ANNONS
Annons

Köpa begagnat, EOS350 eller D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hurtman

Aktiv medlem
Hejsan mitt första inlägg här :)
Jag tänker äntligen köpa mig en begagnad digital systemkamera och hittade EOS350 och D50 i rätt prisklass för mig (3-4000:) och vad bör man kolla upp osv om kameran är i bra skick?
Skulle dessa två kameror fungera bra för en nybörjare som tänker sig fota allt från natur, närbilder, porträtt och semsterbilder osv.

Jag har försökt läsa mig till lite grann om dessa kameror och har kommit fram till följande att EOS 350 har något högre upplösning, något mindre och något mer finesser än D50. Om jag nu väljer D50 kommer jag se någon större skillnad på bildkvalitén vid exempel A3 format om man använder sig av liknande objektiv, räcker det med 6mp?
Vilken är snabbare vid autofokus, sekvenstagning uppstart osv. Är framförallt ute efter bra bildkvalité, som sagt är jag less mina usla kompaktkameror jag har haft hittils..
Är det någon skillnad på priser på objektiven mellan dessa märken/modeller?
Slutligen hur mycket "sämre" är dessa mot deras uppföljare exempel EOS400 och D40/D40X?

Tack på förhand /Johan

Jag undrar om du inte kan hitta en Nikon D70 eller Canon 20D till det priset. Trevligare kameror på alla sätt!

ErlandH skrev:
Jag undrar om du inte kan hitta en Nikon D70 eller Canon 20D till det priset. Trevligare kameror på alla sätt!

Ojsan är det fler än mig som jobbar natt :) Du får mer än gärna utveckla svaret men jag ska ta och försöka hitta något läsbart om dessa också. Tack för tipsen

Mvh/Johan

Hurtman skrev:
men jag ska ta och försöka hitta något läsbart om dessa också. Tack för tipsen

Mvh/Johan

För att läsa på om olika kameror (även utgånga modeller) så kan du kolla www.dpreview.com De har tämligen fullständiga genomgångar och mycket jämförelser. Lär hålla dig sysselsatt några timmar! :)

Mvh
Anders

Tackar å bockar för länken, det fanns hur mycket läsning som helst :) Just nu börjar det luta åt EOS 20 alt D70 om nu 6 megapixel räcker om man vill göra en större utskrivning.

slitage

6mp räcker långt för utskrifter.
Beror rätt mycket på kvaliteten på bilden du skriver ut.

Har en D80 och köpte nyligen en D70. Jättenöjd med de bilderna trots läge megapixelantal. Så en lite äldre kamera räcker långt i dagsläget.

Kolla hur många exponeringar husen har gått.
Rätt kostsamt att byta de delarna som slits.

Objektivutbudet är rätt stort till både Canon och Nikon. Så du hittar nog rätt mycket beggade dluggar oavsett vilket du väljer, blocket, tradera och här på fotosidan.

Lycka till

Hej!

Köpte själv min första systemkamera nyilgen och det blev en D70, den kan jag varmt rekomendera och som alla säger, 6 mp räcker gott och väl.

skyfire skrev:
... som alla säger, 6 mp räcker gott och väl.
Nej, det säger inte alls "alla" -- för det är inte sant. Om 6 Mp räcker beror ju helt på vem man är, vad man gör med bilden och vad den ska användas till. Om man är glad amatör och aldrig beskär sina bilder räcker förmodligen 6 Mp. Om man är professionell natur- och fågelfotograf vill man nog gärna ha lite mer.

För övrigt kan jag bara gratulera till kameraköpet!

Fick äran att provklämma på en D70 idag den låg helt perfekt i handen och en EOS 400 och den kändes nästan för liten så min fråga; är det stor skillnad på storleken mellan EOS 400 och EOS 20? (har tyvärr ingen bekant som äger en EOS20).

ErlandH skrev:
Nej, det säger inte alls "alla" -- för det är inte sant. Om 6 Mp räcker beror ju helt på vem man är, vad man gör med bilden och vad den ska användas till. Om man är glad amatör och aldrig beskär sina bilder räcker förmodligen 6 Mp. Om man är professionell natur- och fågelfotograf vill man nog gärna ha lite mer.

För övrigt kan jag bara gratulera till kameraköpet!

Men om jag formulerar om frågan, passar EOS 20 mer att växa i än D70?

Hurtman skrev:
är det stor skillnad på storleken mellan EOS 400 och EOS 20? (har tyvärr ingen bekant som äger en EOS20).

Inte heller jag har någon 20D men om jag förstår rätt så är den i princip lika stor som en 30D som i sin tur är nästan identisk med en 40D storleksmässigt.

Skillnaden i storlek och vikt mellan en 400D och en 40D är påtaglig.

Mvh
Anders

D50 är en kalaskamera! jag har tagit bort åt 15 000 bilder på 2 år. EOS 350 är säkert lika bra, men i mitt tycke för liten.
Kolla recentioner här på fotosidan under "produkter" upptill på sidan. Mkt användbart.

JL 666

Det vart inte så mycket lättare efter jag har läst på dpreview, jag är mycket intresserad att fota nattbilder och då verkar D50 ha bättre kontroll på brus än D70 men sen verkar D70 va bättre på allt. Dock så tyckte jag att EOS 350 hade bättre bildkvalité än båda dessa när man kunde jämnföra...är lika förvirrad nu som när jag började :) Förresten vilken kanonsida dpreview var plus att recensioner här på forumet hade mycket lösgodis.

Om det blir en D70 så är ett tips att leta efter en D70s som är en uppdaterad D70 och som kom nått år efter. Lite större skärm o några till små uppdateringar. Och så är den nått år nyare förstås.

/André

Har själv en Nikon D50 sedan 1,5 år tillbaka och är mycket nöjd med den. Har en kompis med Canon Eos 350D som också är mycket nöjd med sin kamera.

Dock är greppet på 350D:n mycket mindre än D50:s grepp vilket gör den obekväm att hålla och då har jag ändå väldigt små händer.

Har framkallat ISO 1600 och 6mpx bilder från D50:n upp till A3 format och har bara sett bra bildkvalitet rakt igenom, även på andra A3 förstoringar med lägre ISO.

Nu ska jag vara jobbig med en fråga till, nu är jag till 95% säker att det blir Nikon p.g.a av det så mycket trevliga grepp som den erbjuder på de billigare modellerna iaf. Så vilken ska jag satsa på, en D50 eller D40 vad är skillnaderna förutom att D50 har väl inbyggd auto fokus?

Jag tycker att du ska satsa på en D50. D50 har ett mycket skönare grepp, möjlighet att kunna använda alla objektiv även de som inte har en inbyggd autofokusmotor osv.

Nu har jag fått ett erbjudande på en Canon EOS 300D för en spottstyver och undrar då i mitt stilla sinne hur pass mycket sämre den är än exempel D50, EOS 350D?

Nu får du en D40 för nästan inga pengar alls, och det intressanta är väl hur bra bilder du kan göra?

D50 kan jag inget alls om, men D40 och D40x är bra kameror (så jag antar att D50 också är det).

300D och 350D ska nog snarare ses som antika kameror i det här sammanhanget, och värderas ganska lågt ... Att du får 350D för en spottstyver är ingen slump (men det är inte en dålig kamera)...

AFE skrev:

300D och 350D ska nog snarare ses som antika kameror i det här sammanhanget, och värderas ganska lågt ... Att du får 350D för en spottstyver är ingen slump (men det är inte en dålig kamera)...

Jag har aldrig ägt någon 300D men om jag förstår rätt så är 350D ett ganska stor steg framåt. En 350D är ju i flera avseenden i princip samma kamera som 400D som i sin tur är väldigt lik 450D som är dagens modell.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar