Annons

Köpa 300D, 10D ELLER 20D? (Arrgh!hjälp!)

Produkter
(logga in för att koppla)

nisse_sthlm

Medlem
Arrgh!hjälp!

Behöver kloka råd...

Jag funderar på att uppgradera från min Fuji 7000 och har tre alternativ som jag inte blir klok på:

1. 300D(svart såklart)+18-55 USM kitobjektiv+batterigrepp för i runda slängar 9000 med kampanjrabatt (och kortet som ingår).

2. 20D med samma objektiv för ungefär 16000

3. 10D med batterigrepp för runt 13000 (ej objektiv såvitt jag kan se.

Det är ungefär 7000 i prisskillnad är det verkligen värt att slänga så mkt pengar på 20D:an? Ifsig skulle jag verkligen vilja ha S/V mode som den har eftersom det är primärt det jag fotar och snabbheten är ju kul.

Jag har redan dugliga objektiv men saknar ett med kort brännvidd så kit objektivet vill jag ha. Jag har naturligtvis klämt på båda och upplever inte alls 300D:an som särskilt plastig, tycker den ligger bra i handen och dessutom är den ju lite lättare vilket är ett plus. Som det är nu lutar jag åt den.

Dessutom är jag inte intresserad av att köpa begagnat.

Åsikter mottages tacksamt!
 
Jag tycker 7000 låter väldigt mycket för att lägga på en kameran för att få svartvitt och lite fler bilder per sekund. Den svartvita omvandlingen blir nog bättre om du gör den i ett bildbehandlingsprogram, fast du har kanske inte tid och orken för det.

I alla fall så kan jag bara säga att för 7000 så får du en eller två fina linser till. Kameran isig gör inte bilden utan det är motivet och linserna som gör bilden...

/ Marcus
 
Varför inte en 300D och lägga lite mer pengar på optiken istället? Det tycker jag känns som en vettigare lösning.
18-55:an må vara prisvärd för ca 1000kr (eller vad merkostnaden för kitet är), men det är synd att sätta den på en 20D. Även en 300D har att vinna på bättre optik så...
 
Jag har en 10:a och min svärmor har precis köpt en 300. Efter attha kört 10:an blir man jag närmast tokig när jag använder 300:an eftersom handhavandet är så pass mycket krångligare. Speciellt att använda exponeringskompensation, ställa bländare i manuellt läge och diverse andra grejor som inte bara är mer eeller mindre "fullauto" är mycket snabbare och mer intuitivt på 10:an (och 20:an).

Å andra sidan, provar man inte 10 eller 20 först så kanske man inte irriterar sig på 300:an lika mycket.

Om du inte är alltför beroende av den högre upplösningen och hastigheten är väl annars det mest naturliga valet en begagnad 10D. Du får en beggad 10D, med batterigrepp och en beggad 17-40/4L för under nypriset på en 20D om du letar runt lite. Så, lite synd att du inte är intresserad av begagnat är det allt...
 
Ja, det är svårt...hade ett liknande dilemma när jag valde....
Eftersom man snabbt vänjer sig vid det som man har och därmed ofta snabbt vill ha lite till så skulle jag i dag mellan de valen ta d20 faktiskt.
Sen om det hänger på att ha råd att köpa eller inte så är säkert 300 helt ok. Man kan också välja 300 för att tekniken ändå går så fort i det digitala så man kanske vill byta upp sig redan efter ett par år ändå.
Har inte provat 300 men 10 d är en mycket bra kamera och 20 d är säkert ännu lite till.
Jag fotar med svartvitt i min fuji s2 pro. Tycker att det fungerar bra. Jag vet att man kan göra om bilderna till svart vitt i datorn och det gör jag också när det handlar om mer jobbliknande grejer där man kan tänka sig att kunden vill kunna backa till färg på en bild. Men mina rent privata bilder - varför skall jag då slösa bort de timmarna framför datorn när kameran kan ta svartvitt på en gång.
I dag om jag skulle köpa nytt och inte hade nikongrejer sedan innan så skulle jag ta 20d.
Lycka till med ditt val.
 
Som sagts tidigare 300d + BRA optik är nog det bästa valet.
Och wiwi, vilket bildbehandlingsprogram använder du? För mig tar det bara ett par sekunder att göra om till svart/vitt.

