig eller är den nästan osäljbar? Generellt sätt alltså.

Jag är helt grön på ämnet.

Vad gäller inramningen skulle jag tänka tvärtom jämfört med dig: jag lämnar hellre bort det om det är en svindyr bild. Om jag misslyckas med något och bilden blir ohjälpligt skadad får jag ta smällen, men om en affär sabbar bilden åt mig får de ta smällen. I alla fall rent ekonomiskt.

Och varför skulle du inte kunna pruta på en dyr bild? Det är ju när prylar är dyra som det lönar sig att pruta! Att snacka ner priset på en chokladkaka på ICA/Konsum är inte värt besväret, får du 10% rabatt på den så blir det knappt två kronor i rabatt. Men får du 10% rabatt på något som kostar 10K så är det ju en tusenlapp mindre i pris. En tusenlapp du kan lägga på andra fotoprylar ;-)

Realistiskt är det nog generellt sett svårt att pruta i Sverige dock, vi har inte en sådan kultur. På gott och ont...

Personligen tycker jag det skulle vara rätt pinsamt att pruta på konst. Allt annat prutar jag nog på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar