Annons

Köpa begagnad 400d, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Balzary

Medlem
Hej, har nu suttit och läst på forumet samt klämt och vridit på några karor på stan och kommit fram till att en Eos 400D passar mig bra.

Nu har jag jagat reda på en begagnad, men enligt säljaren oanvänd kamera, givetvis med kvitto och garanti.

Tänkte köpa den idag, men först vill jag fråga om någon här har några råd om vad jag bör kolla efter/testa innan jag betalar något.

Visst, kommer jag kolla så att kameran ser bra ut utvändigt, dvs. inga uppenbara repor eller sprickor, och sen provknäppa lite bilder.

Men jag har aldrig haft någon systemkamera förut så det kanske finns en uppsjö av saker att titta på, och då känns ju detta forum som en aldrig sinande bäck vad gäller svar...


Tacksam för råd
//Magnus
 
Spontant inga råd angående kontroll av kameran (utöver det du nämnde).

Däremot skulle jag kräva att han skriver ett enkelt kvitto på köpet. Räcker med hans namn, personnummer, serienummer på kameran, datum, pris och en namnunderskrift. Då har du ett bevis på att du köpt kameran.

Dels garanterar man sig till 99% från att kameran är stulen (har svårt att tro att en tjuv som säljer stöldgods, vill skriva ett sådant kvitto). Och det kan vara bra att ha för försäkringar o dyligt.
 
Tackar, toppenbra ide, hade inte tänkt på det faktiskt.

Finns det nåt sätt att se hur många bilder han knäppt med kameran?
 
Ja, filnamnet kändes som ett sätt, men precis som du skriver så går den ju att nolla...
Finns det inte någon "skrivskyddad" räknare som man kan kolla?
 
Så värst många exponeringar kan han/hon väl inte hunnit med. Kolla så han/hon inte har förstört sensorn typ repat den eller nå. Knäpp en bild emot himlen med minsta bländaren. Zomma sedan in i bilden och kolla om det finns någon skada. Det kan finnas damm korn i bilden, vilket är fullt naturligt.

MVH Ralf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.