Annons

Köpa begagnat EF 500mm f/4L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasA1

Ny medlem
Hej på er, ny här på sajten, första inlägget.

Mitt intresse att fota fåglar har ökat avsevärt senaste tiden och jag vill nu ha ännu bättre reach (vem vill inte det?). Har en Canon 7D Mark II och ett 400mm/f5.6 i dagsläget samt en 1.4-extender. Har kommit fram till att ett begagnat 500mm/f4 verkar ligga inom min budget (på gränsen...).

Något man bör tänka på när man köper ett begagnat 500mm? Såg en annons med ett pris på 45 000, är det ett ok pris? Han hade även bytt bländarlameller 2016 (Hur ofta behöver man göra det?). Och det står att det är justerat för en 1DX 2016. Betyder det att jag eventuellt också måste justera den för min kamera? Vad kostar det?

Tacksam för lite erfarenheter och synpunkter.
 
Jag har haft ett EF 500/4L IS USM tidigare och jag kan absolut rekommendera det för natur-, sport och nyhetsfoto. Själv ägnade jag mig åt de två senare motivkategorierna.

Objektivet fungerar utmärkt med en 1,4x-telekonverter. Med vissa kameror fungerar det även att använda 2x telekonverter, men då blir autofokusen märkbart långsammare och man tappar i skärpa. Kan vara bättre att beskära i efterhand istället.

Låter bra om objektivet är nyservat och justerat. Normalt behöver man inte byta bländare, men allt mekaniskt kan gå sönder och här har det behövts. Jag har plåtat yrkesmässigt sedan 1994 och aldrig behövt byta bländare.

När ett objektiv är inne på service så kalibreras objektivet. Vill man vara helt säker på att få optimal skärpa så lämnar man samtidigt in kameran. Det är antagligen vad som skett här. Antagligen har objektivets justerats till noll-läge så att det ska fungera bra med vilket kamerahus som helst. Men det är ju inte säkert ditt kamerahus är perfekt justerat. I fall du upplever problem så lämnar du in för justering, annars inte. En viss justering kan du göra själv med din 7D Mark II.

45 000 låter som ett rimligt pris. Jag sålde mitt för 49 000 för fyra år sedan.
 
Tack så mycket för utförligt svar!

Man kan alltså kalibrera själva objektivet? Tänkte att man kör en sån här "AF Microadjustment" på kameran? Men det kanske mer är en nödlösning?

Är det bara Canon som göra sådana justeringar? EFter en googling så ser jag att iaf. Canon RCC gör detta. Vad ligger en sådan kalibrer på prismässigt ungefär?
 
Tack så mycket för utförligt svar!

Man kan alltså kalibrera själva objektivet? Tänkte att man kör en sån här "AF Microadjustment" på kameran? Men det kanske mer är en nödlösning?

Är det bara Canon som göra sådana justeringar? EFter en googling så ser jag att iaf. Canon RCC gör detta. Vad ligger en sådan kalibrer på prismässigt ungefär?

Just nu har jag inne 1 hus och ett 100-400 objektiv hos Canon RCC i Mölndal, prisuppgift jag fick va runt 3000 men då har dom också gått igenom kameran,objektiv och en extender . Men runt där i alla fall.

// Johan
 
Tack så mycket för utförligt svar!

Man kan alltså kalibrera själva objektivet? Tänkte att man kör en sån här "AF Microadjustment" på kameran? Men det kanske mer är en nödlösning?

Är det bara Canon som göra sådana justeringar? EFter en googling så ser jag att iaf. Canon RCC gör detta. Vad ligger en sådan kalibrer på prismässigt ungefär?
Man kan mikrojustera själv. Det blir väl så där.
Man kan köpa SPT.info och göra en bättre justering än vad mikrojustering innebär.
Man kan lämna in i Sverige och betala. Intervision tog väl för sju år sedan 1500 kr ex moms för ett sådant objektiv.
Man kan om man sticker till Japan på semester lämna in hos Canon för 100 kr. Har man några objektiv blir det billigare att flyga till Japan på semester och lämna in. Tar en vecka.
 
Är det bara Canon som göra sådana justeringar? EFter en googling så ser jag att iaf. Canon RCC gör detta. Vad ligger en sådan kalibrer på prismässigt ungefär?

1250 kr plus moms för en kamera och ett objektiv enligt denna prislista: http://cpn.canon-europe.com/sv/content/services/cps_pro_services.do

Med tanke på att objektivet nyligen servats och kalibrerats är det inte troligt att det ska behöva kalibreras igen. Det som kan återstå är att finjustera din kamera mot det objektivet.
 
