Annons

Köpa begagnat via privatperson på distans?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG2

Aktiv medlem
Hej! Jag skrev i köp/sälj här på FS att jag eftersökte ett Laowa 90/2.8 och fick svar av en "Hifirj" (Rasmus Jansson) som hade skapat konto samma dag som hade skrivit mail till mig och erbjudit att sälja sitt exemplar (skickade bilder) men att denne befann sig ca 5h bilfärd bort så möte är svårt att få till. Nu på morgonen såg jag att kontot var borttaget här på FS och utifrån detta blev jag extra osäker kring affären där förskottsbetalning är uteslutet. Men finns det något sätt att göra affär på distans på ett (någorlunda) säkert sätt för båda parterna?
 
Börja med att kolla om personen förekommer hos Lexbase och sedan i så fall för vad. Det sistnämnda kan man mejl personens närmsta tingsrätt för att fråga om man vill slippa betala avgiften hos Lexbase.
 
Hej! Jag skrev i köp/sälj här på FS att jag eftersökte ett Laowa 90/2.8 och fick svar av en "Hifirj" (Rasmus Jansson) som hade skapat konto samma dag som hade skrivit mail till mig och erbjudit att sälja sitt exemplar (skickade bilder) men att denne befann sig ca 5h bilfärd bort så möte är svårt att få till. Nu på morgonen såg jag att kontot var borttaget här på FS och utifrån detta blev jag extra osäker kring affären där förskottsbetalning är uteslutet. Men finns det något sätt att göra affär på distans på ett (någorlunda) säkert sätt för båda parterna?
Japp, Blocketpaketet är säkert för både köpare och säljare. Man kommer överens om pris, köparen betalar för varan och frakten varpå säljaren får ett meddelande från Blocket om att köpet är klart. Säljaren får också en fraktsedel som skrivs ut hos ombudet. Säljaren skickar varan till köparen och under tiden håller Blocket pengarna, inga pengar har alltså betalats ut till säljaren än. När köparen har tagit emot varan har denne 24 timmar på sig att godkänna den, varpå pengarna betalas ut till säljaren. Både säljare och köpare måste legitimera sig med bank-id för att tjänsten ska fungera.

Jag har använt tjänsten kanske ett 30-tal gånger och sålt och köpt varor för upp till 15000kr. Det har hittills alltid fungerat utmärkt.
 
Om jag är osäker brukar jag se till att vi utbyter mejl från våra respektive arbetsgivare. Något som brukar ses positivt oavsett vem som är köpare och säljare.
 
Jag är försiktig av mig och undviker att köpa på distans om beloppet är mer än vad jag kan ta på "blåskontot". För mig går nog gränsen omkring en tusenlapp. Över det vill jag se varan och göra upp öga mot öga. Lurad kan man bli även om man möts men risken minskar.
 
Be ngn här på FS att titta på det som bor på orten.
Jag har fått ett liknande erbjudande o jag svarade att min pappa som bor på orten gärna kommer och tittar på det.
Då tvärdog all kommunikation o telefonnumret försvann, ngt kontantkort.
Så NEJ .... om du verkligen inte känner för att bli blåst...
 
Japp, Blocketpaketet är säkert för både köpare och säljare. Man kommer överens om pris, köparen betalar för varan och frakten varpå säljaren får ett meddelande från Blocket om att köpet är klart. Säljaren får också en fraktsedel som skrivs ut hos ombudet. Säljaren skickar varan till köparen och under tiden håller Blocket pengarna, inga pengar har alltså betalats ut till säljaren än. När köparen har tagit emot varan har denne 24 timmar på sig att godkänna den, varpå pengarna betalas ut till säljaren. Både säljare och köpare måste legitimera sig med bank-id för att tjänsten ska fungera.

Jag har använt tjänsten kanske ett 30-tal gånger och sålt och köpt varor för upp till 15000kr. Det har hittills alltid fungerat utmärkt.
Blockets före detta "blocketpaketet" har ersatts av "frakt med köpskydd" och är väl snarast ett sätt för blocket att tjäna pengar än en trygghet för säljare respektive köpare. Om det uppstår en tvist av någon anledning så är det upp till köparen och säljaren att lösa den. När man köper av en privatperson så finns det ingen ångerrätt. Så när man handlar via blocket som privatperson får man hoppas att säljaren är rekorderlig och seriös. Men det finns inga garantier.
 
