Annons

köpa Analogt. planera før digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
Hej!

Jag har søkt nu e en vecka på detta forum men inte blivit något smartare.

Jag har tænkt att køpa ett begagnat analogt hus. Jag har tænkt mig EOS 5 eller Nikon F90x eftersom att dom ær mycket att væxa i och dom ær hyffsat billiga begagnat. Vilka andra canon hus motsvarar F90x?

Planen ær att køpa en slr dær man kan anvænda objektiven och blixten till framtida d-slr.
Jag ær inte sæker heller nær jag kommer køpa d-slr. Men jag har læst lite om D30, D60, D10 och nikon D70. Jag ær ganska intreserad i D30 eftersom den ær billig och den kan jag køpa relativt snart. Fast D70 ær ju en jævligt skøn kamera att fota med. Jag har inte provat canon digital ænnu eftersom jag inte kænner någon med en sådan.
Jag ær mycket førvirrad i vad jag ska køpa før hus som ni kanske mærker.

Fins det några nackdelar med nikons eller canons digitalkameror, Tex. att vissa bojektiv inte passar till husen? få och dyra blixtar? dyra lagningar och sånt?


Hoppas ni førstår vad jag menar. Det blev vældigt rørigt.
 
Jag har bestæmt mig før nikon.
men optiken ær det jobbiga nu.
går det att anvænda samma optik på f90x och d70?
jag tænkte på D och G objektiven.
 
Det funkar perfekt med D & G objektiv. Alla AF objektiv funkar på D70. Dessutom kan du använda de flesta gamla manuella objektiven också, men då utan autofokus (givetvis) och exponeringsmätning. Detta med exponeringsmätningen är inget större problem eftersom mna på D70 lätt kan göra exoneringskontroll mha histogrammen.
 
phat skrev:
går det att anvænda samma optik på f90x och d70?
jag tænkte på D och G objektiven.
G-objektiv skall du undvika. Med dem får du bara programautomatik och bländarautomatik på F90x. Ingen slutarautomatik och inget manuellt läge alltså. På F90x ställer man bländaren på objektivet, G-objektiv saknar bländarring.

DX-objektiv kan du inte heller använda på F90x, dessa har mindre bildcirkel anpassad för digitalare med liten sensor. DX-objektiven är också G.

Alla andra AF-objektiv funkar som sagt fint på båda. Det behöver inte vara D. D-funktionen ger bara något säkrare blixtexponering.
 
Jag har faktiskt funderat på ungefär samma saker, hade inte råd med en Digital SLR så jag köpte en begagnad analog kamera (Canon EOS 50E), Den är bra och så så det är inte det, men man kan inte "leka" någonting knappt med bilderna då det kostar och man måste vänta med framkallning osv. Så jag sålde min digitala pocket kamera (Canon Ixus 500) och köpte en Canon Digital 300D, och jag har inte ångrat mig en sekund, helt annat att ha en digital kamera, dessutom kan man hitta dem till bra pris.. Lycka till med valet av kamera.
 
Canon har iofs fler dslr. och dom kommer nog gå ner i pris på geg.marknaden snart.Men om jag væljer canon, vad finns det før kameror som folk kan rekomendera? jag har provat eos300 och eos33. 33an kændes ganska bra førutom att spotmætning saknas.
Jag har tænkt på max 4000:- før huset och sedan køpa ett 50mm/1.8f objektiv till att børja med.
 
Priserna på nya elektroniska kameror är stadigt på väg nedåt. Somköpare av en dylik kamera är det inte ens lönt att räkna med att den ska gå att sälja till ett högt pris efter två år, med tanke på den snabba utvecklingen av nya kameror och att priserna går nedåt. Detta gör att en två år gammal kamera kan köpas löjligt billligt. Efterfrågan på nya till höga priser finns det gott om, se bara hur medlemmar här på fotosidan i vårt utbudssamhälle ställer sig i kö för att få köpa en kamera. Inte undra på att priserna inte sjunker i önskad takt.

Filmbaserade kaeror sjunkar även de i pris. Tillverkarna säljer mer digitalty och få på sett problem med lönsamheten och får dels lägag i fler funktioner och dels sänka priset.Detta slår givetvis på priset på begagnatmarknaden som justeras nedåt.
 
phat skrev:
Jag har bestæmt mig før nikon.
men optiken ær det jobbiga nu.
går det att anvænda samma optik på f90x och d70?
jag tænkte på D och G objektiven.

Planerar du att skaffa ovan nämnda hus är det nog smartast att satsa på AFD-optik eller AFS-optik med bländarring och en SB-800. Då har du full kompabilitet år båda håll.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.