Man kan om man sticker till Japan på semester lämna in hos Canon för 100 kr. Har man några objektiv blir det billigare att flyga till Japan på semester och lämna in. Tar en vecka.
Tar Canon i Japan emot kameror och objektiv för justering om man skickar utrustningen?
 
Tar Canon i Japan emot kameror och objektiv för justering om man skickar utrustningen?
Klart oklart. Jag har alltid lämnat in personligen. Tycker det är jobbigt nog på japanska mellan fyra ögon. Kan bara tänka mig vilket meck det blir om man ska skriva på engelska. Men visst är priset lockande?
 
1250 kr plus moms för en kamera och ett objektiv enligt denna prislista: http://cpn.canon-europe.com/sv/content/services/cps_pro_services.do

Med tanke på att objektivet nyligen servats och kalibrerats är det inte troligt att det ska behöva kalibreras igen. Det som kan återstå är att finjustera din kamera mot det objektivet.

Tror det priset är för 1 hus eller 1 objektiv.

På min faktura står det 1160 för hus och 1160 för objektiv...
plus moms...

Fast priset kanske varierar eftersom jag tog kostnadsförslag.....

// Johan
 
Tror det priset är för 1 hus eller 1 objektiv.

På min faktura står det 1160 för hus och 1160 för objektiv...
plus moms...

Fast priset kanske varierar eftersom jag tog kostnadsförslag.....

// Johan

Jag kan inte tolka prislistan som annat än 1250 kr plus moms för kamera plus 1 objektiv. Det står också att det kostar 660 kr för ytterligare att objektiv vid samma tillfälle.

Men prislistan gäller kanske bara för CPS-medlemmar.
 

Bilagor

  • IMG_6456.jpg
    IMG_6456.jpg
    54 KB · Visningar: 84
Jag kan inte tolka prislistan som annat än 1250 kr plus moms för kamera plus 1 objektiv. Det står också att det kostar 660 kr för ytterligare att objektiv vid samma tillfälle.

Men prislistan gäller kanske bara för CPS-medlemmar.

Hm. Ska kolla upp detta när jag hämtar mina saker. Eftersom jag har CPS medlemskap. Men vet att dom garderar sig mot att kostnaden kan bli både dyrare eller billigare. 15% upp eller ner tror jag det va.
// Johan
 
Kom ihåg att Sigma just har släppt ett 500/4 som är lättare (3,3 kg vs 4kg.), och kanske tom. snäppet bättre än första versionen av EF 500/4L IS
 
Kom ihåg att Sigma just har släppt ett 500/4 som är lättare (3,3 kg vs 4kg.), och kanske tom. snäppet bättre än första versionen av EF 500/4L IS

Sigma 500/4 Sport verkar absolut vara mycket bra. Såg ett test där det inte gick att skilja mot Nikons relativt nya AF-S 500/4E VR. Men det kostar trots allt ett antal tusen mer än en begagnad Canon EF 500/4L IS.
 
Sigma 500/4 Sport verkar absolut vara mycket bra. Såg ett test där det inte gick att skilja mot Nikons relativt nya AF-S 500/4E VR. Men det kostar trots allt ett antal tusen mer än en begagnad Canon EF 500/4L IS.

Om man köper ett förhållandevis dyrt objektiv som Canon 500/4L IS. Det slutade ju tillverkas för ca 6 år sedan hur länge kan man förvänta sig att få det reparerat & att det finns reservdelar ifall något händer. Det finns ju både AF & IS som kan ge upp.
 
Om man köper ett förhållandevis dyrt objektiv som Canon 500/4L IS. Det har ju slutat tillverkas hur länge kan man förvänta sig att få det reparerat & att det finns reservdelar ifall något händer. Det finns ju både AF & IS som kan ge upp.

Canon siktar på minst 7 år efter produktionsstopp. EF 400/2,8L IS som är som är av samma generation, men som används mer av proffs, har fått slut på vissa reservdelar.

Om reparationen behövs pga olycka så ersätter försäkringsbolaget med pengar om det inte går att laga objektivet.

Så sett till troligen något bättre optisk kvalitet, garanti och reservdelar under längre tid framåt så kan Sigma 500/4 vara värd merkostnaden.
 
Tack Magnus Fröderberg för länken om priset. När jag hämtade ut mina grejer idag påpekade jag och visade sidan med priset och fick det därefter sänkt med 1000 kr. Däremot påpeka kvinnan vid utlämningen att priset kan variera beroende på hur mycket dom behöver åtgärda. Kan dock ändå tycka det är lite konstigt hur dom kom fram till första prisbilden....
Men tack för tipset.
Mvh Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.