Advertisement

Annons

Köpa a330 utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

McAdam

Medlem
Jag är just nu i Australien men åker hem om en månad. Eftersom valutan här är ganska stark jämfört med kronan är också priserna på kamerutrustning ganska låga jämfört med hemma. Jag funderar på att slå till på en Sony A330 med kitobjektivet 18-55. Jag har ingen systemkamera innan men har lånat kompisars och funderat på att köpa en egen ganska länge. Problemet tidigare har varit priset, eller rättare sagt min snålhet.

Här nere är priset på ovan nämda paket ungefär 5100 kr, vilket väl får anses ganska konkurrenskraftigt. Deussutom finns ju möjligheten att slippa undan momsen om jag väljer att inte förtulla den på flygplatsen då jag kommer hem. Då blir det ju cirka en tusenlapp billigare. Men så olaglig är jag givetvis inte.

Det knepiga är ju garantin. Jag har inte kollat närmare men antar att garantin inte gäller i Sverige. Men ärligt talat - hur ofta utnyttjar man garantin? Ska jag våga slå till?

Och en fråga till: Jag har läst att tidigare kit-objektiv från Sony har varit ganska dåliga men att de nya som säljs tillsammans med 230/330/380 är bra mycket bättre, stämmmer det?

Sonys kit-objektiv 18-70 är sk-t, om Du jämför med Carl Zeiss 16-80, men om Du jämför med andra tillverkares kit-objektiv, är det, imho, bara Nikon 18-70 som slår det - det är mao relativt bra.

Att påstå att det är värdelöst, eller nå't annat nedsättande, är bara sk-tpr-t. Snarare så har det nog hamnat i händerna på en mindre duktigt plåtslagare och "tar dåliga kort".

Det nya kit-objektivet är påtagligt mycket bättre, mycket tack vare sitt sitt kortare zoomomfång - 3x mot 4x, vilket gör att behovet av kompromisser minskar.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto