Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 300D i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är mitt uppe i att köpa digitalkamera...det lutar åt en 300D, men för rätt pris skulle även 10D kunna vara intressant.

Tänkte isåfall köpa från USA, då det är rätt så stor prisskillnad mot Sverige/Europa.

Har någon erfarenhter av köp från USA? Hur är det med garanti?

Tacksam för svar,
Christian Johansson
 
Garantin gäller inte alls! Jag ringde Svenska Canon och frågade. Trots det beställde jag en Rebel Digital (som den heter i USA) och är än så länge jättenöjd. Bortsett från namnet skiljer sig inte kameran på något sätt från 300D. Det går till och med att välja svenska menyer med den medföljande programvaran. Strömsladden till laddaren (som tar allt mellan 100-240 volt) är löstagbar och av samma typ som används till en vanlig kassettradio.

Jag beställde från Ritz Camera, betalade med mitt svenska kreditkort och lät dem skicka kameran till syrrans adress i Washington. Hon tog med sig kameran (lös i handbagaget, kartongen ihopplattad i resväskan) till Sverige när hon kom hem till jul. Jag betalade $999,99 + $14,95 i frakt (UPS 2 day). Ingen försäljningsskatt. En besparing på drygt 3500 kronor.
 
Nej, inte för Canons digitala kameror (jag ringde som sagt Canon Sverige och kollade). På garantikorten står det tryckt U.S.A. only (EFS-objektivet) och U.S.A. and Canada only (kameran).

Däremot gäller världsgarantin fortfarande för analoga kameror och lösa objektiv.
 
Nej (eftersom jag inte frågade :).
Jag tog risken. Ett år går fort och jag är väldigt rädd om min kamera. Visst kan den gå sönder ändå men om jag har sparat drygt 3500:- på affären får jag väl betala Canon vad det kostar att laga den (eller skicka den till syrran).
 
Sparat 3500:- ? Vad jämför du med då? Till vilket pris här i sverige?

Du får ju den för 9300 inkl frakt här i sverige (kamerahus) och kitet för 10400:- inkl frakt.

tror säkert det finns billigare ställe osse..
 
Varför alltid dessa meningslösa påhopp?

Är poängen med ditt inlägg att jag ”bara” sparade 3000:- eller vad vill du säga?

Vet du när jag köpte min kamera?
Vet du vilken dollarkurs jag betalade?
Vet du vad den kostade i Sverige vid det aktuella tillfället?
 
Ojdå.. detta va ju inte meningen.. värst va de va illa..

Var mest intresserad av var och hur man gör för att hitta dessa billiga priser och kanske beställa själva men det är bara om det går att få det extra billigt från t.ex. usa istället för att köpa det här hemma. Nu menar jag att om man kan spara dessa summor mot att köpa sakerna här så är det ju intressant så därför undrar jag till vilket pris du jämförde med vad du sparat.. om det är på canons rek.pris eller någon annan handlare i sverige?
 
Henrik A skrev:
... På garantikorten står det tryckt U.S.A. only (EFS-objektivet) och U.S.A. and Canada only (kameran).

Hej, jag kollade iofs inte så jättenoga, men jag fick med (från BHPhoto, NY) två garantikort, varav det stod USA Only på det ena och International (eller ngt liknande) på det andra.
Fast, det står ju tex på canons websida att det inte gäller.

/Mattias
 
Smajly skrev:
Var mest intresserad av var och hur man gör för att hitta dessa billiga priser och kanske beställa själva men det är bara om det går att få det extra billigt från t.ex. usa istället
Du har ju redan en 300D (enligt din profil)?
Vad betalade du för den?

Som jag skrev högre upp, jag betalade $1015 och dollarkursen 7:30 gav ett pris på 7410 SEK. Detta var i början av december. Sedan dess har priserna i Sverige gått ner något (vilket var på tiden med tanke på dollarns ras).

Men fortfarande sparar man 3000 kr på att köpa en 300D i USA.
 
slabbe skrev:
jag fick med (från BHPhoto, NY) två garantikort, varav det stod USA Only på det ena och International (eller ngt liknande) på det andra.
Märkligt. Kolla om det var kameran eller objektivet som det stod "international" på.
 
QUOTE]Var mest intresserad av var och hur man gör för att hitta dessa billiga priser och kanske beställa själva men det är bara om det går att få det extra billigt från t.ex. usa istället för att köpa det här hemma. Nu menar jag att om man kan spara dessa summor mot att köpa sakerna här så är det ju intressant så därför undrar jag till vilket pris du jämförde med vad du sparat.. om det är på canons rek.pris eller någon annan handlare i sverige?[/QUOTE]


Jag brukar kolla www.froogle.com för bra priser och sedan kolla resp. butik på www.photo.net

E-bay är klart värt att surfa på. Har handlat mycket där.[
 
Jag gav 10400:- för kitet med 1 xtra orginalbatteri och 2 stycken 256mb minneskort.
Tycker det var överkomligt.

Tack för länkarna och tipsen iallafall... Det verkar som om det kan löna sig ganska så bra att handla från utlandet..
 
Henrik A skrev:
Märkligt. Kolla om det var kameran eller objektivet som det stod "international" på.

Nu när jag kollar lite noggrannare inser jag att jag hade helt fel. Bara USA-garanti hänge med (vilket naturligtvis var det förväntade).

Ber om ursäkt om jag råkat förvirra ngn. :)

/Mattias
 
Just det med det gäller väl bara på kameran.. Objektiv och andra tillbehör gäller väl garantin på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.