Annons

Köpa begagnad digital systemkamera för max 3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertRaden

Aktiv medlem
Hej!
Som sagt, jag planerar att skaffa min första systemkamera. Jag letar efter en kamera som jag kan utvecklas med ett tag och som jag kan lära mig grunderna samt även gå vidare med.

Vad skall jag då fota? Främst kommer jag vilja dokumentera min lilla pojks uppväxt. Jag vill kunna ta fina portträtt. Sedan kommer kameran främst användas till att dokumentera mina två hobbys fiske och gamla bubblor. Eftersom jag kommer släpa med mig kameran lite här och var är det bra om den är så vädertätad och stöttålig som det bara går. Däremot så gör det mig inget om den är rätt stor, när jag vill ha en liten behändig kamera tar jag min IXUS ;0)

När det gäller framför allt barn och till vissa fiskebilder (exempelvis flugfiske) så misstänker jag att det är bra om kameran är snabb och alltså gärna klarar många bilder/sek.. Jag har inga planer på att göra stora förstoringar, främst samlar jag mina bilder för att kolla på skärm eller i fotoböcker. Men visst, det är ju bra om man kan beskära lite utan att det blir pixligt.

Jag har suttit och läst en massa och förstått lite granna. Följande har jag kommit fram till.

1. Jag kommer köpa en lite äldre kamera som när den kom räknades som helt ok, min tanke är att en kamera som för några år sedan tog bilder som fotokunniga var skit nöjda med borde duga åt mig nu oxå. Jag har fått goda intryck av Canon och Nikon så det lutar åt dessa märken.

2. Jag är beredd på skippa livewiev på en skärm på baksidan.

Hitills har jag tre favoriter, som jag lite glatt kommit fram till borde vara bra kandidater.¨

1. Canon D1 MkII, med dessa kameror har det ju tagits sjukt fina bilder och den verkar vara jäkligt tålig. sen är det ju lite kul att ha en kamera som dugit åt proffs. ;0) MEN innebär fullformatet att det blir mycket dyrare att skaffa objektiv? Och är den helt omodern? Upplösningen på strax över 8Mpixel lär duga länge.Det är nog trots allt denna jag är mest sugen på....

2. Canon 40D, verkar trevlig och har väl oxå ett visst väderskydd?

3. Nikon D90, lite dyrare men bra?

Jag tänker mig alltså hitta ett hus för typ 3000 sedan skaffa objektiv efter hand. Först lutar jag åt ett hyggligt ljuststarkt billigt fast objektiv.

Ja, om någon orkat ta sig igenom detta så är jag hemskt tacksam för alla tips. Är mina tre aspiranter ok?

Tack på förhand!
Mvh Robert
 
Det finns en 1D mark II på Blocket i Mölndal för 3000:- just nu. Den är inte fullformat utan har en beskärningsfaktor på 1,255 men använder fullformats EF optik och inte EF-S för cropkamerorna (beskärning 1,6). Största nackdelen (f u tyngden) är dock att den har NiMH batterier som är tunga och laddar ur fort då kameran ligger i lådan.

40D är faktiskt en mer avancerad kamera än D90 sitt låga pris till trots. 40D har till skillnad från denna metallhus, flera korsformade AF sensorer j f med en och har jag för mig fler bilder per sekund. Vid mer stilla motiv har möjligen D90 en marginell fördel i brus och i dynamiskt omfång vid låga ISO. Nikon har för många en lite mer trevlig JPEG bildkvalitet och lite bättre ljusmätning ffa med blixt. Till båda finns ett fint urval av objektiv.

Som nybörjare skulle jag tro att man blir mer nöjd med 40D eller D90 än 1D mark II p g a de förstas bättre TFT skärmar, nättare byggd och inbyggda blixt som fungerar för upplätyning. Skall man fota barn är AF i 40D bättre än den i D90. I gengäld, som allt i allo objektiv så slår Nikons 18-200 VR objektiv Canons ditto i byggkvalitet och AF motor. Vill man ha just ett sådant objektiv är det fördel Nikon. Vill man ha billiga bra proffessionella telen, ffa 70-200/4 L vinner Canon. Fasta 50 är det lite billigare, men Nikons nya 50/1,8 och 50/1,4 AF-S är nog lite bättre än Canons nu gamla 50/1,8 och 50/1,4 som alltså dock är billigare. Tredjepartsobjektiv finns till båda. F f a om man kan nöja sig på billiga kitgluggar som 18-55/3,5-5,6 och 55-200/4-5,6 kan Pentax K-7 vara ett bra köp då Pentax kitgluggar håller en bättre mekanisk kvalitet än ditto från Nikon och Canon. Sony är jag inte så insatt i i den här prisklassen begagnad.
 
Ahhh, som jag misstänkte så kanske jag skall skippa 1DmkII. Finns ju en del 40D till bra pris på blocket. På vilket sätt är JPG:en bättre hos D90:n? Jag har ju ingen erfarenhet av RAW bearbetning så till en början vill man ju få fina JPG. Tack förresten för det snabba och utförliga svaret =0)!
 
Glömde bort Olympus numera vilande 4/3 (inte micro 4/3) system. Man kan få deras värstingkamera E-3 begagnad för 3-4000:- och den är rejält vädertätad och har ett avancerat AF system och är byggd i metall. Deras pro objektiv är också vädertätade och håller hög kvalitet. Eftersom systemet har en osäker framtid är begagnatpriserna väldigt låga. En 14-54/2,8-3,5 (motsv 28-108 på fullformat) är ypperlig och kan fås för ca 2500:-. En vädertätad 50-200/2,8-3,5 (motsv 100-400) kan fås för 3500-5000:- (version ett - version två med SWD). Kameran är från 2008 och är alltså ganska modern. Systemet kan bli svårsålt senare, förstås.
 
Ahhh, som jag misstänkte så kanske jag skall skippa 1DmkII. Finns ju en del 40D till bra pris på blocket. På vilket sätt är JPG:en bättre hos D90:n? Jag har ju ingen erfarenhet av RAW bearbetning så till en början vill man ju få fina JPG. Tack förresten för det snabba och utförliga svaret =0)!

Det är en smaksak men många upplever lite bättre hudtoner hos Nikon och rött kan dra lite åt orangt och sakna subtilitet i tonerna hos Canon. Misstänker dock att de flesta inte märker detta utan det är nog om man är ganska kräsen.
 
Pentax K-7 alt. Sony A700...

Pentax K-7 lät ju intressant, men är det svårare att senare hitta beg. objektiv till en sådan än exempel vis en Canon eller Nikon? Sedan har jag tittat lite på Sonys A 700 som ju verkar vara en bra kamera. Någon som har någon uppfattning om hur dessa båda kameror står sig mot en Canon Eos 40D?

//R
 
Pentax K-7 lät ju intressant, men är det svårare att senare hitta beg. objektiv till en sådan än exempel vis en Canon eller Nikon? Sedan har jag tittat lite på Sonys A 700 som ju verkar vara en bra kamera. Någon som har någon uppfattning om hur dessa båda kameror står sig mot en Canon Eos 40D?

//R

För en mer utförlig genomgång av dessa är det klokt som du gör att fråga någon som använt dem. Jag kan bara lämna några generella kommentarer som äger eller har ägt eller har i familjen alla system f u Samsung NX och Fuji.

På pappret är nog båda dessa lite bättre specade än 40D. Båda är härliga att hålla i även om jag har en förkärlek till känslan i K-7 - känns oerhört gedigen. K-7 har en 14mp Samsung sensor med mer brus än 12mp sensorn i Sony (samma 12mp sitter i D90). Om detta har någon betydelse i praktiken vid vanlig fotografering är dock en helt annan sak. Sony på den tiden hade en ganska utsmetande brusreducering i JPEG filerna pä den tiden, men det måste återigen inte ha någon praktisk betydelse. Till Sony finns mer på begagnatmarknaden, som du mycket riktigt uppmärksammade i din fråga. Både Sony och Pentax (och Olympus) har bildstabilisering i huset vilket hjälper alla objektiv. Sonys nya kitglugg 18-55 är helt OK och i linje med andras men till annat än små bilder och skärmvisning lämnar deras gamla 18-70 lite att önska.
 
Hmm, egentligen så känns en Pentax K-7 som den rätta kameran pga dess vädertålighet. Men tolkar jag det rätt att antalet objektiv är betydligt begränsat? Misstänker att jag i framtiden kommer vilja ha ett ljusstarkt porträttobjektiv samt något zoom som även funkar för att ta kort på lite fåglar och kanske en och annan fjäril. Det underlättar ju om det finns lite begagnat att hitta då ekonomin inte är den starkaste. :0)
 
Även om begagnaturbudet till Pentax inte är lika stort som till Canon och Nikon, brukar det inte vara några jätteproblem att hitta bättre beg gluggar. Undantaget givetvis att du inte är ute efter långa telen, då blir det ju lite svettigare. ;)
 
Kom ihåg bara att alla Pentax objektiv är inte vädertåliga och tåligheten är bara så stark som den svagaste länken - objektivet. Pentax har dock flera tätade objektiv, men som sagt inte alla.
 
Canon EOS 40D.
Det är fortfarande en mycket bra kamera.
Det är alltid lätt att hitta begagnade prylar till Canon.

Med en ljustark standardzoom i klassen 2,8/18-50mm så kommer man mycket långt.
Det går ganska lätt att hitta standardzoomar från Sigma el. Tamron till en rimlig peng.
Ett ljusstarkt normalobjektiv är t.ex Canon EF 2/35mm som kostar lite under 2000 kr begagnat.
Men du har nog större glädje av en standardzoom, och det behöver inte kosta mycket mer.

(Jag har kvar ett exemplar av Sigmas första 2,8/18-50mm EX, den första ljusstarka standardzoomen för DSLR som kom ut på marknaden. Den är briljant.)
 
Hmm, egentligen så känns en Pentax K-7 som den rätta kameran pga dess vädertålighet.

Om du inte t ex huvudsakligen ska använda kameran på kanotutflykter så ska du nog inte låta det där avgöra. De flesta kameror klarar av väder och vind ganska bra och det är mycket sällan man läser inlägg här på FS om att kameror fått problem av t ex regn. Canon 40D och Nikon D90 tycker jag låter som utmärkta beg-köp.
 
Jag skulle också rekommendera 40D. Hade själv (och har fortfarande) en 30D som back-up och den är bra kamera, 40D är lite bättre och jag kunde mycket väl tänka ha sådan. Använde också flera år Sigma 18-50 2.8 och om du hittar bra exempel är den väldigt prisvärd (Sigmas kvalitet varierar). Främsta orsaken jag inte använder den nu är att jag köpte en (begagnad och billig) 5D, Sigma passar inte då.
 
Jag rekommenderar också K-7 och med kitobjektiven (WR-versionerna) klarar man sig helt ok. Även K-10 och K-20 har bra rykte. Det finns vädertätade längre objektiv så som DA* 300/4 men längre så blir det något begagnat gammalt FA* eller Sigma.
 
Rekommenderar Canon 40D.
Byggkvalitén på kamerahuset känns mycket gedigen.
Har själv en sådan sedan två år tillbaka och tycker den fortfarande levererar bilder bra, speciellt i förhållande till begagnatpriset nu för tiden.
Fördel är också att det går att använda objektiv med både EF och EF-S fattning och det i princip alltid att hitta går att hitta begagnade objektiv till bra priser här på Fotosidan till kamerahuset.

Canon har ett billigt ljusstark objektiv EF 50mm f/1.8 II som man kan finna begagnat för runt ~6-700kr. Kanon att börja med för bilder med kort skärpedjup, när ljuset skymmer eller inomhus.
 
Jag skulle köpt en Nikon D40(x) och en 35mm f/1.8. Båda under 3000:- med ny optik. Otroligt lättanvänd och säker.

Ärligt talat räcker det långt. Min D300s ger mig inte mycket bättre bilder... Har haft Canon 40D, 1100D, Nikon D3000, D200, D3100, D40x, D70, D2H mfl. D40x är nog den jag gillat mest sett till investerad krona.
 
Jag tror, så länge den kameran du tittar på inte har några direkt negativa intryck är den nog bra.

Jag har själv en D90 som jag tycker funkar super, men sen har jag ju även inte använt någon annan kamera. Men alltid om jag missat en bild är det för att jag själv inte har varit tillräckligt snabb/erfaren. Eller för att mitt objektiv inte är ett supertele med stor bländare för +20K kr :p

Vad jag menar är att jag har aldrig fått intrycket av "jäkla kamera, varför gjorde den sådär för". Utan den har alltid försökt göra det jag vill att den ska göra Och jag tror det är så med de flesta kamerorna egentligen.

Det viktigaste är nog inte vilket kamera, utan att den begagnade kameran du hittar fortfarande är i ett bra skick och inte har några dolda fel. När jag köpte min första (och enda) begagnade grej var jag noga med att testa den lite, men egentligen borde jag testat den lite mera. För jag vågade inte riktigt eller det känndes konstigt bara när man står i köpar situationen sådär. Men försök att strunta i den känslan och testa så mycket som bara går. Är det så att köparen verklar bli otålig eller något, ja då kan det vara ett tecken på att du inte ska köpa den.
 
Finns en Canon 40D på Fotosidan för 2300:- annons från idag eller igår. Säljaren är långvarig FS medlem - låter ju perfekt!

Annat ute nu en Sony A700+18-55/3,5-5,6 för 3500:- på blocket.

Jag personligen skulle tagit 40D huset och hittat en Sigma 18-50/2,8 senare.

Nu i o f s räcker 4mp för att kunna beskära till 50% och visa på HD skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.