/A\
 
Photoshop cs.
I och för sig inte så lång tid om man räknar per bild, men om det gäller många bilder. Typ ett par hundra från en dag. Sitter för mycket vid datorn bara, gillar inte alltid det.

Ang. kameraköpet. Mellan nya val är det nog d20 ändå eller som andra säger 300 + bra optik. Hade det varit tal om begagnat så 10d.
 
Det är ju snabbt gjort att göra ett action som gör bilder till svartvitt, så som man själv vill ha det. Sen kan man ju köra ett batchjobb på bilderna och har man inte en dator från 1800 kallt så tar det inte så särskilt lång tid att köra igenom ett par hundra bilder.
Det bästa av allt är att man inte ens behöver sitta vid datorn under tiden. ;-)

Men man ska väl göra vad man själv trivs med antar jag.
Själv kan jag inte få ut svartvita bilder ur min kamera öht, men skulle antagligen ändå valt att göra det i datorn.
 
Det man måste fråga sig är vad man ska använda sin kamera till. Är du sport/musikfotograf eller är det familjefoton du ska ta?

300D:n är en schysst kamera men personligen tycker jag den är väldigt seg när man väl behöver lite "fart". Så ska du fota och kräver snabb uppladdning av kameran välj då 10Dn eller 20D:n men är du mest hobbyfotografen är 300D:n en väldigt, väldigt bra kamera. Bra pris för den nu!

Angående det svartvita är det lika bra att fixa det i datorn efteråt. Tar du i färg från början har du ganska fler valmöjligheten än om du fotar i svartvitt direkt.

m v h Gustav
 
Tack för alla svar!

Jag är medveten om att man kan (och till och med bör) göra om bilder till s/v i datorn. Men jag tycker fortfarande att det är en smula trist, jag har, som Wiwi säger, ingen större lust att fippla för mkt med bilderna i datorn alltid. Men det är väl ingen dealbreaker direkt om nu kameran inte har det läget.

Det enda som oroar mig med 300d:an som nån sa var att den var krånglig i inställningarna vilket jag inte hört förut.

Jag vill ha den som allround kamera, men jag kan väl säga att sportfotografi inte direkt är aktuellt.

Kanske ska ta o spara lite till 20D trots allt...

Karusellen fortsätter.
 
Hej Robert. Det är inte datorn det hänger på att jag sitter länge vid den. Det är så mycket att lära och jag har ännu inte lärt mig att göra det som du kallar en action. Får väl se om jag hittar någon som kan berätta hur.

Hej igen Nils: Tycker du att det är kul att dubbelexponera? Kan någon av dessa kameror det? Ja, jag vet att man kan få bättre dubbelexponeringar i datorn där man kan justera varje bild för sig. Men jag tycker att det är kul att försöka göra bilden direkt i kameran. Datorn har jag mest till att justera mina egna misstag.

Lycka till nu med valet.
w
 
nej jag jobbar inte med dubbelexponeringar, men vem vet, kanske kommer att experimentera med det så småningom.

f.ö. kommer jag inte ifrån att 16 papp för en kamera är alldeles sjukt mkt, 10 mindre så. Kanske får skjuta på det här...
 
Ja det är mycket pengar speciellt som det troligtvis är osäljbart om 5 år.

Därför hade jag valt en enklare modell begagnad.

Du känner ingen som skall till USA där dollarn just nu står lågt, då kan det vara ett alternativ.
 
Erik Schalin skrev:
Undvik technicdirekt, om inte det fins en ny ägare sedan konkursen...

Va? Inte hört något om detta. Inte märkt heller - senast idag fick jag ett paket från dom med ett par ersättningshörlurar för de som var trasiga innan. Snabba svar också.

När hände detta?


/ Jan K.
 
f.ö. kommer jag inte ifrån att 16 papp för en kamera är alldeles sjukt mkt, 10 mindre så. Kanske får skjuta på det här...
Allt måste ju länkas till användning och film/framkallnignskostnad samt tidsåtgång, kvalitesförlust och kostnad att scanna in filmen om den ska användas digitalt. För alla är det inte värt det.

Ett bra exempel är att vissa proffs tjänar in över 200 000kr/år i framkallning, så att lägga 250 000 på ett digitaltbakstycke är bra för dom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.