Blockets före detta "blocketpaketet" har ersatts av "frakt med köpskydd" och är väl snarast ett sätt för blocket att tjäna pengar än en trygghet för säljare respektive köpare. Om det uppstår en tvist av någon anledning så är det upp till köparen och säljaren att lösa den. När man köper av en privatperson så finns det ingen ångerrätt. Så när man handlar via blocket som privatperson får man hoppas att säljaren är rekorderlig och seriös. Men det finns inga garantier.
Nej, det finns inga garantier, och ingen ångerrätt. Det man till viss del skyddar sig mot är att varan är defekt, eller inte motsvarar beskrivningen i annonsen. Av den anledningen är det alltid bra att skriva till säljaren och fråga om funktion och skick i de fall annonsen är otydlig. Konversationen utgör då bevis vid en eventuell tvist.

Det är också bra att videofilma öppnandet av paketet ifall det som ligger i skulle visa sig vara trasigt, vara något annat än det som annonserats, eller helt enkelt inte vara där.

Köpare och säljare har 7 dagar på sig att själva lösa tvisten, därefter går Blocket in och avgör baserat på de bevis som parterna tillhandahållit.

Så nej, det är inte 100% vsttentätt, men behöver man handla på distans så finns det knappast något bättre alternativ. Inget jag känner till i alla fall.
 
Lustigt nog så fann jag ett meddelande från samma "Hifirj" angående en köpesannons för FTZ II. Meddelandet var skickat i går kväll, och mycket kortfattat. Ingen beskrivning eller pris.
Troligen ett konto som reggades enbart för att försöka skamma via köpesannonser.

Annars generellt, jag har köpt fotoutrustning begagnat från privatpersoner i 20 år, men med allt större försiktighet. Här på Fotosidan köper jag bara från gamla medlemmar som varit aktiva i någon form.
 
Lustigt nog så fann jag ett meddelande från samma "Hifirj" angående en köpesannons för FTZ II. Meddelandet var skickat i går kväll, och mycket kortfattat. Ingen beskrivning eller pris.
Troligen ett konto som reggades enbart för att försöka skamma via köpesannonser.

Annars generellt, jag har köpt fotoutrustning begagnat från privatpersoner i 20 år, men med allt större försiktighet. Här på Fotosidan köper jag bara från gamla medlemmar som varit aktiva i någon form.

Konversationen via mail tog slut efter att jag skrev att jag inte kan skicka någon betalning i förskott. Svarade du något?
 
Konversationen via mail tog slut efter att jag skrev att jag inte kan skicka någon betalning i förskott. Svarade du något?
Han hade redan avregistretat kontot när jag väl såg hans meddelande. Sannolikt hade det blivit precis samma sak som i ditt fall.

Det är ju lurigt att de här bedragarna kan gå ganska långt med bilder och en massa fotosnack för att få en att nappa. En del som råkat ut har ju haft längre telefonkonversationer med bedragare, utan att då ana oråd. Därför kollar jag alltid hur länge de varit med på FS, och om de verkar ha haft normala aktiviteter här.

Man får inte glömma att de flesta som har annonser här är helt normala och reko personer, och jag har gjort många distansaffärer utan konstigheter. I ett par fall när det var lite dyrare saker har vi använt "blocketpaket" när det fanns. Det finns ju nåt som heter "Treddy" nu, som ska erbjuda en liknande lösning.
 
Jag har använt tjänsten kanske ett 30-tal gånger och sålt och köpt varor för upp till 15000kr. Det har hittills alltid fungerat utmärkt.
De flesta affärer brukar gå bra ändå eftersom bedragarna är betydligt färre än de ärliga människorna, så hellre än vittnesmål om att det har gått bra många gånger skulle jag vilja se berättelser om hur Blocket löste problem.
 
Men finns det något sätt att göra affär på distans på ett (någorlunda) säkert sätt för båda parterna?
Jag har nästa bara köpt begagnade fotoprylar på Tradera. Några få har jag köpt av medlemmar på Fotosidan och då bara av medlemmar där det finns gott om bevis för att de inte är bedragare.

På Tradera finns ett omdömessystem där köpare och säljare registrerar om de är nöjda eller missnöjda. Det fungerar bra. En säljare som har inga, eller en mycket liten procent, negativa omdömen är i allmänhet en ärlig och bra säljare.
 
Har bara köpt privat en gång på senare år och då på Blocket. Jag frågade säljaren, som hade ganska många objektiv ute hur vi skulle göra då det var första gången för mig. Han sa att han skickar mig objektivet så jag kan prova det ett par dagar och gillar jag det swishar jag pengarna annars skickar jag tillbaks objektivet. Kändes tillräckligt säkert för mig! :D

Behöll objektivet, ett Laowa 7.5mm, som såg ut som nytt och det gjorde asken det låg i också. Misstänkte faktiskt smuggel då säljaren hade en kinesiskt namn. Måste vara lätt att plocka med sig lite fler objektiv på hemresan än man hade när man åkte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.